Gå til innhold

Hva slags allergimedisin er mest effektiv mot pollen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du spurt legen om muligheten for å bli vaksinert? Det er veldig effektivt. Utover det har jeg noen år fått kortisoninjeksjon, det virket bra på meg.

Anonymkode: ea697...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aerius og Dymista nesespray bruker jeg. Men, skal bytte fra Dymista til Avemys da sistnevnte skal virke på både nese og øyne. 

Anonymkode: 0a7ae...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde svært lite effekt av Cetirizin og aerius. Kestine 10 mg morgen og kveld fungerer helt ok for meg per nå, sammen med Nasonex nesespray. Er i dialog med lege om tablettvaksine fra høsten av

Anonymkode: 096f8...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du spurt legen om muligheten for å bli vaksinert? Det er veldig effektivt. Utover det har jeg noen år fått kortisoninjeksjon, det virket bra på meg.

Hvilken vaksine? 

Anonymkode: cb051...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvilken vaksine? 

Anonymkode: cb051...44e

Mot pollenallergi. Da må du henvises til ønh spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ut cetirizin, Zyrtec og aerus, og vært kjempe plaget. Men på telfast har jeg bank i bordet veldig lite plager ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjorde du?

Anonymkode: 8cb51...23c

Jeg eliminerte flere ting fra kosten. Er nok individuelt hva som trigger hos folk, men hvete/gjær, melkeprodukter, alkohol, og prosessert mat var i hovedsak det jeg kuttet ut som ga bedring. Hører noen har sitronsyre som trigger, det er noe som er i mye prosessert mat. 

Anonymkode: 951af...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg eliminerte flere ting fra kosten. Er nok individuelt hva som trigger hos folk, men hvete/gjær, melkeprodukter, alkohol, og prosessert mat var i hovedsak det jeg kuttet ut som ga bedring. Hører noen har sitronsyre som trigger, det er noe som er i mye prosessert mat. 

Jeg har vært mange år uten disse ingrediensene, og vært helt fri for allergier. Men så ble jeg sløv i vinter og begynte å spise brød, pasta, og mer prosessert mat regelmessig, og jeg merker faktisk en del allergisymptomer nå siste dagene. Tungt å puste, og veldig trøtt/utmattet. Så jeg er ikke i tvil om at kosthold er kjempeviktig her. Vet ikke om man vil få umiddelbar effekt nå som sesongen allerede er godt i gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært mange år uten disse ingrediensene, og vært helt fri for allergier. Men så ble jeg sløv i vinter og begynte å spise brød, pasta, og mer prosessert mat regelmessig, og jeg merker faktisk en del allergisymptomer nå siste dagene. Tungt å puste, og veldig trøtt/utmattet. Så jeg er ikke i tvil om at kosthold er kjempeviktig her. Vet ikke om man vil få umiddelbar effekt nå som sesongen allerede er godt i gang. 

Høres ut som ditt egentlige problem er histaminintoleranse/mastcelleaktivering (MCAS). Har du ikke hørt om det før så sjekk det ut er mitt tips, kanskje vil du finne andre triggere du ikke har tenkt på ennå.

Det vil kunne gi astmaliknende symptom fra luftveier, og pollen vil også trigge mastcellene og gi utslipp av histaminer.

Men er ikke egentlig en allergisk reaksjon som pollenallergi.

Har en MCAS hjelper det ofte godt å redusere triggere i både mat og miljøet rundt seg.

For allergi må en også unngå allergenet, men med pollen er det litt håpløst, og god medisinering er nødvendig.

At en reagerer på pollen betyr ikke nødvendigvis at en har pollenallergi, og når ting som normalt sett ikke virker for allergikere virker for en selv, så er der lurt å være litt forsiktig med å anbefale det som løsningen for alle andre.

Men flott du fant din vei! :)

Anonymkode: 07101...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lokalbehandling funker best her! Antihistaminer hjelper bare mot kløe for min del.

Anonymkode: a3df5...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/11/2023 at 11:31 PM, AnonymBruker said:

Høres ut som ditt egentlige problem er histaminintoleranse/mastcelleaktivering (MCAS). Har du ikke hørt om det før så sjekk det ut er mitt tips, kanskje vil du finne andre triggere du ikke har tenkt på ennå.

Det vil kunne gi astmaliknende symptom fra luftveier, og pollen vil også trigge mastcellene og gi utslipp av histaminer.

Men er ikke egentlig en allergisk reaksjon som pollenallergi.

Har en MCAS hjelper det ofte godt å redusere triggere i både mat og miljøet rundt seg.

For allergi må en også unngå allergenet, men med pollen er det litt håpløst, og god medisinering er nødvendig.

At en reagerer på pollen betyr ikke nødvendigvis at en har pollenallergi, og når ting som normalt sett ikke virker for allergikere virker for en selv, så er der lurt å være litt forsiktig med å anbefale det som løsningen for alle andre.

Men flott du fant din vei! :)

Anonymkode: 07101...2be

Jeg anbefalte det ikke som løsning for alle andre, jeg delte min erfaring. Det er ikke noe nytt at folk blir bra fra pollenallergi og andre allergier med lavkarbo o.l. Jeg ble forøvrig også kvitt allergi for hund i samme slengen. Var senest med hund i går, uten reaksjoner. 

Så en med MCAS vil slå ut positiv på pollen og dyr på tester? 

Anonymkode: e0285...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (På 9.5.2023 den 21.47):

Jeg liker godt Zyrtec men er no inn i helvettes  dyre 215,- for 30 tabeletter  hos Apotek 1 

Kjøp den på f.eks kiwi, en god del billigere enn apoteket.Betalte rett rundt 170

Anonymkode: c4d01...ae2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp den på f.eks kiwi, en god del billigere enn apoteket.Betalte rett rundt 170

Anonymkode: c4d01...ae2

Såpass ja takk for tipset :D handler vanligvis på Extra men den dagen kunne jeg ikke finne dem hverken bak betjent kasse eller inne på skjermen i selvbetjeningskassa der det står legemidler så mulig de har sluttet med det så får gå på Kiwi neste gang :D 

Så igjen takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blingblingtahei skrev (På 11.5.2023 den 8.39):

Har prøvd ut cetirizin, Zyrtec og aerus, og vært kjempe plaget. Men på telfast har jeg bank i bordet veldig lite plager ☺️

Samme her Jeg bruker Livostin øyedråper og nesespray i tillegg og er i mye bedre form enn det jeg pleier å være på denne tiden av året 🙂

Anonymkode: bf3c3...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...