NordicViking Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 På Svalbard finnes stedsnavnene Negerdalen, Negerfjellet og Negerpynten. Antirasistisk Front krever navnebytte, og nå skal Polarinstituttet behandle saken. (NRK) (Dagsavisen) (Dagbladet) I 2015 fikk de noe spesielle stedsnavnene oppmerksomhet etter at Antirasistisk Senter tok til orde for at navnene burde endres. Den gangen svarte Norsk Polarinstitutt at de ikke hadde noen planer om å endre navnene, ettersom de ikke hadde fått inn noen klager. Dessuten var stedsnavnene definert som et språklig kulturhistorisk minne. Nå har imidlertid Norsk Polarinstitutt fått inn en formell klage fra Antirasistisk Front, og har lovet å opprette en sak. Navnene er for øvrig foreslått endret til Svartdalen, Svartfjellet og Svartpynten. Selv om disse stedsnavnene er definert som språklig kulturhistoriske minner, så burde de ha vært endret for lenge siden. 3
Jegern Puahate Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Antirasistisk front? Aldri hørt om, høres ut som en gjeng Antifaspiranter. Når det gjelder denne saken er min første reaksjon at disse navnene egentlig er bare komiske i seg selv, hva var motivasjonen for å assossiere disse stedene med 'negere' kan en lure på. Jeg er 100% imot wokepolitikk som skal presse seg på og endre alt til sitt ensrettede verdensbilde. På en annen side er jo ordet en direkte referanse til et folk, og jeg er under oppfatning av at de som adresseres skal få lov til å ha en formening om hvordan de adresseres, såfremt det ikke går over helt over styr som disse pronomenfanatikerne. Er det dog egentlig hvite anti-rasister som er de rette til å klage på vegne av et annet folk? Det impliseres da at disse ordene blir for meget for disse sårbare 'negerne', mens andre utrykk som er mindre flatterende mot hvite ikke ser ut til å plage disse anti-rasistene nevneverdig. Her indikeres da et noe forstyrrende premiss om at hvite er psykisk sterkere enn svarte, som ikke akkurat oser av genuin anti-rasisme egentlig. Uansett, om så 'neger' endres til svart er det egentlig ikke en big deal i dette tilfellet, men mulig 'svart' ogå blir for betent etterhvert. 3
900 Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Hadde Oslo Kommune ikke kontrollert Norge mot folkets vilje, skulle vi anlagt en arbeidsleir i Negerdalen, Negerfjellet og Negerpynten, og sendt slike antirasistiske kujoner som dette til å gjøre nytte for seg. Men en dag, EN DAG, når vi er frigjort fra Oslo, så skal vi fåt det til. Vi skal fri vårt land fra antirasistens tyrrani. Vokt dere for antirasistens tyrrani.
MyMichelle Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 Jegern Puahate skrev (16 timer siden): Antirasistisk front? Aldri hørt om, høres ut som en gjeng Antifaspiranter. Når det gjelder denne saken er min første reaksjon at disse navnene egentlig er bare komiske i seg selv, hva var motivasjonen for å assossiere disse stedene med 'negere' kan en lure på. Jeg er 100% imot wokepolitikk som skal presse seg på og endre alt til sitt ensrettede verdensbilde. På en annen side er jo ordet en direkte referanse til et folk, og jeg er under oppfatning av at de som adresseres skal få lov til å ha en formening om hvordan de adresseres, såfremt det ikke går over helt over styr som disse pronomenfanatikerne. Er det dog egentlig hvite anti-rasister som er de rette til å klage på vegne av et annet folk? Det impliseres da at disse ordene blir for meget for disse sårbare 'negerne', mens andre utrykk som er mindre flatterende mot hvite ikke ser ut til å plage disse anti-rasistene nevneverdig. Her indikeres da et noe forstyrrende premiss om at hvite er psykisk sterkere enn svarte, som ikke akkurat oser av genuin anti-rasisme egentlig. Uansett, om så 'neger' endres til svart er det egentlig ikke en big deal i dette tilfellet, men mulig 'svart' ogå blir for betent etterhvert. Synes også navnene er komiske, men de er bare en norsk oversettelse. Det var britene som laget navnene, fordi stedene var svarte. De brukte ordet «Negro».
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå