Gå til innhold

Er det normalt å kreve enormt mye fra gjester som skal på bryllup..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og min mann er inviterte til et bryllup der forberedelsene blir drøyere og drøyere.

Mange av oss gjestene har blitt omtrent presset til å bake noe til kakebordet som skal settes opp, vi har 3 barn, der to av dem er bleiebarn som krever en del, og fulltidsjobb frem til bryllupet står og fortsatt har vi måttet takke ja til å bake kake.

Bruden har laget en Facebook side der hun hver bidige uke gjentar at hun ønsker at noen skal stille opp som servitører/hjelp ettersom ingen har takket ja til dette enda. Videre ønsker ikke paret gaver i form av noe man kan kjøpe i butikken, men heller at vi vippser en sum til deres konto.

På toppen av det hele så må vi reise et stykke for å være med på dette bryllupet.

Er det bare oss eller er dette virkelig drøyt?

Anonymkode: 36eb6...006

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tja... Vanlig å bake kake her, så akkurat det reagerer jeg ikke på. 

Hjelp bør hun betale noen ungdommer for å gjøre, det spør man ikke gjester om

Noen blir litt bridezilla. Uheldigvis gifter seg de fleste én gang bare 😄

Anonymkode: b67f2...2d9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nær familie/venner - kakebaking er vanlig. 

Servitører - noe frekt å stadig mase. Det er ikke uvanlig å hente hjelp av for eksempel ungdommer gjestene kjenner, men man betaler litt for det.

Gaver - vippsing av penger som eneste mulighet er en uting. 

Reise - slik er det bare innimellom. 

Anonymkode: ed81f...647

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tar ikke mange timene å bake en kake, så å skylde på barn og jobb blir litt tett synes jeg.

Anonymkode: d9b06...673

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ikke ut som et bryllup som krever en fancy kake akkurat. Smell sammen en fra Toro. Ber de virkelig gjester om å være servitører?? 😂

Anonymkode: 23445...b15

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke at det er spesielt drøyt, men jeg er oppvokst med årlige familiebursdager som er som nokså lignende

- Reise i timesvis (evt. fly) for å delta

- Stille med noe til kakebordet, evt. hjelpe til på kjøkkenet for bursdagen

- Noen er servitører, andre tar oppvasken

- Penger gis til en større gave eller prosjekt 

Bryllupet virker jo bare som en vanlig familiesammenkomst for storfamilien 

Anonymkode: beeba...ebc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes ikke at det er spesielt drøyt, men jeg er oppvokst med årlige familiebursdager som er som nokså lignende

Vi er ikke familie med brudeparet.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er ikke familie med brudeparet.

ts

Om dere ikke er nære er det jo enkelt

"Så hyggelig at dere spør! Her er det armer og bein med tre små, og uansett gjør jo reiseveien dette til et ganske umulig prosjekt for oss. Men heldige du har jo så mange i nær familie så jeg gjetter på at kakebordet kommer til å bugne likevel! Gleder oss 😘"

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reisevei og å spørre om penger som gave er helt ok, syns jeg. Litt drøyt å mase på gjestene om å stille eller finne servitører og diverse, det må brudeparet fikse selv. Det er ok å spørre om å bake så lenge gjestene har anledning til å si nei. 

Anonymkode: d9a30...b94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tar ikke mange timene å bake en kake, så å skylde på barn og jobb blir litt tett synes jeg.

Anonymkode: d9b06...673

Litt vanskelig å ta med en kake på reise kanskje.. det trenger ikke være vanskelig. Kjøp en toro kake og hiv på litt melis. 

Anonymkode: 89bc3...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og min mann er inviterte til et bryllup der forberedelsene blir drøyere og drøyere.

Mange av oss gjestene har blitt omtrent presset til å bake noe til kakebordet som skal settes opp, vi har 3 barn, der to av dem er bleiebarn som krever en del, og fulltidsjobb frem til bryllupet står og fortsatt har vi måttet takke ja til å bake kake.

Bruden har laget en Facebook side der hun hver bidige uke gjentar at hun ønsker at noen skal stille opp som servitører/hjelp ettersom ingen har takket ja til dette enda. Videre ønsker ikke paret gaver i form av noe man kan kjøpe i butikken, men heller at vi vippser en sum til deres konto.

På toppen av det hele så må vi reise et stykke for å være med på dette bryllupet.

Det er skikkelig drøyt, hvorfor takker dere ikke bare nei til å komme? Tre småbarn er jo grunn nok, ta en hvit løgn og si at dere ikke får barnevakt?

Anonymkode: 55c37...e2d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud! 

Man spør ikke gjester med reisevei om kakebaking. Man tar gjerne også hensyn til krevende livssituasjoner. Kakebaking overlates til nær familie og nære venner som man vet liker oppgaven og kan gjennomføre den. Ellers får man bestille. 

Man spor ikke gjester om hjelp til servering eller annet. Gjester er gjester og ikke på jobb. 

Vipping er på grensen, men det får vel gå. 

Anonymkode: 5f3f5...900

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å hjelpe til med å bake en kake er veldig vanlig. Du skal nok bake utallige kaker i årene fremover med tre barn, så det er bare å bli vant til det 😃. Å ha litt reisevei er helt normalt. Å bli bedt om å servere derimot, har jeg aldri hørt at inviterte gjester blir bedt om.

Anonymkode: d7c38...988

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ber hun gjestene bidra som servitører eller spør hun om noen kjenner noen som kan stille? Det første er sært, det andre er jo bare praktisk. Å be noen om å bake ser jeg i utgangspunktet ikke problemet med, en det kommer jo lutt an på hva som ligger i "reise et stykke" (som i seg selv er helt normalt at man må til et bryllup) - det er forskjell på å ta meg seg  kake på et par timers biltur og på fly. At man bare ønsker seg penger er heller ikke så uvanlig lenger, men det står fortsatt enhver gjest fritt å heller gi noe annet.

Men det enkle svaret er jo at hvis du synes det blir for mye, er løsningen å melde avbud, eller i det minste si fra at det dessverre ikke er mulig for deg å bake. Du velger selv hva du synes er greit og verdt å gjøre og finne seg i. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er disse «noen»? Er det kvinnene?

Anonymkode: 86083...80b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å hjelpe til med å bake en kake er veldig vanlig. Du skal nok bake utallige kaker i årene fremover med tre barn, så det er bare å bli vant til det 😃. Å ha litt reisevei er helt normalt. Å bli bedt om å servere derimot, har jeg aldri hørt at inviterte gjester blir bedt om.

Anonymkode: d7c38...988

Jeg er 52 og har ikke bakt en eneste kake til bryllup eller konfirmasjon. Jeg er ikke så flink til det og dessuten har jeg reisevei både til venner og familie som kunne ha spurt. 

Jeg har selvsagt bakt til egne barns bursdager (2-3 bursdagselskaper pr barn pluss evt noe til skole/barnehage), dugnader, min egen bursdag, 17.mai etc etc, men ikke til bryllup, nei. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 52 og har ikke bakt en eneste kake til bryllup eller konfirmasjon. Jeg er ikke så flink til det og dessuten har jeg reisevei både til venner og familie som kunne ha spurt. 

Jeg har selvsagt bakt til egne barns bursdager (2-3 bursdagselskaper pr barn pluss evt noe til skole/barnehage), dugnader, min egen bursdag, 17.mai etc etc, men ikke til bryllup, nei. 

Og jeg er 40 og barnløs.

Og har nok bakt 50+ ganger. 

Så dette var ikke så veldig relevant :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er selvklart ikke Ok å invitere til bryllup (eller konfirmasjon, bursdag, dåp, osv.) for så å «avsløre» at det er spleiselag etter folk har takket ja.

Makan. 

Anonymkode: 28b62...101

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er disse folkene som spiser så mye kake at det må bakes en hel mengde av dem til bryllup, dåp, konfirmasjon og bursdag? Etter min erfaring er de som er opptatt av kake 70+.

Anonymkode: 1ae21...332

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 17.39):

i bryllup er ikke gjester servitører

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...