Gå til innhold

Barnefar innrømmer et rusproblem - bør jeg søke om full omsorg? Bekymret for barna.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Trenger litt råd og veiledning. Jeg har delt omsorg med barnefar for våre 2 barn, og vi har hatt et litt dysfunksjonelt samarbeid de siste årene, men ikke som har gått utover barna. Han har den siste tiden vært under utredning ift sykdom, og hatt mindre overskudd enn vanlig til barna våre. Jeg har stilt opp når han har hatt behov for det, hatt barna ekstra osv. Nå nylig fikk jeg vite av han selv at han har utviklet en avhengighet/ et misbruk ift smertestillende medisiner. Usikkert om han får hjelp for dette av helsevesenet. Jeg bekymrer meg for barna, om de er trygge ilag med barnefar når han har et rusproblem. Hvordan kan jeg gå frem her? Vurderer å forsøke få full omsorgsrett, skal først foreslå dialog med han, men om jeg ikke kommer frem slik hva er neste steg? NAV, barnevern, familievernkontoret? 

Anonymkode: 1c4dc...a5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det vil hjelpe på hans rusproblem å ta fra han barna

Anonymkode: 727a5...b3d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. Trenger litt råd og veiledning. Jeg har delt omsorg med barnefar for våre 2 barn, og vi har hatt et litt dysfunksjonelt samarbeid de siste årene, men ikke som har gått utover barna. Han har den siste tiden vært under utredning ift sykdom, og hatt mindre overskudd enn vanlig til barna våre. Jeg har stilt opp når han har hatt behov for det, hatt barna ekstra osv. Nå nylig fikk jeg vite av han selv at han har utviklet en avhengighet/ et misbruk ift smertestillende medisiner. Usikkert om han får hjelp for dette av helsevesenet. Jeg bekymrer meg for barna, om de er trygge ilag med barnefar når han har et rusproblem. Hvordan kan jeg gå frem her? Vurderer å forsøke få full omsorgsrett, skal først foreslå dialog med han, men om jeg ikke kommer frem slik hva er neste steg? NAV, barnevern, familievernkontoret? 

Så du prøver hjelpe han ved å ta fra han barna? Du går tydeligvis fra 0 til 100 veldig fort. Ro deg ned. 

Anonymkode: 650c2...d2a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer jo helt ann på hvordan rusproblemer påvirker han i hverdagen. 

Om det er slik at han må ta smertestillende for å få sove, er det noe helt annet enn om han spiser store mengder daglig, ikke er kontaktbar og samtidig kjører bil. 

Synes det er en stor styrke at han har turt å si det til deg. 

Jeg ville tenkt på hvordan reaksjoner du ville ønsker fra han, om det var du som delte at du hadde et rusproblem.  

Anonymkode: b7f93...b7e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun prioriterer selvsagt å ivareta barnas sikkerhet.

Anonymkode: 836c5...c37

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor omfattende er det? Har han holdt dette skjult i flere år? Da er det isåfall liten sjanse for at han kan bli rusfri så da hadde jeg søkt full omsorgsrett. Om det derimot er noe som har skjedd nå den siste tiden så hadde jeg tatt en lang og alvorlig prat ansikt til ansikt og sagt at han skjønner at han ikke kan være en far når han har et rusproblem og at du gir han En sjanse til å bli helt rusfri. At han skal snakke med fastlege og få oppfølging og gå på rusprøver. Om han vegrer seg for dette er sjansen brukt opp men om han faktisk tar oppdraget og farsrollen alvorlig så skulle han ha fått den ene sjansen av meg så lenge han ikke var ruset rundt barna. 

Anonymkode: d38f9...e17

AnonymBruker
Skrevet

Skulle spesifisert at jeg mener full omsorg for *en periode*, til han blir bedre både somatisk og ift psykisk helse og rus. Håper på en ordning hvor jeg har full omsorg på papiret en periode (ift økonomi), men at han såklart får samvær når han måtte ønske/ har overskudd. Ønsker på ingen måte å ta fra han barna. Som nevnt i hovedinnlegg har vi dårlig  dialog til vanlig, så lurte derfor på hvordan jeg kan gå frem OM dette feiler. 

-TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har innrømmet det og er på riktig vei. Han har et rusproblem som er forårsaket av en lege som har skrevet ut for mye medisiner.

Å ta fra han barna vil bare ødelegge mer. Kommer det helt annpå hva slags medisiner?

For jeg går på sterke medisiner flere ganger i måneden som nesten er morfin. Jeg klarer fint å ta meg av barna mine.

Så her burde du snakke med eksen din og finne ut mer. Ikke bare gå inn for å knuse han med en gang.

Anonymkode: 7ef97...826

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ville rådført meg med barnevern , bestilt time på fvk , å nav helt til slutt.  Når / hvis / om  han  går med på redusert samvær OG har skrevet under en ny samværsavtale . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Samvær skal alltid være til barnas beste , ikke far/ mor . Hvis han er redusert og ikke klarer sin del, kan det være et gode for BÅDE han og barna , med færre samvær en periode . 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Mitt beste råd ift en far med utfordringer, snakk med han om dette først. Jeg har på papiret 60%, far 40%. Når far har tyngre perioder med psykisk helse så snakker vi om tilrettelegging. I perioder har vi derfor besøk på dagtid fremfor overnatting hos far. 

Anonymkode: 3dd99...baf

AnonymBruker
Skrevet

Påvirker disse medisinene hans omsorgsevne? Blir han "full"? Kan han sovne mens maten er i ovnen, eller mens ungen klatrer ut vinduet? Kjører han bil beruset?

Anonymkode: c7598...1ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...