Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ett samlivsbrudd for rundt 1 år siden og har hatt barna 60/40 (to barn på 6 og 13). Vi hadde ett supert samarbeid om barna i starten og derfor krevde jeg ikke noe bidrag. Foreldresamarbeidet har dessverre nå blitt enormt konfliktfylt og fastlåst. Har nå søkt barnebidrag gjennom nav da det ikke går an å kommunisere med hen lenger, dette har gjort konflikten enda mere betent og blir nå truet om at hen vil ha 50/50 fordeling for å slippe unna bidraget. Jeg vurderer sterkt å si fra meg søknaden om bidrag for å minske konflikten, men usikker på om det kommer til å hjelpe stort. Har allerede hatt samtaler med familievernkontor, barnevern og en barnepsykolog for barnas del som er midt oppi denne konflikten. Men noen med erfaringer? Kan ting bli bedre om hen slipper å betale bidrag? Selv syns jeg det er det minste hen kan gjøre da hen verken bidrar  i foreldresamtaler på skole, dugnader i barnas aktiviteter, barnas bursdagsselskaper med venner osv. Men føler meg ganske rådløs og oppgitt for tiden. Vil at barna skal ha det bra. 

Anonymkode: 9a4ec...aa7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bidrag er kun et forhold mellom lønn, samvær og omsorg, det har ingenting med om hen er på dugnader eller foreldresamtaler etc.

Anonymkode: 6733c...8e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke bedre med sånne kranglefanter. Han kommer uansett til å la være å bidra, du må bare da i tillegg til alt ansvaret også ta den økonomiske byrden. Du har helt rett, det er det minste han burde gjøre. Betale det han skal for ungene. Han BURDE også delta på det som skjer rundt ungene. 

Jeg unnlot å søke får å unngå konflikt. Vel, konfliktene vedvarte til jeg fikk meg advokat og støtte fra barnevern på grensesetting etter åtte år. Har nok sponsa den løken med 200-300 000 kr over årene. Min økonomi har akkurat gått rundt og jeg ble sykemeldt pga. utbrenthet. Han har spart, investert i bolig osv. Samtidig som han har krangla om ALT hele veien med meg og bidratt minimalt. Ingen selvinnsikt. Jeg kan ikke gjøre annet enn å grensesette, ha minst mulig kontakt utenom ungene og ta i mot bidrag som går til å oppfostre ungene. 

Anonymkode: c18fd...26c

AnonymBruker
Skrevet

Å droppe å kreve bidrag vil mye sansynlig gjøre at sammabeidsviljen øker - men 50/50 er jo også en grei løsning - da tar hen 50% av utgiftene også 😊

Anonymkode: 2c3a0...ef1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde ett samlivsbrudd for rundt 1 år siden og har hatt barna 60/40 (to barn på 6 og 13). Vi hadde ett supert samarbeid om barna i starten og derfor krevde jeg ikke noe bidrag. Foreldresamarbeidet har dessverre nå blitt enormt konfliktfylt og fastlåst. Har nå søkt barnebidrag gjennom nav da det ikke går an å kommunisere med hen lenger, dette har gjort konflikten enda mere betent og blir nå truet om at hen vil ha 50/50 fordeling for å slippe unna bidraget. Jeg vurderer sterkt å si fra meg søknaden om bidrag for å minske konflikten, men usikker på om det kommer til å hjelpe stort. Har allerede hatt samtaler med familievernkontor, barnevern og en barnepsykolog for barnas del som er midt oppi denne konflikten. Men noen med erfaringer? Kan ting bli bedre om hen slipper å betale bidrag? Selv syns jeg det er det minste hen kan gjøre da hen verken bidrar  i foreldresamtaler på skole, dugnader i barnas aktiviteter, barnas bursdagsselskaper med venner osv. Men føler meg ganske rådløs og oppgitt for tiden. Vil at barna skal ha det bra. 

Man må fortsatt betale bidrag dersom man har 50-50. Han får neppe mer av retten og advokatutgifter er idioti hvis målet er å spare penger.

Anonymkode: ed389...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å droppe å kreve bidrag vil mye sansynlig gjøre at sammabeidsviljen øker - men 50/50 er jo også en grei løsning - da tar hen 50% av utgiftene også 😊

Hadde det bare vært så enkelt. Blir vi enige om 50/50 så forventer jeg jo også at hen skal engasjere seg i barnas liv like mye og det kommer mest sannsynligvis ikke til å skje med tanke på hvor lite hen faktisk bryr seg den dag idag. Ikke følger hen de opp på aktivitetene de går på etter skoletid da hen som regel ikke orker å kjøre å hente. Barna sliter også med dette og får ofte høre her at de ikke føler hen er glad i dem lenger og ikke har tid til de lenger. Hen har fått beskjed om hvordan barna føler det, men nekter å gjøre noe med det. Så i dette tilfelle vil jeg påstå at 50/50 ikke er den beste løsningen for barna slik som ting er nå. Hadde ting endret seg og hen viser at hen bryr seg om barna, da kunne jeg ha gått med på 50/50. 

AnonymBruker
Skrevet

Stå på barnas side. Å true for å slippe bidrag er ikke greit. Og, det blir beregnet bidrag ved 50/50 også.

Anonymkode: 99d45...782

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må fortsatt betale bidrag dersom man har 50-50. Han får neppe mer av retten og advokatutgifter er idioti hvis målet er å spare penger.

Kommer helt an på inntektene om man må betale bidrag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hadde det bare vært så enkelt. Blir vi enige om 50/50 så forventer jeg jo også at hen skal engasjere seg i barnas liv like mye og det kommer mest sannsynligvis ikke til å skje med tanke på hvor lite hen faktisk bryr seg den dag idag. Ikke følger hen de opp på aktivitetene de går på etter skoletid da hen som regel ikke orker å kjøre å hente. Barna sliter også med dette og får ofte høre her at de ikke føler hen er glad i dem lenger og ikke har tid til de lenger. Hen har fått beskjed om hvordan barna føler det, men nekter å gjøre noe med det. Så i dette tilfelle vil jeg påstå at 50/50 ikke er den beste løsningen for barna slik som ting er nå. Hadde ting endret seg og hen viser at hen bryr seg om barna, da kunne jeg ha gått med på 50/50. 

Om hun/han får mer ansvar så vil og viljen til å bry seg øke- dessuten er det nok slik at en eks aldri vil gjøre en god nok jobb i dine øyne.. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er han en god far så er vel ikke 50/50 et problem så lenge ungene er komfortabel med det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Antar den ts referer til er kvinne siden det brukes hen.

I tillegg, de færreste kvinner går ikke glipp av bidrag av snillhet, det er det menn som gjør. 

Anonymkode: e44a0...3e1

Det du skriver der, stemmer ikke. Men mange kvinner må ta bidraget igjennom NAV, fordi mange menn nekter å betale. Og da blir det styr, for da blir mannen forbannet. Men jeg vet at blant annet moren min ikke gjorde noe mer ut av det, for å dempe konflikten som oppsto da hun søkte mer bidrag en gang, i og med at han betale for lite alle de år. Det kom frem da jeg ble 18, og søkte om videre bidrag igjennom NAV fordi jeg gikk på VGS. Da ble faren min lynforbannet på meg, og prøvde å komme seg unna med samme drittavtale han hadde hatt med moren min i alle de år. 

Anonymkode: a7e8e...ba2

AnonymBruker
Skrevet

Stå i det. Han kan ikke tvinge deg til 50/50. Og om han går til domstolen og det skinner igjennom at det er derfor han vil ha den løsningen, for å slippe å betale, så kan det godt hende han ender opp med mindre samvær enn nå 

Anonymkode: b42f2...def

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kommer helt an på inntektene om man må betale bidrag.

Hvis han er sur over bidragsbyrden med 40% skal han sannsynligvis også betale noe ved 50%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...