AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Har søkt om å få terapitimer hos kommunen, og ser nå at personen jeg skal snakke med er utdannet hjelpepleier? Kan hjelpepleiere gi psykologhjelp? Er ikke det omtrent det samme som helsefagarbeider? Mulig jeg tar helt feil her, og at de kan gi vel så god hjelp som en annen. Men ble litt usikker på hva jeg kan forvente meg.. Anonymkode: f5dc7...ecf
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 Jeg har et alvorlig,komplekst og kronisk sykdomsbildet og har vært innenfor psykiatrien i over 30 og har hatt flere behandlere enn jeg kan telle og min erfaring er at yrkestittelen på hjelperen er revnede likegyldig. Det er personen bak tittelen som betyr noe Anonymkode: 82c8f...6ee 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 For å bli godkjent psykolog, må en ha profesjonsstudiet i psykologi. Anonymkode: 62b47...b00 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #4 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har søkt om å få terapitimer hos kommunen, og ser nå at personen jeg skal snakke med er utdannet hjelpepleier? Kan hjelpepleiere gi psykologhjelp? Er ikke det omtrent det samme som helsefagarbeider? Mulig jeg tar helt feil her, og at de kan gi vel så god hjelp som en annen. Men ble litt usikker på hva jeg kan forvente meg.. Anonymkode: f5dc7...ecf Tror du skal senke skuldrene, for alt du vet så kan personen du skal ha samtale med verdt mer enn 3 utdannede psykologer. Anonymkode: 12a9d...218 3
Grüner Skrevet 9. mai 2023 #5 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har søkt om å få terapitimer hos kommunen, og ser nå at personen jeg skal snakke med er utdannet hjelpepleier? Kan hjelpepleiere gi psykologhjelp? Er ikke det omtrent det samme som helsefagarbeider? Mulig jeg tar helt feil her, og at de kan gi vel så god hjelp som en annen. Men ble litt usikker på hva jeg kan forvente meg.. Anonymkode: f5dc7...ecf Tittelen psykolog er en beskyttet tittel, men å gi samtaleterapi er ikke forbeholdt psykologer. Både sosionomer, psykiatriske sykepleiere, miljøarbeidere osv kan gi tilbud om samtalestøtte. Det er helt vanlig. Men de er kurset på det, og som det sies her så har personkjemien ofte like mye å si, som utdannelsen.
Hjerte Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 Du skal nok få få psykisk helsehjelp, som kan ytes av et bredt spekter av helsepersonell. Psykologhjelp får man bare av autoriserte psykologer.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 Du kan være veldig heldig, eller veldig uheldig. Det viktigste er at personen kan hjelpe deg, og evnt hjelpe deg videre om det trengs mer hjelp. Anonymkode: 2b436...267
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #8 Skrevet 9. mai 2023 Vel,om det kun er samtaler du trenger så går det helt fint. Men om det er terapi du trenger så er det ikke optimalt. Da bør det være en terapeut,kan i værste fall få motsatt effekt hvis ikke. Man skal aldri leke terapeut om man faktisk ikke er det! Anonymkode: 4e3ca...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 Hvis de ikke er klarert/autorisert så kan man ikke klage til helsetilsynet når de ikke er klarert av tilsynet. Anonymkode: 62b47...b00
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har søkt om å få terapitimer hos kommunen, og ser nå at personen jeg skal snakke med er utdannet hjelpepleier? Kan hjelpepleiere gi psykologhjelp? Er ikke det omtrent det samme som helsefagarbeider? Mulig jeg tar helt feil her, og at de kan gi vel så god hjelp som en annen. Men ble litt usikker på hva jeg kan forvente meg.. Anonymkode: f5dc7...ecf Da jeg var på føden var det en barnepleier (hjelpepleier med videreutdanning) som høyst sannsynlig sørget for at jeg ikke ble alvorlig syk etter fødsel/fikk store alvorlige komplikasjoner. Hun ble til og med irettesatt av jordmor («dette vet jeg best») og sa nærmest unnskyldende at «ja,… men…» Jordmora la seg flat etterpå såklart.. Jeg har også hatt kort samtale vedrørende psykisk helse i forbindelse med noe annet, da var samtale med en godt erfaren hjelpepleier bedre enn samtalen med psykolog. Så ikke vær forutinntatt; døm heller etter du har vært der Anonymkode: 85704...125 3
Mezzosoprena Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 Du får ikke psykologhjelp av denne personen, det kan bare en psykolog gi deg. Men du kan få psykiatrisk helsehjelp, og det kan en hjelpepleier gi. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 Psykologhjelp er ikke et vanlig uttrykk. Du har sikkert fått tilbud om samtaler med en hjelpepleier? Ingenting suspekt ved dette. Anonymkode: fe83a...485 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vel,om det kun er samtaler du trenger så går det helt fint. Men om det er terapi du trenger så er det ikke optimalt. Da bør det være en terapeut,kan i værste fall få motsatt effekt hvis ikke. Man skal aldri leke terapeut om man faktisk ikke er det! Anonymkode: 4e3ca...9eb Bs! Anonymkode: 82c8f...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå