AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Begge er uerfarne, hannen er 8 år tispa 3. Begge er mine, er på dag 2 av at tispa står. Hannen prøver og prøver men treffer ikke riktig sted. Begynner å stressa og litt desperat. Han har kommet flere ganger, men treffer av og til riktig sted har tispa pistra og trekker seg unna. Men så stiller hun seg opp igjen... Hilsen stressa ny oppdretter. Anonymkode: 80f1c...d30
Troyamin Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 Kontakt raseklubben eller egen oppdretter for råd og tips. 11
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 Troyamin skrev (6 minutter siden): Kontakt raseklubben eller egen oppdretter for råd og tips. Er blandinger.. Anonymkode: 80f1c...d30
Populært innlegg Troyamin Skrevet 9. mai 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er blandinger.. Anonymkode: 80f1c...d30 Da er det jo bra at de ikke får det til. Oppfordrer deg til å sette deg inn i etisk avl og slutte å være useriøs. 40 2 27
Leo Skrevet 9. mai 2023 #5 Skrevet 9. mai 2023 Uansett hva du avler på så er det jo åpenbart at du ikke har peiling når du må spørre på KG! Hvis jeg f.eks. skulle ha parret min tispe så ville jeg ha hatt med noen med mye erfaring (Egen oppdretter som har holdt på siden 80-tallet eller en annen, erfaren oppdretter) både under parring og senere under fødsel. Med andre ord personlige kontakter som kan mye og som jeg kan lære av. 30 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 Leo skrev (På 9.5.2023 den 14.44): Uansett hva du avler på så er det jo åpenbart at du ikke har peiling når du må spørre på KG! Hvis jeg f.eks. skulle ha parret min tispe så ville jeg ha hatt med noen med mye erfaring (Egen oppdretter som har holdt på siden 80-tallet eller en annen, erfaren oppdretter) både under parring og senere under fødsel. Med andre ord personlige kontakter som kan mye og som jeg kan lære av. Og når en ikke har har disse fine kontaktene må en prøve selv.. alle har vel begynt et sted. Anonymkode: 80f1c...d30
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 Leo skrev (2 minutter siden): Uansett hva du avler på så er det jo åpenbart at du ikke har peiling når du må spørre på KG! Hvis jeg f.eks. skulle ha parret min tispe så ville jeg ha hatt med noen med mye erfaring (Egen oppdretter som har holdt på siden 80-tallet eller en annen, erfaren oppdretter) både under parring og senere under fødsel. Med andre ord personlige kontakter som kan mye og som jeg kan lære av. Siden du er oppdretter da kan jo du gi meg noen tips.. takk 🙂 Anonymkode: 80f1c...d30
Ulven Skrevet 9. mai 2023 #8 Skrevet 9. mai 2023 Jeg har stor respekt for blandingshunder, men jeg har svært liten respekt for de som bevist avler på blandingshunder. Det finnes alt for mange hunder der ute uten hjem for øyeblikket, så å lage enda flere valper som kan havne i samme situasjon er galskap etter min mening. Om det gjør meg til en besserwisse, så gjerne det. 35 2 7
Tabris Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker said: Er blandinger.. Anonymkode: 80f1c...d30 Jeg må si meg enig med at det kan da være en bra ting at de ikke får det til. Det er dessverre altfor mange som parrer hunder uten å vite hva de gjør (det gjelder forøvrig også renrasede). Er begge hundene ordentlig helsesjekket for potensielle arvbærere av de sykdommer/lidelser de kan ha i seg (fra de raser de er blandet av?) Hvilke egenskaper har hannhund og tispe som du mener er viktige å føre videre og hvordan komplenterer de hverandre? Er begge hundene gjennomført trygge mot hunder, mennesker og nye miljø? Har noen av dem allergier, sensitiv mage, dårlige tenner eller annet? Har du potensielle kjøpere? Har du en plan for hvordan du skal sosialisere og miljøtrene valpene frem til du får solgt dem? Endret 9. mai 2023 av Tabris 27 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 Jeg er ikke negativ til blandingshunder, men det er ikke alt man børvavle videre på. Det gjelder både renrasede «ødelagte» raser såvel som søte , ukontrollerte blandingshunder. I hvor stor grad har du satt deg inn i helsa til hundene dine? Lynnet? Anonymkode: 85c2d...3d7 15
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 Hva er forskjellen på å avle renrasa og blanding? Blandingshunder er mye mer robuste og sterkere enn renrasa hunder som har plenty i pusteproblemer og mm som engelsk bulldog, mops og visse spaniel.. Anonymkode: 80f1c...d30
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke negativ til blandingshunder, men det er ikke alt man børvavle videre på. Det gjelder både renrasede «ødelagte» raser såvel som søte , ukontrollerte blandingshunder. I hvor stor grad har du satt deg inn i helsa til hundene dine? Lynnet? Anonymkode: 85c2d...3d7 alt er sjekka Anonymkode: 80f1c...d30
Tabris Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 14.52): Hva er forskjellen på å avle renrasa og blanding? Blandingshunder er mye mer robuste og sterkere enn renrasa hunder som har plenty i pusteproblemer og mm som engelsk bulldog, mops og visse spaniel.. Anonymkode: 80f1c...d30 Ved å avle renrasede hunder så har man oversikt over helsestatus og evt innavlsgrad for hele slekta bakover. Man vil også kunne ha oversikt over mentaltest og gemytt på ulike linjer og dermed kunne planlegge parringer som gavner rasen. Det er en myte at blandingshunder i seg selv har bedre helse enn rasehunder. En blanding vil fortsatt bære med seg de arvelige sykdommer fra de raser den er blandet med. Men ved blandingshunder så mister man historikken og mulighet for å planlegge som nevnt over. Det er absolutt mye sykdom og tull hos rasehunder også, som de du nevner. Men det gjelder ikke alle og det betyr ikke at det å blande to tilfeldige blandingshunder uten å ha satt seg inn i genetikk, gemytt og helsehistorikk er et bedre alternativ. 34 1 3
Tabris Skrevet 9. mai 2023 #14 Skrevet 9. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: alt er sjekka Anonymkode: 80f1c...d30 Hvilke raser er dine hunder blanding av og hva har du sjekket? 13
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #15 Skrevet 9. mai 2023 Tabris skrev (1 minutt siden): Ved å avle renrasede hunder så har man oversikt over helsestatus og evt innavlsgrad for hele slekta bakover. Man vil også kunne ha oversikt over mentaltest og gemytt på ulike linjer og dermed kunne planlegge parringer som gavner rasen. Det er en myte at blandingshunder i seg selv har bedre helse enn rasehunder. En blanding vil fortsatt bære med seg de arvelige sykdommer fra de raser den er blandet med. Men ved blandingshunder så mister man historikken og mulighet for å planlegge som nevnt over. Det er absolutt mye sykdom og tull hos rasehunder også, som de du nevner. Men det gjelder ikke alle og det betyr ikke at det å blande to tilfeldinge blandingshunder uten å ha satt seg inn i genetikk, gemytt og helsehistorikk er et bedre alternativ. Da er det fint da at de begge er blandlnger fra før😊 satse på de får til et kul til sommern tidlig høst Anonymkode: 80f1c...d30
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #16 Skrevet 9. mai 2023 Sorry, men... å avle på sine to hunder fordi det er dem man har for hånden er bortimot så useriøst som det blir. Passer de sammen, utfyller hverandre? Hvordan er helsa? Er det noen tanke bak, annet enn "jeg har to søte hunder her, lettvint å lage noen valper"? Anonymkode: 9c439...3bc 27
Troyamin Skrevet 9. mai 2023 #17 Skrevet 9. mai 2023 Jeg har ingenting i mot blandingshunder, så lenge det ikke er snakk om bevisst blandingsavl uten mål og mening. 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #18 Skrevet 9. mai 2023 Tabris skrev (3 minutter siden): Hvilke raser er dine hunder blanding av og hva har du sjekket? Begge er HD frie og øyelyste.. Hannen er pappilon og chihuahua. Tispa er dvergsnaucher og bichon frise Anonymkode: 80f1c...d30
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #19 Skrevet 9. mai 2023 Troyamin skrev (1 minutt siden): Jeg har ingenting i mot blandingshunder, så lenge det ikke er snakk om bevisst blandingsavl uten mål og mening. Skal ha hund selv, og ja billigst å lage selv Anonymkode: 80f1c...d30
Tabris Skrevet 9. mai 2023 #20 Skrevet 9. mai 2023 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker said: Begge er HD frie og øyelyste.. Hannen er pappilon og chihuahua. Tispa er dvergsnaucher og bichon frise Anonymkode: 80f1c...d30 Hvilke egenskaper har hannhunden og tispa som du mener er så gode at de bør bringes videre? Kjenner du til helsehistorikken til de hundene de er blanding av? Hvordan er gemyttet til hannhund og tispe med tanke på nye hunder, nye mennesker og miljø? Endret 9. mai 2023 av Tabris 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå