AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Del Skrevet 9. mai 2023 Har vært i NY flere ganger før og vet det er dyrt. Men har stått så mye i avisen om at det er så dyrt der NÅ og skal der imorgen så lurer på om 25.000 Kr for en uke vil holde til mat og drikke + noen entre billetter på div steder? Flybill og hotell er betalt så de 25.000 Kr er altså utenom. Anonymkode: 5dadc...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Del Skrevet 9. mai 2023 Altså, hvor langt er et tau? Anonymkode: 1d2d4...f9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #3 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har vært i NY flere ganger før og vet det er dyrt. Men har stått så mye i avisen om at det er så dyrt der NÅ og skal der imorgen så lurer på om 25.000 Kr for en uke vil holde til mat og drikke + noen entre billetter på div steder? Flybill og hotell er betalt så de 25.000 Kr er altså utenom. Anonymkode: 5dadc...16c Kommer jo helt an på. Men, det bør fint holde til mat/drikke + inngangsbilletter. Hva med shopping? Når jeg er på storbyferie, pleier jeg å regne grovt 1500-2000,- i mat å drikke per dag. Shopping og andre ting kommer i tillegg. Anonymkode: 91faf...bdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #4 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kommer jo helt an på. Men, det bør fint holde til mat/drikke + inngangsbilletter. Hva med shopping? Når jeg er på storbyferie, pleier jeg å regne grovt 1500-2000,- i mat å drikke per dag. Shopping og andre ting kommer i tillegg. Anonymkode: 91faf...bdb Shopping dropper jeg denne gangen så de pengene er kun til det jeg nevnte. Anonymkode: 5dadc...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 9. mai 2023 #5 Del Skrevet 9. mai 2023 (endret) For en familie på to voksne og to barn: Kanskje ikke. For deg alene: Ja etter all sannsynlighet. Hvis dere er flere, så må du vurdere kostnad pr person og handle deretter. På en bar/rooftop på Manhattan kan en drink fort koste 300-400 kroner, tips og tax inkludert. Så vær litt forsiktig med sånt, for pengene går ekstremt fort. Mat kan være greit priset, men også veldig dyrt. Jeg tror ikke du skal legge opp til de dyreste matopplevelsene med det budsjettet, særlig ikke hvis dere er flere. I Norge er prisene nesten de samme uavhengig av hvor du går (med enkelte unntak) - sånn er det ikke i USA. Prisene kan variere mange ganger. Prøv å finn små kule steder dere kan spise lokal mat til en OK pris. Bruk Google Maps, Tripadvisor, osv. aktivt - som sagt, unngå alkohol (særlig drinker) på rooftops og dyre barer, for da renner pengene unna fortere enn man nesten kan tro. Ikke bli lurt av prislistene/menyene. Prisene der er uten MVA (husker ikke helt hva denne er i NY, tror det er 10-15%) og at tips på 18-22% er forventet og en del av de ansattes inntekt. Så du kan i praksis gange alle priser med 1,35-1,40 og så gange med dollarkursen som er høy nå. Et annet greit råd kan være å ta banen litt ut fra Manhattan for å spise. F.eks. Brooklyn har mange bra spisesteder og prisnivået der er generelt lavere. Endret 9. mai 2023 av isw 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #6 Del Skrevet 9. mai 2023 isw skrev (15 minutter siden): For en familie på to voksne og to barn: Kanskje ikke. For deg alene: Ja etter all sannsynlighet. Hvis dere er flere, så må du vurdere kostnad pr person og handle deretter. På en bar/rooftop på Manhattan kan en drink fort koste 300-400 kroner, tips og tax inkludert. Så vær litt forsiktig med sånt, for pengene går ekstremt fort. Mat kan være greit priset, men også veldig dyrt. Jeg tror ikke du skal legge opp til de dyreste matopplevelsene med det budsjettet, særlig ikke hvis dere er flere. I Norge er prisene nesten de samme uavhengig av hvor du går (med enkelte unntak) - sånn er det ikke i USA. Prisene kan variere mange ganger. Prøv å finn små kule steder dere kan spise lokal mat til en OK pris. Bruk Google Maps, Tripadvisor, osv. aktivt - som sagt, unngå alkohol (særlig drinker) på rooftops og dyre barer, for da renner pengene unna fortere enn man nesten kan tro. Ikke bli lurt av prislistene/menyene. Prisene der er uten MVA (husker ikke helt hva denne er i NY, tror det er 10-15%) og at tips på 18-22% er forventet og en del av de ansattes inntekt. Så du kan i praksis gange alle priser med 1,35-1,40 og så gange med dollarkursen som er høy nå. Et annet greit råd kan være å ta banen litt ut fra Manhattan for å spise. F.eks. Brooklyn har mange bra spisesteder og prisnivået der er generelt lavere. Er kun meg ja. Anonymkode: 5dadc...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 9. mai 2023 #7 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er kun meg ja. Anonymkode: 5dadc...16c OK. Jeg tror det skal gå helt fint. Men se litt på rådene jeg ga deg hvis du vil - jeg har vært i New York mange ganger selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #8 Del Skrevet 9. mai 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Har vært i NY flere ganger før og vet det er dyrt. Men har stått så mye i avisen om at det er så dyrt der NÅ og skal der imorgen så lurer på om 25.000 Kr for en uke vil holde til mat og drikke + noen entre billetter på div steder? Flybill og hotell er betalt så de 25.000 Kr er altså utenom. Anonymkode: 5dadc...16c Du har litt over 3000 kr dagen å bruke, det bør jo holde fint. Men spørs jo hva du gjør og hvor du spiser/drikker Anonymkode: cd495...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #9 Del Skrevet 9. mai 2023 Jeg var der en uke nå i mars. Brukte 14 000. Det inkluderer shopping for ca 4000. Tok ikke taxi, kun buss. Spiste noen måltider i leiligheten, ellers på restaurant. Var i et utkikstårn og sykkeltaxi i central park (dyrt!!) Ellers ingen aktiviteter som kostet penger. Anonymkode: a5613...efa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 12.54): Er kun meg ja. Anonymkode: 5dadc...16c En månedslønn bør da holde til kun mat og drikke i New York synes jeg siden det kun er deg. Anonymkode: 75b1b...6e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Del Skrevet 12. mai 2023 Var det vi brukte på hotell sist langhelg, totalen var nesten det dobbelte. Vanskelig å finne et ok rom for under 5000 natta. Så det kommer egentlig helt an på hvordan du vil bo, og hvordan du vil spise. Om du er villig til å bo litt smått utenfor Manhatten, og plukke med hurtigmat og slik, så er det sikkert rikelig. Anonymkode: d1555...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 12. mai 2023 #12 Del Skrevet 12. mai 2023 (endret) On 5/9/2023 at 4:38 AM, isw said: Et annet greit råd kan være å ta banen litt ut fra Manhattan for å spise. F.eks. Brooklyn har mange bra spisesteder og prisnivået der er generelt lavere. Signerer denne. Oppdaget ikke Brooklyn før den siste kvelden jeg var i NYC da jeg duppet av på banen og endte opp på feil sted. Angret med en gang på at jeg kastet bort så mange timer på å skvise meg gjennom folkemengder rundt times square. Brooklyn var veldig flott. Å lære seg t-banen er også gull verdt i forhold til reisetid i byen og pris. Vet at mange turister avfeier t-banen pga. at stasjonene kan være skitne og t-banene kan være litt kaotiske litt utpå kvelden. Endret 12. mai 2023 av Bigote 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå