Gå til innhold

Er det blitt for lett å kalle noen for narsissist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser i tråd etter tråd at samboer/ektefelle, mor/far nabo - you name it,  blir beskrevet som en narsissist.  Dersom vedkommende har fått diagnosen er det for så vidt greit, men føler mange her inne for lett, og uten faglig kompetanse gir diagnosen til den de er kommet på kant med.

Har det rett og slett blitt mote å kalle noen narsissist?

Anonymkode: 832b9...934

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje, noen av de er nok bare sosialt dumme og umodne.

Men at det er mange med forstyrrede personligheter der ute? Helt klart. Og mange som kan ha slike trekk uten å oppfylle noe diagnosekrav.

Anonymkode: b57fd...006

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her på KG er det jo helt latterlig. Alle og enhver blir kalt narsisist, psykopat etc. Og alt er psykisk vold og det ene og det andre

Anonymkode: 6ba3a...53d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, virker som det har blitt et vanlig begrep noen enkelt slenger rundt seg som karakteristiske beskrivelser. 

Tviler på at flertallet har god nok kunnskap om tematikken til å i det hele tatt mene at noen har en Cluster-B forstyrrelse. Så ja, mentalt umodne mennesker - svake mentalt. Dårlig ordforråd m.m (?)

Anonymkode: c2bd6...da4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje, noen av de er nok bare sosialt dumme og umodne.

Men at det er mange med forstyrrede personligheter der ute? Helt klart. Og mange som kan ha slike trekk uten å oppfylle noe diagnosekrav.

Vedkommende kan helt sikkert ha trekk som kan linkes mot narsissisme, men det er kun psykologer og psykiatere som kan stille diagnosen.  Alle er i utgangspunktet født som narsissist, men vokser det av seg, var det en psykolog som sa en gang.

Får man automatisk mer sympati om man beskriver vedkommende som narsissist?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om du er samme trådstarter men om du blar 1 side bakover på forumet så finner du denne tråden fra i går. 

Her får du svar på det du spør om. 

Anonymkode: d0064...8c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svært få narsissister blir diagnostisert, for de oppsøker ikke hjelp, skjønner ikke at problemet er dem og nekter å tro på det når noen sier det. De få som har diagnosen fra psykolog går ikke rundt å forteller det til noen heller. Så å bruke hvorvidt de har diagnosen på papir eller ikke blir en helt feil målestokk å bruke. 

Det er mange narsissister i samfunnet. Det er sagt at 1-5% er psykopater og at opp mot 12% er narsissister. Det er mer enn 1 av 10 personer. I tillegg så har en del narsissistiske trekk uten at de har en personlighetsforstyrrelse. En personlighetsforstyrrelse har man først når trekkene til forstyrrelsene er hva som styrer livet ditt og måten du fungerer på. 

Hvorvidt merkelappen narsissist sitter for løst eller ikke har ikke så mye å si. Ja, man vil alltids kunne føle at å kalle alt og alle narsissister bagatelliserer det alvoret det å ha med en ekte narsissist å gjøre er, men når det hjelper folk å gå fra forhold hvor de blir misbrukt fordi de leser seg opp på uakseptabel oppførsel og mønstre som ikke kan endres så er det bare fint at merkelappen kan guide folk i dårlige forhold til å innse at de må gå.  

En drittsekk er ikke automatisk en narsissist, men viktig å komme seg vekk fra drittsekken også. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tillegg og rettelse til kommentaren over:

Det er viktig å få frem at det fins to typer narsissister. 

Den ene er den selvopptatte som ikke skader andre i like stor grad, denne gruppen er vanligst. 

Den andre er den kalkulerende, manipulerende, onde og ofte sadistiske typen. Denne gruppen er i mindretall og mellom 0,5-6%  av befolkningen. 

Det finnes flere av de i militæret og autoritære stillinger i følge forskning fra USA, som man kan anta gjelder globalt da det disse onde narsissistene lever på er makt/maktmisbruk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de fleste bruker ikke rett definisjon.

"Selve definisjonen på narsissisme er helt enkelt beskrevet en sykelig eller skadelig selvnytelse. Den må ikke forveksles med egoisme eller selvopptatthet, da narsissisme er en personlighetsforstyrrelse."

Anonymkode: 96e50...266

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, de fleste bruker ikke rett definisjon.

"Selve definisjonen på narsissisme er helt enkelt beskrevet en sykelig eller skadelig selvnytelse. Den må ikke forveksles med egoisme eller selvopptatthet, da narsissisme er en personlighetsforstyrrelse."

Anonymkode: 96e50...266

Ja det er viktig å skille f eks Sophie Elise og Hannibal Lecter for å si det sånn.. 

*ingen fjerndiagnostisering her, kun navn for å statuere et eksempel. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror folk bruker ordet narsissist løst på KG fordi ordet beskriver en spesiell type atferd, som igjen gjør at ordet både er beskrivende og lett å bruke. Det betyr ikke nødvendigvis at man diagnoserer andre. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever jo i en narsissistisk tid, hvor selvdyrkelse og «jeget» står i sentrum. Aldri før har vi vært så opptatt av oss selv og hvordan vi fremstår. Det er meg meg meg hele tiden. Hvor mange følgere man har på insta, hvor mange her og der. Blir gal. Skulle ønske vi kunne gått tilbake litt i tid. Ble så glad når jeg leste en artikkel om ungdommer som kjøpte gamle dumme telefoner. JA! Slett sosiale medier og ta tilbake det ekte livet. 

vi er også mer opplyste idag enn før i tiden, og narsissisten og paykopater har aldri vært like eksponert som de er idag. Man skal kjenne en person i åresvis, legge merke til et mønster, se hvordan andre mennesker reagerer på vedkommende osv. det krever tid, før man ser hvilke menneske man har med å gjøre. Jeg orker ikke flere slike folk, de bare tar uten å gi tilbake. Og det gir meg ingenting. 

Anonymkode: fa091...3e9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd å bli kalt narsissist av en jeg hadde tillit til. Det at noen bruker en sånn diagnose som hersketeknikk ifm en krangel, unner jeg ikke noen å oppleve. 

Anonymkode: 99301...25c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vet ikke om du er samme trådstarter men om du blar 1 side bakover på forumet så finner du denne tråden fra i går. 

Her får du svar på det du spør om. 

Jeg er ikke samme, og den tråden hadde jeg ikke fått med meg :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi lever jo i en narsissistisk tid, hvor selvdyrkelse og «jeget» står i sentrum. Aldri før har vi vært så opptatt av oss selv og hvordan vi fremstår. Det er meg meg meg hele tiden. Hvor mange følgere man har på insta, hvor mange her og der. Blir gal. Skulle ønske vi kunne gått tilbake litt i tid. Ble så glad når jeg leste en artikkel om ungdommer som kjøpte gamle dumme telefoner. JA! Slett sosiale medier og ta tilbake det ekte livet. 

vi er også mer opplyste idag enn før i tiden, og narsissisten og paykopater har aldri vært like eksponert som de er idag. Man skal kjenne en person i åresvis, legge merke til et mønster, se hvordan andre mennesker reagerer på vedkommende osv. det krever tid, før man ser hvilke menneske man har med å gjøre. Jeg orker ikke flere slike folk, de bare tar uten å gi tilbake. Og det gir meg ingenting. 

Og vi har aldri slitt så mye med angst og depresjon som vi gjør nå. Hvor er samfunnet på vei…. Vi må lære oss og se mer utover og ikke innover

AnonymBruker
Skrevet

Noen bruker ordet på folk som helt klart hadde fått diagnosen hvis de hadde gått og fått utredning og vært ærlig til spesialisten.

Noen bruker ordet på manipulerende drittsekker.

Noen bruker det fordi eksen har vært utro og han kalte henne for fitte en gang.

I mange av trådene som beskriver personer med svært skadelig og manipulerende adferd, kan TS ha nytte av å lese om temaet for å lære seg å takle dette monsteret. Men hvis det kun er pga et bittert brudd, så kan en lett tenke tilbake på et ok forhold og kun huske de fæle tingene. Leser de om narsissisme, kan de nok lett finne en episode eller to som matcher noen diagosekriterier. Man finner det man leter etter selv om det ikke er sant.

Anonymkode: 9fb1e...260

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vedkommende kan helt sikkert ha trekk som kan linkes mot narsissisme, men det er kun psykologer og psykiatere som kan stille diagnosen.  Alle er i utgangspunktet født som narsissist, men vokser det av seg, var det en psykolog som sa en gang.

Får man automatisk mer sympati om man beskriver vedkommende som narsissist?

Kanskje? Eller så er det rett og slett et uttrykk for at man føler seg maktesløs i å nå inn og få til en forandring, fordi kommunikasjonen er så vanskelig og den andre nekter å se seg selv i situasjonen osv. Hvis den andre er narsissist så setter det ord på hvor umulig de føler personen er å ha med å gjøre. Jeg vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser i tråd etter tråd at samboer/ektefelle, mor/far nabo - you name it,  blir beskrevet som en narsissist.  Dersom vedkommende har fått diagnosen er det for så vidt greit, men føler mange her inne for lett, og uten faglig kompetanse gir diagnosen til den de er kommet på kant med.

Har det rett og slett blitt mote å kalle noen narsissist?

Altså, et stort problem med narcissister er jo nettopp det at de er egoistiske, høye på seg selv, har null selvinnsikt. Noe som resulterer i at de nettopp ikke går til psykolog og dermed ikke blir diagnostisert. Det er alle rundt dem som ikke er normale, alle andre sin skyld alt sammen. 
Levde med en i 6 år. Han har alle punktene til en narcissist. 
Drev med fysisk, psykisk, økonomisk og materiell vold. Holder ingen avtaler, manipulerer og vrir på alt du sier og gjør. Gaslighting, silent treatment, behandler seg om en ting og ikke ett menneske. Personen har null selvinnsikt. Mener du da at jeg må vente til han går til psykolog og blir diagnostisert før jeg kan kalle han for en narcissist? Tror du han noen gang kommer til å søke hjelp ? 

Det er hovedgrunnen til at narcissister er helsefarlige. De har ikke empati og evnen til å se hvilken skade de gjør på andre mennesker. 
Jeg er forsåvidt enig i at man ikke skal rope narcissist i øst og vest men det er ganske frustrerende for oss som har opplevd grov narcissistisk mishandling, å bli sett på som om at vi bare kaller han for narcisist fordi vi overdriver i andres øyne. 

Anonymkode: cb457...2d7

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet

for lett vet jeg ikke men det er en fin ting at man er obs på og kjenner igjen enkelte trekk hos andre som ikke er bra greier tenker jeg, så får man kalle det hva man vil egentlig, narsisist, kontrollerende, ufin, osv osv osv.. 

Skrevet

Jeg tror egentlig ikke at narsissisme brukes for lett på KG, for jeg opplever at de som beskriver adferdstrekkene til den de kaller narsissistisk faktisk har oppfattet karaktertrekkene som diagnosetypiske. 
Det er jo også forskjell på det å ha narsissistiske trekk, som de fleste som misbruker eller mishandler andre har, og det å ha en fullutviklet narsissistisk personlighetsforstyrrelse.
Jeg føler meg ganske sikker på at det er viktig å ha en folkelig ordveksling rundt disse karakteristikaene, for å kunne ha en opplyst samtale, spre opplysning, forstå undertrykkingsmekanismene og dermed også kunne frigjøre seg fra dem. For mange er det en stor lettelse å vite at de ikke kan endre noe ved den andre, ved relasjonen eller omgivelsenes syn på den andre. 
Den eneste måten å berge seg selv på er avstand, og det er livsnødvendig at folk skjønner dynamikken og greier å bryte.

Til og med jeg som har jobbet med voldsutsatte, og burde se disse trekkene med en gang, klarte å rote meg borti en kjæreste med narsissistiske trekk, som han ikke viste fram før vi (typisk nok) ble mer forpliktet til hverandre. Han brukte mange år på å slå ut i full blomst, og først da så jeg også alt klart - og forsvant. Er glad for at vi aldri bodde sammen.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...