Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Anonym3434 skrev (1 time siden):

10 000 i måneden frem til sommer og ifølge denne "buss sjefen" skal innbetalingen reduseres til 5000 månedlig neste år, frem til russetida starter. Sinnsykt. 

Min eldste sønn var russ for 2 år siden og var også på buss, men han hadde to jobber og klarte å spare. Han fikk til å dekke både bil lappen og russetid. Hun opplever dette som veldig urettferdig og vil derfor ikke høre på meg. 

Det sier seg jo selv at det ikke er gjennomførtbart.  

Hun må jobbe veldig mye for å få slike lønninger.  

Jeg har selv russ til neste år. Jeg har sagt at jeg kan sponse dress og lue, men resten må han betale selv.  Han er heldigvis så fornuftig at han ikke er med på noen buss, så kostnadene er mye mindre. 

De har skaffet seg dugnad for 50 000, så da trenger de heller ikke så mye egenkapital.  

Du har en lang vei å gå om du har en 18 åring som ikke forstår at 10 000 i mnd er vilt mye. Hun har jo tydeligvis ikke noen peiling på økonomi. 

Hun får jobbe på, og når hun ser hvor mye hun må jobbe hopper hun forhåpentligvis av hele prosjektet.  

Russebuss er noe stort forbanna tull!!! 

Anonymkode: 4cf1a...83d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

DET DER FÅR DE BARE BETALE SELV!!! DE ER VOKSEN OG VELGER DET SELV!!! EN UTING DETTE BUSSEDRITET!

Anonymkode: 3ff32...679

Hvorfor rope?

Anonymkode: c317c...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De fleste som er russ og skal ha buss/bil betaler dette via egne jobber og dugnader. Sier seg selv at dette høres usannsynlig ut, skal de ha 2 millioner i budsjett? Det er vel vanligvis rundt 20-25 på en buss, bussene leies ofte og så mye koster det ikke. Er datteren din under  18 har hun ikke lov å skrive kontrtakt som dette uansett

Anonymkode: 9e439...56b

Hekt normalt med 1,5 -2 mill i budsjett. Buss koster

AnonymBruker
Skrevet

Du må nekte henne å bli med på bussen ellers kommer hun til å bli tvunget til å prostituere seg for å få penger til det. 10.000 i mnd er sinnsykt! Svindel er det også! Bussene er ikke verdt mer enn 30.000 og russeselskapeme svindler russen for rådyre leieavtaler, musikk, maling etc som de kunne fått mye billigere 

Anonymkode: 2cc5a...4eb

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får be henne ta seg jobb eller la dette være. En av to. Har hatt to russ i hus selv. Og de har både jobbet ræva av seg for å få kjøpt alt og blitt en del av crewet. Far har vært hard der å sagt det, jobb og tjen penger eller la det være. Han har til og med hatt de i jobb hos seg til de fikk andre jobber med bedre betalt. Gutter er easy der. Siste mann vil gjøre akkurat det samme. Han har smått begynt å jobbe litt allerede, 14 år. Og tjent sine egne første kroner og kjempe fornøyd!! Det eneste de får er valget mellom komf og motorsykkel.. og gutter, stort sett ganske mange velger motorsykkel. I allefall i huset her da interessen er giga stor!! Mc tullinger hele gjengen. Tvinger ingen til å konfirmeres. Å nekte henne å være russ går ikke. Da lager du et hælvete for henne, jenter er jenter værst og fiende. Men igjen som skrevet over. Du kan gi henne valg om å ta en jobb, faktisk hjelpe henne inn på markedet. Eller så kan hun selv droppe det :)!

Anonymkode: ff0c2...b5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må nekte henne å bli med på bussen ellers kommer hun til å bli tvunget til å prostituere seg for å få penger til det. 10.000 i mnd er sinnsykt! Svindel er det også! Bussene er ikke verdt mer enn 30.000 og russeselskapeme svindler russen for rådyre leieavtaler, musikk, maling etc som de kunne fått mye billigere 

Anonymkode: 2cc5a...4eb

Ja, dette er det nok klokt å tenke på, TS. I fjor var det en rekke artikler om russebuss-svindlere, deres arbeidsmetoder og konsekvensene dette fikk for ungdommen. Du bør be din datter lese noen av disse artiklene, og gjøre seg opp en mening om det virkelig er verdt risikoen. 
Dette er én av flere artikler

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QMQpA/russ-foeler-seg-lurt-sjokkregningene-etter-festen

Anonymkode: 37f91...c27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Russetid synes jeg russen selv skal betale for. Ja, det gjør at noen dessverre ikke får de samme mulighetene som andre - men det lærer de også at livet er urettferdig og at man må jobbe for de tingene man ønsker seg og har lyst på. Russetid er en av de tingene i livet som absolutt ikke er en nødvendighet (ja, jeg har vært russ selv og jeg ville ikke vært russetiden foruten, men jeg betalte alt selv), det er en av de tingene ungdom burde betale for selv. 
Hun må rett og slett skaffe seg en jobb for å betale for seg selv, eller innse at hun ikke har råd til å bli med på buss når prisene er såpass drøye. 

Anonymkode: 78d3c...bd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De fleste som er russ og skal ha buss/bil betaler dette via egne jobber og dugnader. Sier seg selv at dette høres usannsynlig ut, skal de ha 2 millioner i budsjett? Det er vel vanligvis rundt 20-25 på en buss, bussene leies ofte og så mye koster det ikke. Er datteren din under  18 har hun ikke lov å skrive kontrtakt som dette uansett

Anonymkode: 9e439...56b

Du har iallfall ikke peiling. Det er helt vanlig med slike budsjett. Tror du det er gratis å totalrenovere en buss? Regner med at de skal ha russelåt og, og det er heller ikke billig.. 

Anonymkode: a8a10...482

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg hadde en diskusjon med dattera mi for ikke så lenge siden om å være russ. Det er helt greit for meg at hun vil være russ, men her om dagen fortalte hun meg at hun hadde blitt med i en russegruppe.

Denne gruppen er russ i 2024 og har selvfølgelig startet allerede med å planlegge. Dattera mi sa at hun hadde signert en kontrakt og må betale 10000 kroner til gruppa. Jeg var i sjokk da hun fortalte meg dette. Dette skal tydeligvis være månedlige innbetalinger fra hver medlem i gruppa. Hun jobber ikke og vil at jeg skal bidra med å dekke denne innbetalinga. Er en ung alene mor som sitter fast. Hva burde jeg gjøre? Er dette greit? 

Anonymkode: 14b55...8ac

Russegrupper og russebuss er en ekskluderende uting. 

La henne selv betale.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun ikke er 18 enda kan hun trekke seg, for da kan hun ikke signere kontrakter. 

Jeg ville vært veldig tydelig på hvor uaktuelt det er at hun som ikke har penger, blir med på dette. Men selv hvis hun hadde jobbet og spart opp på forhånd, er det helt horrible beløp. 

Har hun egentlig ikke peiling på penger og verdier..?

Snakker om urettferdig: hvor urettferdig ville broren syntes det var at hun fikk hundretusner av kroner som han ikke fikk? 

Anonymkode: 84697...e08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sent å starte opp med buss 1 år i forveien, ikke rart det blir store innbetalinger da (og ofte). 
Her starter de i 1. på vgs, og det gjør det jo litt mer overkommelig å samle inn 90-100-vis av tusen over flere år, men det er klart... mye arbeid for å få inn kr og mye arbeid på bussen i tillegg til planlegging etc. Mye god læring i dette, og klart må de ha kontrakter slik at de er sikrere dersom noen trekker seg eller finner ut at de skal "ta pengene og droppe hele greia", el.lign. 
Kr må selvsagt russen sørge for selv gjennom jobbing. 

Anonymkode: 118ff...95c

Skrevet

Datteren min var på buss. Veldig positiv erfaring for henne og jeg anbefaler virkelig dette for alle som har lust!

Jeg gjorde det klart for henne at jeg IKKE kom til å bidra. Jentene løste dette selv ved dugnader, helgejobbing og lignende.

De fikk en fantastisk russetid med en buss som fikk masse rettmessig positiv mediedekning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper russebusser blir forbudt , at det blir forbud mot russeklær på skolen og at russetiden flyttes. Den er ufattelig ekskluderende og det budde vært nasjonale regler, ettersom enkelte rektorer driter i skolemiljøet 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...