Gå til innhold

"Omvisning på krematoriet på lørdag, skal du gå?"

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

I et krematorium i Borås, Sverige, har de åpen dag nå på lørdag, og de inviterer særlig barnefamilier. Det er blant annet laget et skattekart for dem, barna, der de skal lete etter Asketroll ...

Er dette fullstendig galskap, eller er det en god idé?

https://www.facebook.com/photo/?fbid=615591013936007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en fantastisk idé!

Mennesker har generelt en redsel for døden, men det er jo det eneste som er helt sikkert her i livet. Det at det holdes åpen dag på krematorier er med på å normalisere døden, som ALLE mennesker møter på. Det er faktisk veldig interessant å se hva som skjer i krematorier, hvordan det fungerer, og ikke minst hvor verdig det er.

Da min mor døde, var det mine 2 barnebarn på fire og fem år som senket urnen og hadde jord oppå. Det var veldig naturlig for dem, nettopp fordi vi hadde snakket mye på forhånd om hva som skjedde med oldemor da hun døde.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Det var så strenge kommentarer til den på fb at jeg oppriktig ble forvirra om hva folk godtar 😆

Jeg er ellers enig med deg. 

Skrevet

noen mennesker vil konsekvent oppdra barna sine til å tro at verden er lysrosa med bare sukkerspinn og karameller mens andre vil oppdra barna til at tunge dager og sorg er like normalt som latter og lykke.. Men derfra til å ha skattejakt og åpen dag? Tja, kanskje - jeg tror ikke jeg ville gått men jeg ville snakket med ungene om det dersom noen de kjente skulle gå osv.. 

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

noen mennesker vil konsekvent oppdra barna sine til å tro at verden er lysrosa med bare sukkerspinn og karameller mens andre vil oppdra barna til at tunge dager og sorg er like normalt som latter og lykke.. Men derfra til å ha skattejakt og åpen dag? Tja, kanskje - jeg tror ikke jeg ville gått men jeg ville snakket med ungene om det dersom noen de kjente skulle gå osv.. 

Det er faktisk vanlig å ha åpen dag en gang i året på krematoriene her i Norge også. Gravferdsmyndighetene annonserer det riktig nok ikke over alt, men spesielt interesserte får alltid vite det.

Skrevet

Skjønner ikke problemet. Sikkert flere som er interessert og ønsker informasjon eller noen å snakke med. 

Det er uansett helt valgfritt å gå, på samme måte som med alle andre arrangementer. Barn er (eller bør ihvertfall) ikke være på Facebook, så det blir jo de foreldre som ønsker som går og evt tar med barna. Synes det høres ut som et greit arrangement. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...