Gå til innhold

Blir dere skremt og hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter på at vaksinen skal komme inn igjen. Har hatt en resept liggende på apoteket siden før jul... Venter ikke til juli. Syns det er en "billig" livsforsikring.

Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112371

Blir dere skremt, eller venter dere til Juli?

Ja, jeg ble skremt.

Ringte det lokale legekontoret og spurte om slik vaksine inngikk for større barn i skolepliktig alder, men fikk beskjed om å ringe helsestsjonen på den lokale skolen. Helsestasjonen var naturligvis stengt i dag.

Mandag ringer jeg evt legekontoret og ber om vaksine for mine 2 barn.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Dette er en skremmende sykdom - "løp å kjøp"

Nå er det 2 typer vaksine mot hjernehinnebetennelse.

Den vi har fra før heter HIB, som er mot en type bakterie som kan føre til hjernehinnebetennelse og den som har kommet nå (mot en annen type bakterie som fører til denne sykdommen)

Det er fortsatt mange typer bakterier som fører til hjernehinnebetennelse som disse vaksinene ikke tar "knekken" på.

Når så denne vaksinen kommer (ca. rundt juli i år) så skal man likevel ikke tro at barnet nå ikke er mottakelig for hjernehinnebetenelse. Barnet er vaksinert mot en viss type bakterie(den hissigste) men ikke alle som fører til hjernehinnebetennelse.

Syntes det er viktig å få frem dette.

Før barnet fyller 3 år så kommer ikke de ”vanlige” symptomene på hjernehinnebetennelse fram, som stiv nakke,lysskyhet, følelsesløs under foten (og litt gulaktig fotsåle) samt små røde prikker i huden.

Endret av Miloine
Skrevet

Hvor lang tid tar det fra ungen er vaksinert til den er "sikret" motstandsdyktig?

Har lyst til å få guttungen vaksinert...

Skrevet

Håper alle vaksinerer barna sine raskest mulig, kan ikke skjønne at det er noe å tvile på!

Hjernehinnebetennelse er noe alle MÅ ta på alvor, det kan faktisk ramme alle!!

Hilsen Sneipen som mistet exen sin av det, og selv har hatt det. :tristbla:

Gjest Lompa i.i
Skrevet

JA,jeg blir skremt av det. Kan Alexander vaksineres mot det allerede nå? Han er jo bare seks uker. Er vel ingen som risikerer livet til ungen sin for å spare 600 kroner.

Gjest en mor på besøk
Skrevet

For en fantastisk reklame for vaksineprodusenten! :klappe: Smart pr-trekk å kople inn avisen...

Skrevet

Skal vel på 4 årskontroll på helsestasjon om noen måneder, og jeg kommer til å spørre om det da.

Skrevet

Jeg har også tenkt å spørre om dette på helsestasjonen på neste kontroll. Det er viktig å vaksinere, og hjernehinnebetennelse er definitivt ikke noe å spøke med.

Skrevet

Jeg leste det i VG i går og ringte å bestilte legetime i dag! Det kunne kostet 5000 for min del, livet til sønnen min gambler jeg ikke med! Er det vaksineprodusentene som har lagt inn dette som pr stunt som gjest over her mener, så får det være så, det er uansett ikke noe å sjangse med..

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg har snakket med lege som sier at vi skal ta kontakt med helsestasjoen på mandag , får vi den ikke der så setter de den.

Jeg lurer også på om skolebarn skal ha den?

Selv om denne vaskinen ikke beskytter mor alle typer , beskytter det i hverfall mot den. og får de en annen type, ja da hadde de fått den uansett

Ad kommentaren om reklame , det spiller ingen rolle for produsenten, denne blir lagt inn i vaksine pakka fra Juli ,så de tjener masse penger uansett

Gjest Bodillen
Skrevet

Er ikke dette noe alle vil få tilbud om? Tenker på barn over 2 år, og ungdom... Noen som vet hvor lenge man er vaksinert?

Skrevet
Er ikke dette noe alle vil få tilbud om? Tenker på barn over 2 år, og ungdom... Noen som vet hvor lenge man er vaksinert?

Aner ikke. Men noen som vet om man kan vaksineres etter å ha hatt det?? eller om man blir automatisk immun?? *husker lite fra sykehuset*

Skrevet

Hei alle foreldre.

Jeg er mamman til en av barna som døde i høst og jeg anbefaler på det sterkeste at dere vaksinerer barna deres.

Til "mor på besøk" vil jeg bare si at dette ikke er noe "smart pr-trekk" fra vaksineprodusenten. Denne saken har kommet opp etter at vi foreldre som mistet guttene våre har gått til media for å få lys på saken. Dette har tydligvis hjulpet for nå skjer det ting som gjør at andre barns liv blir spart.

Det finnes to type vaksiner. En som gis til barn under to år, den heter Prevenar. Den vil inngå i vaksinasjonsprogrammet og blir gitt 3 ganger. Den andre husker jeg dessverre ikke hva heter akkurat nå, men den gis til barn over to år og settes bare en gang. Tror det diskuteres om det skal settes en såkalt boosterdose, eller påfylningsdose etter en hvis tid. Hvis dere lurer på det anbefaler jeg dere å ta kontakt med fastlege eller folkehelsa. Folkehelsa er vel de som foreløpig vet aller mest, men fastlegen kan skrive ut resept og sette vaksinen.

Tenk på barna deres, dere har ikke råd til å miste dem. Det dør ca 4-5 i året fra denne sykdommen og selv om det er få så kan det ramme dere slik som det gjorde med oss.

Skal finne ut hva den andre vaksinen heter så skal jeg skrive det inn her.

Klem

Skrevet

Navn på vaksine for barn over 2 år: Pneumovax.

Dere kan slå opp vaksinene på felleskatalogen.no og lese mer om dem.

Skrevet

Kjære gjest

Så flott at dere orker å be media ta opp saken.

Vil gi deg en stor klem

:klem:

Gjest en mor på besøk
Skrevet

Hallo, jeg mener ikke hele saken er pr-stunt! Dødsfallene er reelle nok. Men jeg mener disse oppslagene i vg er fantastisk for vaksineprodusenten, som tjener penger som gress på vår frykt. Jo mer stemningen blir pisket opp, jo flere vil vaksinere.

Skrevet

Jeg er enig med deg at vaksineprodusenten tjener penger, men er du uenig i at det skal "piskes opp" da?

Jeg synes det er kjempebra at foreldre vil vaksinere barna sine.

Er det ikke bedre at vi som foreldre blir opplyst om dette og kan ta et valg om vi vil sette vaksinen eller ikke.

Spre frykt - jo kanskje. Men dette er dødelig alvorlige saker. Vi fikk all hjelp vi kunne få til helt riktig tid, men allikevel stod ikke livet til å redde. Dette er en så forferdelig hissig sykdom at den tar livet av barna på bare et par døgn.

Vaksinen fantes når vår sønn ble født, men vi ble aldri opplyst om at han kunne få en vaksine mot hjernehinnebetennelse som vi da måtte betale selv. Hadde vi visst det hadde vi kunne tatt et valg og mest sannsynlig hadde han fått vaksinen og ville vært i live i dag.

Du skal vite at jeg hadde gitt fra meg alt jeg eier og har for å få tilbake den lille gutten min.

Kjære foreldre, ta alle symptomer på alvor og bli heller kalt hysteriske enn å miste barna deres fordi dere ikke gjorde noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...