kvikksand9 Skrevet 9. mai 2023 #1 Del Skrevet 9. mai 2023 Jeg har nå bestemt meg for å organisere meg og bli medlem i en fagforening. Jeg har imidlertid noen spørsmål angående hvilken fagforening jeg bør velge og hva slags støtte jeg kan forvente fra dem. Jeg håper dere kan hjelpe meg, fordi jeg er så grønn på dette område! 1.Hvilken fagforening bør jeg velge? Bør jeg velge en fagforening som er rettet mot mitt yrke, men som ikke har noen representanter på min arbeidsplass? Hvis jeg trenger hjelp, vil jeg måtte kontakte dem på fylkesnivå eller kommunisere med en sekretær i Oslo via telefon eller e-post. Det kan være vanskelig å få noen til å representere meg personlig med min leder hvis det skulle oppstå et møte. Har dere noen erfaring med mindre fagforeninger? Eller bør jeg heller velge en større fagforening, som for eksempel LOs fagforbund, som allerede har en representant på min arbeidsplass og en tillitsvalgt fra LO? 2.Hvis jeg blir med i en mindre fagforening og ingen er medlem på min arbeidsplass, blir jeg min egen "tillitsvalgt"? 3.Hvor langt strekker egentlig fagforeningens sin støtte? Vil de hjelpe meg hvis det oppstår interne konflikter på arbeidsplassen? Vil de bli involvert hvis det kuttes ned på antall vakter eller lignende? (f.eks situasjoner som egentlig er bagatell og som skjer svært sjeldent og som regel er engangstilfelle) Hvilke typer konflikter er det vanlig at de løser, og hva er det de ikke hjelper med? Eventuelt noe annet jeg bør vite? på forhånd: takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Del Skrevet 9. mai 2023 Jeg ville, med mindre du får med deg flere, valgt en fagforening som allerede finnes på arbeidsplassen. Da med mindre denne virkelig ikke fungerer. Man kan også gjerne gå til fagforeningene og stille akkurat disse spørsmålene du har her, for å høre hva det er de kan stille opp med. LO har jo blant annet gode forsikringsordninger. Andre fagforeninger har andre fordeler. Det kan være nyttig å sette seg ned og se på hvilke fordeler man kan få med de ulike fagforeningene. Anonymkode: 6f0e4...471 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. mai 2023 #3 Del Skrevet 9. mai 2023 Det er nesten umulig å svare på, uten å vite hvilket yrke du har og hvilket tariffområde du er innenfor. Jobber du i offentlig, privat eller ideell virksomhet? Er fagutvikling viktig for deg, ut over det å ha hjelp til lønns- og arbeidsforhold? Det har egentlig ikke noen stor betydning om fagforbundet i seg selv er lite eller stort, dersom det er medlem av en større sammenslutning som LO. Da vil du ha tilgang på deres ressurser via fagforeningen din. Jeg kommer til å være medlem av min fagforening selv om jeg bytter jobb, og selv om jeg skulle bli alene. Den er ikke av de største, men god. Du blir ikke din egen tillitsvalgt som enslig på arbeidsplassen, men du skal være et like viktig medlem for forbundet ditt likevel. Fagforeningen vil være din støttespiller i konflikter, ved å etterse at det foregår formelt riktig, og at du ikke blir utsatt for urett. Den tillitsvalgte skal godkjenne arbeidstidsordninger / turnuser, og er involvert i oppsett av vakter. Kanskje dette gir deg en pekepinn? https://arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/tillitsvalgte/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvikksand9 Skrevet 9. mai 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 9. mai 2023 Andro skrev (17 minutter siden): Det er nesten umulig å svare på, uten å vite hvilket yrke du har og hvilket tariffområde du er innenfor. Jobber du i offentlig, privat eller ideell virksomhet? Er fagutvikling viktig for deg, ut over det å ha hjelp til lønns- og arbeidsforhold? Det har egentlig ikke noen stor betydning om fagforbundet i seg selv er lite eller stort, dersom det er medlem av en større sammenslutning som LO. Da vil du ha tilgang på deres ressurser via fagforeningen din. Jeg kommer til å være medlem av min fagforening selv om jeg bytter jobb, og selv om jeg skulle bli alene. Den er ikke av de største, men god. Du blir ikke din egen tillitsvalgt som enslig på arbeidsplassen, men du skal være et like viktig medlem for forbundet ditt likevel. Fagforeningen vil være din støttespiller i konflikter, ved å etterse at det foregår formelt riktig, og at du ikke blir utsatt for urett. Den tillitsvalgte skal godkjenne arbeidstidsordninger / turnuser, og er involvert i oppsett av vakter. Kanskje dette gir deg en pekepinn? https://arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/tillitsvalgte/ Jeg jobber i offentlig sektor innenfor kultursektoren, dermed KS. Mitt fagforbund er tilknyttet Unio. Betyr dette at jeg kan få hjelp fra andre tillitsvalgte som er medlemmer av for eksempel Sykepleierforbundet eller Utdanningsforbundet? Jeg er så håpløs på dette. Jeg mener at fagutvikling er viktig for meg, og derfor vurderer jeg å velge et yrkesrelatert forbund. Samtidig ønsker jeg å være sikker på å få best mulig hjelp hvis det skulle oppstå problemer på arbeidsplassen som krever bistand på en effektiv måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvikksand9 Skrevet 9. mai 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg ville, med mindre du får med deg flere, valgt en fagforening som allerede finnes på arbeidsplassen. Da med mindre denne virkelig ikke fungerer. Man kan også gjerne gå til fagforeningene og stille akkurat disse spørsmålene du har her, for å høre hva det er de kan stille opp med. LO har jo blant annet gode forsikringsordninger. Andre fagforeninger har andre fordeler. Det kan være nyttig å sette seg ned og se på hvilke fordeler man kan få med de ulike fagforeningene. Anonymkode: 6f0e4...471 sant, jeg kan jo faktisk stille de samme spørsmålene til fagforeningen. 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. mai 2023 #6 Del Skrevet 9. mai 2023 kvikksand9 skrev (6 minutter siden): Jeg jobber i offentlig sektor innenfor kultursektoren, dermed KS. Mitt fagforbund er tilknyttet Unio. Betyr dette at jeg kan få hjelp fra andre tillitsvalgte som er medlemmer av for eksempel Sykepleierforbundet eller Utdanningsforbundet? Jeg er så håpløs på dette. Jeg mener at fagutvikling er viktig for meg, og derfor vurderer jeg å velge et yrkesrelatert forbund. Samtidig ønsker jeg å være sikker på å få best mulig hjelp hvis det skulle oppstå problemer på arbeidsplassen som krever bistand på en effektiv måte. Jeg synes at du skal ta en telefon til "ditt eget" forbund, og høre om de har lokale samarbeidsavtaler med lokale klubber i kommunen. Hvis ikke: Hvordan bistår fylkeskontoret når ting oppstår? Mange forbund har både valgte og ansatte som reiser ut, dersom du trenger hjelp med lønnsforhandlinger, trenger bistand i en samtale eller vil ha et møte lokalt. Jeg har stor forståelse for at du ønsker å være medlem av et forbund som er tilknyttet yrket ditt. Identitet er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvikksand9 Skrevet 9. mai 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 9. mai 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Jeg synes at du skal ta en telefon til "ditt eget" forbund, og høre om de har lokale samarbeidsavtaler med lokale klubber i kommunen. Hvis ikke: Hvordan bistår fylkeskontoret når ting oppstår? Mange forbund har både valgte og ansatte som reiser ut, dersom du trenger hjelp med lønnsforhandlinger, trenger bistand i en samtale eller vil ha et møte lokalt. Jeg har stor forståelse for at du ønsker å være medlem av et forbund som er tilknyttet yrket ditt. Identitet er viktig. Supert! Tusen millioner takk! Dette var akkurat det jeg var på jakt etter. Jeg klarte ikke å formulere tankene mine eller hva jeg var ute etter, men nå har du gitt meg svaret! Jeg skal sende en e-post nå. Tusen takk!! 💕😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå