AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Ja, tittelen sier vel det meste av det jeg lurer på. Tenkte å lage en tråd hvor alle med god økonomi (som vil ha bedre økonomi), vanlig økonomi (som vil ha bedre økonomi) og dårlig økonomi (som vil ha bedre økonomi) kan komme med sine tips. Her er noen av mine tips: 1) Kjøper 5 kilo med ris på en innvandrersjappe. Billig og det beste er at risen er mye bedre også enn den ræva hurtigrisen du kjøper fra Toro. Og det finnes også 4 kilo på Rema for 40 kroner for de som vil spare enda mer (men den har jeg ikke smakt). 2) Lager jevnlig en gryte med grønnsakene som ikke ble brukt tidligere i uken, samt med noe kjøtt som også ikke ble brukt. 3) Kjøper biff fra kjøleren med «gamle varer». 4) Kjøper aldri dopapir fra skoleelever som skal ha penger til idrettslag eller russebil - kjøper når det er tilbud på enten OBS, Gigaboks eller Europris 5) Alt av såpe/tannkrem/osv kjøpes på Normal 6) Alt av vaskeutstyr kjøpes på Europris Har et regneark med budsjett. Alt jeg havner under budsjett med dytter jeg inn som ekstra sparing i aksjeindeksfond. Anonymkode: 381dd...60c 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 Klipper ikke håret. Anonymkode: 53ee5...9e8 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 Går ikke til frisør. Handler på salg. Kjøper veldig lite klær. Planlegger innkjøp. Bruker budsjett. Går/kollektivt istedenfor bil så ofte som mulig. Er student og tar eksamener så får studentrabatt mange steder. Jobbet også fullt. Kjøper i kvanta. Anonymkode: a1b04...1a0 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #4 Skrevet 9. mai 2023 I tillegg til det du nevner: - har det ganske kaldt i huset, vi får heller kle på oss litt. - kjøper/får ved rimelig. - kjøper bare rimelige mat/husholdningsvarer. - spiser omtrent ingenting når barna er hos far, og varmer ikke opp huset da heller, utover det jeg må for å unngå skader på rør osv. - har flyttet til et rimeligere sted. - har droppet bil. Og sikkert mye annet. Anonymkode: 2971a...68c
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #5 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I tillegg til det du nevner: - har det ganske kaldt i huset, vi får heller kle på oss litt. - kjøper/får ved rimelig. - kjøper bare rimelige mat/husholdningsvarer. - spiser omtrent ingenting når barna er hos far, og varmer ikke opp huset da heller, utover det jeg må for å unngå skader på rør osv. - har flyttet til et rimeligere sted. - har droppet bil. Og sikkert mye annet. Anonymkode: 2971a...68c Jeg går heller ikke til frisør eller noe lignende. Kjøper ikke klær. Anonymkode: 2971a...68c
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 Spiser opp maten - restemiddag, fryser ned så jeg alltid har noe til dagene jeg ikke orker lage. I stedet for å bestille takeaway. Venter et par ekstra dager med å gå på matbutikken, spiser meg mer ut av frys og skap. Har en ønskeliste for egne ting. Hver gang jeg får lyst på noe spesifikt går det på lista. Det må stå der i minst 30 dager før jeg kan kjøpe, f.eks en ny genser. Etter 30 dager har jeg stort sett glemt det bort eller trenger det ikke lengre. Og i de tilfellene jeg fortsatt ønsker tingen, så er det veldig gjennomtenkt. Har også en liste over alt jeg har kjøpt til meg selv i år, med pris. Selv om beløpet ikke er høyt gjør det ofte at jeg ikke vil bruke mer. Vurdere om jeg har noe annet som kan brukes før jeg kjøper noe nytt. Ser etter brukt før jeg ser etter noe nytt. Lager alltid kaffe hjemme, å gå på kafe er sjelden luksus. Koselig med venner. Investerer og sparer hver måned. Betaler ekstra ned på boliglånet for å spare renter. Har rom som ikke varmes opp på vinteren, kun bad, stue og kjøkken. Følger ikke trender og mote, kjøper klær jeg kan bruke i mange mange år. Bruker kjøkkenhåndkle over tørkepapir 98% av tiden. Anonymkode: 25931...6b9 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 Fyller drivstoff når prisene er lave. Setter penger på høgrentekonto. Handler ikkje unødig, Reforhandler forsikringsavtaler. Kjøper autopass ferjekort. Kjøper brukt til fordel for nytt dersom muleg. Sykler til butikken istenden for kjøre, Er Handymann, og fikser mye selv. Anonymkode: d52a3...64b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #8 Skrevet 9. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har en ønskeliste for egne ting. Hver gang jeg får lyst på noe spesifikt går det på lista. Det må stå der i minst 30 dager før jeg kan kjøpe, f.eks en ny genser. Etter 30 dager har jeg stort sett glemt det bort eller trenger det ikke lengre. Og i de tilfellene jeg fortsatt ønsker tingen, så er det veldig gjennomtenkt. Har også en liste over alt jeg har kjøpt til meg selv i år, med pris. Selv om beløpet ikke er høyt gjør det ofte at jeg ikke vil bruke mer. Anonymkode: 25931...6b9 De to der er geniale. Dreper rådyr impulshandling, Anonymkode: 381dd...60c 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 Mottar ikke reklame i postkassen. Det skaper bare unødvendig havesyke. Går så lite som mulig i butikker. Det skaper ihvertfall unødvendig havesyke. Det samme gjelder instagram, tiktok osv - jeg eksponerer meg så lite som mulig for kilder som får meg til å få lyst på noe. Jeg har heller ikke TV. Minst mulig bilkjøring. Av og til er det lønnsomt å kjøpe alt i samme butikk framfor å kjøre rundt som en gal for å få dopapir 2 kroner billigere. Det litt selvfølgelige: Bytter klær med venner. Kaster ikke mat; bruker fryseren aktivt, lager porsjoner jeg vet vil bli spist, "gjenbruker" grønnsaker i gratenger, purésupper og omeletter; pastaretter går også fint i omelett. Kjøper ikke lunsj i hverdagen eller take-away-kaffe. Benytter kredittkort og tilbud på en lur måte. Ett kredittkort gir 4% på drivstoff, bilvask og eventuelt alle kjøp på alle bensinstasjoner, ett gir 2% på innkjøp i alle matvarebutikker, ett gir 1% på alle innkjøp og 2% på all netthandel, Trumf, Coop og Æ gir hver sine rabatter osv. Betaler selvsagt alt til forfall og bruker ikke noe mer enn jeg ellers ville ha gjort (viktig). Og det veldig selvfølgelige: Har budsjett og følger det. Jeg har regnet ut hva jeg vil unne meg til rent forbruk i måneden etter at faste utgifter er betalt, og dette budsjettet er ganske romslig. Jeg kunne sikkert spart inn på mye. Budsjettet er enkelt: faste utgifter delt på 12, fast sum til forbruk, resten på sparing. Dagen før lønningsdag settes alt på forbrukskonto (hvis det er noe der) over på sparekonto. Dessuten har jeg superspar på både regningskonto og forbrukskonto som runder av alle kjøp opp til nærmeste tier. Har boliglån i Bulder Bank som gir lav rente på lån og høy rente på sparekonto. Forhandler strøm og forsikringer minst en gang i året og sjekker andre avtaler som internett og telefon jevnlig. Blant annet. Jeg tror de første fire punktene er de viktigste. Anonymkode: b6cac...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I tillegg til det du nevner: - har det ganske kaldt i huset, vi får heller kle på oss litt. - kjøper/får ved rimelig. - kjøper bare rimelige mat/husholdningsvarer. - spiser omtrent ingenting når barna er hos far, og varmer ikke opp huset da heller, utover det jeg må for å unngå skader på rør osv. - har flyttet til et rimeligere sted. - har droppet bil. Og sikkert mye annet. Anonymkode: 2971a...68c Et sånt liv er ikke verdt å leve dersom man ikke absolutt må. Anonymkode: b6cac...5aa 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Et sånt liv er ikke verdt å leve dersom man ikke absolutt må. Anonymkode: b6cac...5aa Hvis man har dårlig råd, så er det dette man absolutt må. Anonymkode: 381dd...60c 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et sånt liv er ikke verdt å leve dersom man ikke absolutt må. Anonymkode: b6cac...5aa Enig. Å sulte seg selv og fryse i eget hjem er fullstendig tullete med mindre man har så alvorlig presset økonomi at man MÅ. Jeg sparer penger ved å: - ikke røye/snuse/drikke alkohol - veldig sjeldent kafebesøk/spise ute - klipper meg hos lærling - vasker håret maks 2 ganger i uken - ukeshandler/ser etter tilbud - handler bensin når det er billigst - bruker sykkel fremfor bil så ofte jeg kan Anonymkode: 4c03e...6bb 1
Rødstrupa Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 Handler mat 1 gang pr uke sammenligner priser på nett før kapitalkjøp betalt ned all gjeld sparer i fond
Hensatt Skrevet 9. mai 2023 #14 Skrevet 9. mai 2023 Sagt opp alle tv-kanaler og har kun en strømmetjeneste om gangen (deler et par andre) Ringt rundt og prutet på eller fått rabatt mot binding på: huslån, forsikring, mobil, internett, strøm m.m 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #15 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Et sånt liv er ikke verdt å leve dersom man ikke absolutt må. Anonymkode: b6cac...5aa Men jeg må Anonymkode: 2971a...68c 1 1
rampeguri Skrevet 9. mai 2023 #16 Skrevet 9. mai 2023 (endret) Har ikke bil, sykler/går på sommer og busskort på vinteren Klipper ikke håret Er medlem på treningsstudio bare vinterstid, bruker skogen/tuftepark når det er mulig og bruker gratis treningstilbud Har æ/trumf/coop uten å nødvendigvis være tro mot en av dem i hverdagen men har en av dem gode tilbud på noe jeg pleier å bruke så kjøper jeg det der (har rema og kiwi i umiddelbar nærhet og 3 km til obs) Sjekker 50%prosentkassa hver gang jeg er innom en butikk. Kjøper brød på rema etter klokka 22 på kvelden eller på kiwi på morgenen (til 50%) Betaler ikke for strømmetjenester, har en del mobildata så trenger ikke laste ned. Og godtar å høre reklame innimellom. Har tvkanaler/internett i fellesutgifter og da kan jeg velge noen strømmetjenester uten å måtte betale noe ekstra) Handler mest mulig brukt lager i hovedsak rimelige middager, gjerne flere porsjoner om gangen så jeg kan fryse ned porsjonsvis. Kjøper ikke mer pålegg enn jeg trenger - selv om det blir dyrere per kg å kjøpe liten pakke så lønner det seg ikke om ikke alt blir spist opp. Fryser grønnsaksrester og lager kraft av når jeg har nok (forsåvidt mer for å kaste minst mulig enn å spare penger. Mye av det som man kan koke grønnsakskraft er ikke noe man pleier å bruke så mye av, skall på løken for eksempel) bruker ikke nikotin drikker så og si ikke alkohold Endret 9. mai 2023 av rampeguri 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #17 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men jeg må Anonymkode: 2971a...68c skriv gjerne i tråden "ber om hjelp til is på 17 mai" og forklar din situasjon. Anonymkode: 4c03e...6bb
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #18 Skrevet 9. mai 2023 Kjøper brukt, arver klær/gir også bort klær, handler på salg, unngår kjøpesenter så lenge jeg ikke trenger noe der. Anonymkode: d5fcb...3fb
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #19 Skrevet 9. mai 2023 - Handler kun det som står på handlelista - Har sluttet å spise kjøtt - Prioriterer å bruke penger på frukt og grønt, og spiser aldri godteri, chips eller brus - Drikker ikke, snuser ikke. - Bruker strøm når strømmen er billigst. - Sparer i fond. - Betaler ned boliglånet så raskt jeg kan. Anonymkode: fab3d...f14
Intervence Skrevet 9. mai 2023 #20 Skrevet 9. mai 2023 (endret) Planlegger handlelista hjemme. Skriver ned en god gammeldags handleliste. Følger den! Handler mat to ganger i uken og lager middagen hjemme. I stedet for bil tar jeg kollektiv Drikker ikke alkohol, snuser ikke, røyker ikke. Endret 9. mai 2023 av Intervence
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå