Gå til innhold

Lære ungdom å hente resept alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir en umulig oppgave. Har nå vært med flere ganger. Han sier hva medisinen heter, og skal ha flytende form.

Alltid kommer spørsmål om han skal ha flytende eller tablett form. Spør om andre resepter som ligger inne, da blir han usikker og må ha min hjelp. Eller så spør de om legen har forandret dosen??

Alle disse spørsmålene gjør det vanskelig for en psykisk utviklingshemmed å bli mest mulig selvstendig.

Blir så oppgitt. 

Anonymkode: 1bc16...c6b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg henter fortsatt medisiner til gutten på 24 år. Ser ut til at jeg blir nødt til å gjøre det til evig tid. 

Anonymkode: ad5c6...a5a

• Liker 1
Skrevet

Kan dere lage en huskelapp sammen hvor det står hvilken medisin og hvilken form, samt styrke, også avtale at alle andre medisiner skal ikke hentes nå, kun det som er avtalt med deg på forhånd? Om han blir usikker så kan han selv se på lappen, og evt også gi lappen til de som hjelper ham. 

Om jeg skal ha en del medisiner så har jeg ofte med meg en lapp, og noen ganger bare får de den, og finner det jeg skal ha. 

Si også i fra om til han at alt ekstra skal han takke nei til. Idag prøver jo de fleste apotek på «mersalg», som f.eks å spørre om en blir tørr i munnen av en medisin for å selge noe for det, eller probiotika når en henter ut antibiotika. 

Skjønner godt en kan bli usikker med så mye ulikt de kan spørre om, det kan alle bli 💚

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale at dere henter ut på samme apotek hver gang. Da kan farmasøyten bli kjent med gutten din. Med mindre dere bor i en stor by, da er det kanskje vanskelig.. 

Du kan prøve å skrive en lapp han kan bruke eller gi til farmasøyten? 

Anonymkode: e9b74...b13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går han til et fast apotek? Da kan det jo være at det lønner seg å snakke med de ansatte slik at de kjenner ham igjen, evt. At de har et fritekst felt eller noe i datasystemet sitt 

Anonymkode: 641b9...186

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er enklere å hente ut på nettapotek?

Anonymkode: 2721b...378

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil anbefale at dere henter ut på samme apotek hver gang. Da kan farmasøyten bli kjent med gutten din. Med mindre dere bor i en stor by, da er det kanskje vanskelig.. 

Du kan prøve å skrive en lapp han kan bruke eller gi til farmasøyten? 

Anonymkode: e9b74...b13

Det med samme apotek er lurt. Jeg blir så og si aldri spurt om mersalg på mitt faste apotek, og de kjenner meg, og det går på skinner. Må jeg på annet apotek så er det med en gang flere spørsmål, mersalg og annet som følger med. Jeg bor i en større by, men brukt samme apoteket i over et tiår, og er på fornavn med de fleste. Lørdager er eneste dagen de av og til kan ha ukjente farmasøyter, men stort sett noen der som vet hvem jeg er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går han til et fast apotek? Da kan det jo være at det lønner seg å snakke med de ansatte slik at de kjenner ham igjen, evt. At de har et fritekst felt eller noe i datasystemet sitt 

Anonymkode: 641b9...186

Skal ta en prat med de for det er kun to apotek han bruker da de ikke alltid har medisinen inne. Takk for tips.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Skriv det ned så han kan vise det? 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje et laminert "visittkort" hvor det står nøyaktig det han skal ha?

Eller at du legger inn en klikk-og-hent-bestilling som da bare er for han å hente med legitimasjon?

Anonymkode: 72977...832

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal ta en prat med de for det er kun to apotek han bruker da de ikke alltid har medisinen inne. Takk for tips.

Hvis han begynner å bruke ett apotek fast så vil de bli kjent med de faste medisinene og dermed vil de ha dem inne. 
Ellers så kan det hjelpe han å ha en lapp med hvilken medisin han skal ha, hvilken form og dose. Er han komfortabel med det kan dere skrive at han er psykisk utviklingshemmede og ikke ønsker spørsmål om noe andre medisiner eller varer. 
Men det beste er å bli kjent med ett apotek slik at de kjenner han igjen. Da vil alt gå lettere. 

Anonymkode: 181e6...d30

Gjest ti10
Skrevet

Det høres da rart ut. Jeg har aldri fått spørsmål om noe sånt når jeg henter resepter.

De bare henter det jeg skal ha, og det er det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blir en umulig oppgave. Har nå vært med flere ganger. Han sier hva medisinen heter, og skal ha flytende form.

Alltid kommer spørsmål om han skal ha flytende eller tablett form. Spør om andre resepter som ligger inne, da blir han usikker og må ha min hjelp. Eller så spør de om legen har forandret dosen??

Alle disse spørsmålene gjør det vanskelig for en psykisk utviklingshemmed å bli mest mulig selvstendig.

Blir så oppgitt. 

Jeg hentet egen resept fra jeg var 15/16 år.

Er sønnen din psykisk utviklingshemmet? Hvorfor ber du ikke han skrive en liten lapp som han kan ha i hånda når han går inn på Apoteket, og han skal forholde seg til hva som står på lappen? 

På lappen står det for eksempel (noe som han enkelt forstår imøte med spørsmålene som stilles). 

* Hvilke medisin.
* Flytende form. 
* x dose. 
* Ingen andre resepter.

Anonymkode: 801db...7de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne å øve på dette med min snart 16 åring med autisme. Og første utfordring for oss er nok at han ikke husker sin egen fødselsdato, haha. 

Planen (som foreløpig er teoretisk) er at de første gangene er jeg med han. Og vi bruker det apoteket som vi "alltid" bruker, så de kjenner meg. Og etter hvert kjenner han også. 
Og lage notat på telefonen hans med navn, fødselsdato og hvilke medisiner han skal hente ut.  

Men - jeg regner med at det blir noen humper i veien før han er selvgående. :knegg:

Anonymkode: a20bf...ea1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skal begynne å øve på dette med min snart 16 åring med autisme. Og første utfordring for oss er nok at han ikke husker sin egen fødselsdato, haha. 

Planen (som foreløpig er teoretisk) er at de første gangene er jeg med han. Og vi bruker det apoteket som vi "alltid" bruker, så de kjenner meg. Og etter hvert kjenner han også. 
Og lage notat på telefonen hans med navn, fødselsdato og hvilke medisiner han skal hente ut.  

Men - jeg regner med at det blir noen humper i veien før han er selvgående. :knegg:

Han trenger jo strengt tatt ikke huske egen fødselsdato - han må jo vise legitimasjon hvor den fremgår 😊

Anonymkode: 96a5e...db6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hentet egen resept fra jeg var 15/16 år.

Er sønnen din psykisk utviklingshemmet? Hvorfor ber du ikke han skrive en liten lapp som han kan ha i hånda når han går inn på Apoteket, og han skal forholde seg til hva som står på lappen? 

På lappen står det for eksempel (noe som han enkelt forstår imøte med spørsmålene som stilles). 

* Hvilke medisin.
* Flytende form. 
* x dose. 
* Ingen andre resepter.

Anonymkode: 801db...7de

Han vet dette og formidler det, men  blir satt ut av alle spørsmål fra den ansatte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Bare så dumt at apoteket lager humpene. Hvorfor spørre om legen har gjort om dosene? Gått på det lenge, samme apotek.

AnonymBruker
Skrevet

Be om en samtale med apoteket. De bør klare tilpasse seg for en person som henter fast. Skrive inn notat på dataen sin som kommer opp med resepten.

Anonymkode: 5cc04...faf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Be om en samtale med apoteket. De bør klare tilpasse seg for en person som henter fast. Skrive inn notat på dataen sin som kommer opp med resepten.

Anonymkode: 5cc04...faf

Skal gjøre det i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville helt klart valgt klikk og hent i dette tilfellet. Da kommer alle spørsmål evt på telefon på forhånd (til deg om ønskelig) hvis det er spørsmål om dosering, leveringsvansker eller lignende. 

Hvis du gjerne vil at han fikser å gå på apoteket selv kan de legge inn litt informasjon som kommer opp når se søker på personnret hans - som de tingene som har knotet seg til før 🙂

Anonymkode: 9c8ca...d47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...