Gå til innhold

Hva slags allergimedisin er mest effektiv mot pollen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er jeg så lei av disse plagene og ingenting hjelper. Jeg har prøvd Aerius, cetirizin, telfast og zyrtek. Hva funker for dere? Finnes det noe som er mer effektivt? 

Anonymkode: 4cce9...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du hørt med fastlegen?

Anonymkode: 0549e...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du hørt med fastlegen?

Anonymkode: 0549e...db9

Jepp. Fått det meste på resept, men likevel funker det ikke.😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå er jeg så lei av disse plagene og ingenting hjelper. Jeg har prøvd Aerius, cetirizin, telfast og zyrtek. Hva funker for dere? Finnes det noe som er mer effektivt? 

Anonymkode: 4cce9...42c

Det er hvertfall ikke effektivt å bytte medisiner veldig ofte. De trenger ofte litt tid på seg før de virker optimalt. Derfor bør du også begynne med medisiner i god tid før sesongen starter.

For plager i nesa er et kortikosteroid som nesespray (ev sammen med antihistamin) typisk mer effektivt enn antihistaminer i sprayform.

Til øynene, så er zaditen og opatanol bedre enn de eldre medisinene, som f.eks livostin, da de har flere mekanismer for å dempe plager. Opatanol er hakket vassere, mens zaditen finnes i endosepipetter uten konserveringsmiddel, og er beste valg for linsebrukere.

Spør legen din eller på apoteket (mye av dette kan man få uten resept).

Anonymkode: 2179a...cbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker Aerius morgen og kveld pluss Atarax om kvelden. Har også Dymista nesesparay og Opatanol øyedråper. Stort sett så går det greit med dette, men har også kortisonsprøyte på resept om det blir for ille. 

Ofte må man kombinere med andre ting. Snakk med legen din. Kanskje er også vaksine riktig for deg, men det tar et par år, så du må nesten få lindring nå.

Anonymkode: fba44...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker godt Zyrtec men er no inn i helvettes  dyre 215,- for 30 tabeletter  hos Apotek 1 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa maaange. Kestine 20 mg funker greit her. Bruker også zaditen øyedråper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Maskinfører said:

Jeg liker godt Zyrtec men er no inn i helvettes  dyre 215,- for 30 tabeletter  hos Apotek 1 

Zetirizine (som er det samme som zyrtec) får du f.eks på farmasiet til 79 kr for 30 stk. Enda billigere er det om du får resept av legen di  og kjøper en pakke med 100 stk. Det får du helt ned i 75 kr på farmasiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Zetirizine (som er det samme som zyrtec) får du f.eks på farmasiet til 79 kr for 30 stk. Enda billigere er det om du får resept av legen di  og kjøper en pakke med 100 stk. Det får du helt ned i 75 kr på farmasiet.

Ja brukte Zetrizine for men syns den mistet effekten ja da får jeg snakke med legen min om det takk for tipset 😃  Kjenner ikke så mye nå men skal klippe gresset i kveld og da kommer jeg nok til å merke noe 🙁 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mange hjelper ikke bare tabletter. Man må behandle nese og øyne også.

Kan anbefale Dymista nesespray! Øyedråper bruker jeg ikke, men mange har god nytte av det!

Anonymkode: 26920...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aerius + Livostin nesespray og øyedråper. Er ikke det nok kan man få Kenacort-sprøyte i tillegg.

Anonymkode: 786a6...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vaksine funker for meg. Kjenner nesten ingenting nå, og hadde astma-symptomer tidligere.

Anonymkode: bb3ed...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vaksine, areus x2 og avamys x2

Anonymkode: 44f2a...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ingen medisiner hjalp for meg. Det som hjalp, var omlegging av kosthold. Har ikke hatt et snev av pollenallergi siden, og jeg har var virkelig hardt rammet. 

Anonymkode: 77be6...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er hvertfall ikke effektivt å bytte medisiner veldig ofte. De trenger ofte litt tid på seg før de virker optimalt. Derfor bør du også begynne med medisiner i god tid før sesongen starter.

For plager i nesa er et kortikosteroid som nesespray (ev sammen med antihistamin) typisk mer effektivt enn antihistaminer i sprayform.

Til øynene, så er zaditen og opatanol bedre enn de eldre medisinene, som f.eks livostin, da de har flere mekanismer for å dempe plager. Opatanol er hakket vassere, mens zaditen finnes i endosepipetter uten konserveringsmiddel, og er beste valg for linsebrukere.

Spør legen din eller på apoteket (mye av dette kan man få uten resept).

Dette er veldig gode poeng!

I tillegg er det HØYST individuelt hvilke allergimedisiner som fungerer best, så råd fra andre er ikke nødvendigvis så relevante for deg.

Dessuten, du MÅ rense nese og øyne med saltvann flere ganger daglig, og alltid noen minutter før bruk av allerginesespray og allergiøyedråper. Ellers har ikke lokalbehandlingen effekt. Og ansiktet må vaskes grundig hver kveld, aller helst også håret. Skift putevar ofte. Ikke ha åpne vinduer i huset når spredningen er høy. Eventuelt bruk pollennett. Pollenstøvet må fjernes!

Allergivaksinasjon i tablettform (må brukes i 3 år) kan være et alternativ hvis plagene er svært sterke til tross for at man gjør alle tiltak.

Anonymkode: b958e...54d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden svaret mitt ble SLETTET, så får du ta en telefon til riksen eller Ullevål og høre hvordan de medisinere der. Der får du det samme svaret 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Absolutt ingen medisiner hjalp for meg. Det som hjalp, var omlegging av kosthold. Har ikke hatt et snev av pollenallergi siden, og jeg har var virkelig hardt rammet. 

Anonymkode: 77be6...c6a

Hva gjorde du?

Anonymkode: 8cb51...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...