Gå til innhold

Konkrete råd for å bli kvitt tankekjør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sliter meg ut med tankekjør/overtenking. For tiden 3 konkrete ting, men er en generell overtenker og ønsker konkrete råd til å bli kvitt disse lite hjelpsomme tankene.

Ekstra krevende når jeg i utgangspunkt er fysisk sliten, så medfører tankekjøret ytterligere slitenhet. Og det blir en vondt sirkel.

Noen gode råd for hvordan stoppe tankekjøret?

Anonymkode: 50a60...223

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Negative tanker? Bestem deg for at de skal få hele din oppmerksomhet for eksempel mellom kl 18 og 19 en dag. Resten av dagen skal hodet ditt ha fri. 

Dette har hjulpet meg og mine katastrofetanker. Istedenfor å bruke hele dagen til undertrykke dem inngår jeg en avtale med meg selv. Av og til glemmer jeg det når klokka er 18. Da må jeg vente til neste dag. 

Anonymkode: 07b6c...86a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Negative tanker? Bestem deg for at de skal få hele din oppmerksomhet for eksempel mellom kl 18 og 19 en dag. Resten av dagen skal hodet ditt ha fri. 

Dette har hjulpet meg og mine katastrofetanker. Istedenfor å bruke hele dagen til undertrykke dem inngår jeg en avtale med meg selv. Av og til glemmer jeg det når klokka er 18. Da må jeg vente til neste dag. 

Anonymkode: 07b6c...86a

Hvis man virkelig klarer dette, så er man ikke en overtenker 

Anonymkode: ec74d...b9a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se om du finner noe info om metakognitiv terapi. Det hjalp ikke meg, for jeg trengte å tenke og analysere, men det skal hjelpe mot tankekjør 😊

Anonymkode: 26d4a...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Psykologer anbefaler denne teknikken, så noen får åpenbart hjelp. 

Anonymkode: 26d4a...520

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg finner ro i guidet meditasjon/yoga nidra, og rolige yogatimer. Der trener man på å legge tankene til side. 

Anonymkode: 363c4...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig påstand.

Anonymkode: 494d3...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tips av psykologen min om å samle opp tanker og bekymringer til en halvtime om dagen. Slik at når tankekjøret kom måtte jeg tenke "nei, dette må vente til bekymringstimen" og så ha en faktisk halvtime der man sorterer gjennom stresset og bekymringene som kommer (gjere mot slutten av dagen). Var godt jeg kom over denne tråden, for jeg trenger absolutt å gjøre dette selv i mye større grad enn hva jeg gjør nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men klarer dere å la disse tankene ligge når kvelden kommer? Det er ofte da mitt tankekjør kommer, og jo mer jeg tenker på at jeg ikke skal tenke på det, dess mer tenker jeg på det…😵‍💫

Anonymkode: e99b8...688

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Merkelig påstand.

Nei. Når man VIRKELIG overtenker, har tankene den totale kontrollen og man kan ikke bare «utsette» dem til i morgen liksom 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å tenke skift kanal helt til det kommer til et tankerom hvor det er greit å være.

Anonymkode: 9216b...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat i det jeg begynner å få panikkangst så hjelper det å ramse opp oddetall. Leste at man ikke greier å tenke på andre ting hvis man ramser opp 1, 7, 3, 11, 5, 13 f.eks som jeg har skrevet ned. Det roer meg ned der og da. 

Anonymkode: 11cc7...d34

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne synes jeg er kjempe god.

Faktisk skal vi ønske tankeskjøret velkommen. Ikke si "go away"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Når man VIRKELIG overtenker, har tankene den totale kontrollen og man kan ikke bare «utsette» dem til i morgen liksom 

Det er en ting å si at "dette fungerte ikke for meg", det er en ærlig sak. Men det er ikke ok å si til andre at dersom de greier å bruke denne metoden så har de aldri vært overtenkere. For det første er det bare tull, dette kan du ikke vite om andre. For det andre er det litt fornærmende og tar fra andre glede over å mestre noe. Det er åpenbart at du sier dette fordi du føler deg på defensiven, men tenk deg om (no pun intended).

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk for svar. Skal lese om metakognitiv terapi.

Det er gjerne reelle bekymringer som kverner, men som jeg ikke kan løse selv hvor mye jeg kverner på det.

F.eks er det nå ungen min som er under utredning for fysisk sykdom. Barnet er plaget med mye smerte, og jeg er naturligvis bekymret. Samtidig vet jeg at det eneste jeg nå kan gjøre er å støtte og oppmuntre barnet i påvente av konklusjon på utredningen. Jeg vet at når svaret foreligger har vi kapasitet til å ta det som kommer, samtidig kverner tankene.

Har også et søsken som har gjort noen dårlige livsvalg, og jeg er bekymret for dens fremtid. Samtidig vet jeg at jeg ikke kan gjøre noe med det. Allikevel kverner tankene rundt dette.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar. Skal lese om metakognitiv terapi.

Det er gjerne reelle bekymringer som kverner, men som jeg ikke kan løse selv hvor mye jeg kverner på det.

F.eks er det nå ungen min som er under utredning for fysisk sykdom. Barnet er plaget med mye smerte, og jeg er naturligvis bekymret. Samtidig vet jeg at det eneste jeg nå kan gjøre er å støtte og oppmuntre barnet i påvente av konklusjon på utredningen. Jeg vet at når svaret foreligger har vi kapasitet til å ta det som kommer, samtidig kverner tankene.

Har også et søsken som har gjort noen dårlige livsvalg, og jeg er bekymret for dens fremtid. Samtidig vet jeg at jeg ikke kan gjøre noe med det. Allikevel kverner tankene rundt dette.

Ts

Håper du får noen gode svar, jeg kjenner meg igjen i dette og lignende ting som grunnlag for tankekjør og kroppslig angst. Føler at de vanlige teknikkene for tankekjør ikke hjelper for dette- de funker for mer «urasjonelle» bekymringer

klem til deg

Anonymkode: 8f240...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Distrahering er det eneste som funker på meg. Radio på badet, tv på stua, laptop i senga. Trenger ikke være noe jeg må følge med på, men mer som bakgrunnsstøy.

I senga har jeg gjerne på serier jeg kan utenat, som feks Friends. 

Anonymkode: 1e4a4...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta beroligende for å klare å sove pga dette, men det er ikke sikkert det er rett for deg. Men jeg kom over en video om white noise her om dagen og innså at jeg aldri har prøvd det før. Kanskje det er verdt et forsøk? Eller evt musikk, podkast osv. Ellers har du fått gode råd lenger oppe synes jeg. Håper det ordner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...