Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke med sikkerhet si at hen er narsissist, men det er tydelig at noe ikke stemmer/hen har noen trekk. Må omgås innimellom på grunn av besøk. Det er ikke alternativ å ikke delta da vi måtte droppet besøk til barn i familien osv. Vi vil ikke at det skal gå utover de.

Vedkommende er "hjelpsom", men virker likevel som hen tror hen er den eneste i verden  som kan hjelpe/løse problem. Og da skal det gjøres på hen sin måte. Alle andre forslag er idiotisk. 

Blir raskt stille og ignorerer hvis noen sier hen i mot. Dette gjelder også barn! 

Skryter mye av seg selv. La oss si hen skryter av å ha laget verdens beste lasagne en gang, og noen forteller at de spiste en veldig god en hos annen person en gang, så må hen fortsette og snakker bare om seg selv og egen prestasjon. 

Hen tror hen har "egne rettigheter". Skal f.eks ikke sitte ved siden av et barn i besøk fordi de kan "grise". F eks satt jeg og mannen oss ned ved siden av hverandre, barnet på 8år ved siden av meg og med "narsissisten" på andre siden. Da ga hen beskjed om at barnet måtte sitte mellom oss. Dette er bare et av flere eksempler, har observert slik når det gjelder andres barn også. Ingen av barna er bråkete eller grisete.

Kan snakke til barn på en slik måte at det er tydelig at hen VIL gjøre de misunnet/at de skal bli sint/vanskelig. F.eks hvis et barn får beskjed om "Nå er det nok kake", så kan hen si "se så mye kake jeg får lov til å spise, det får ikke du". Barnslig....

Om man diskuterer noe, så blir hen veldig arrogant hvis andre har andre meninger. Prøver aldri å se en diskusjon fra to ulike perspektiv. Det hen mener er alltid rett. Til tross for at hen ikke alltid kan underbygge fakta. 

Var i konfirmasjon og hen ga en gave. Fin gave, men var nok neppe den "beste" hvis konfirmanten skulle valgt selv. Hen gikk rundt og snakket med mange om gaven hen ga, og at konfirmanten nok var mest fornøyd med den. Snakket nedsettende om et par gaver hen mente var "rar" (en av de "rare" gavene var moped barnet skulle få av foreldrene).

Er opptatt av hevn. I samme konfirmasjon bakte hen en kake. Foreldrene takket senere de som hadde tatt med kake og sa "Takk til tante .... som tok med eplekake, søster som bakte brownies" osv. Så ble hen glemt, det var nok en glipp. Etterpå fortalte hen oss at de var utakknemmelige, hen kom aldri til å hjelpe til mer, og dro inn igjen for å røske med seg kaken hen hadde laget, for "de satt ikke pris på den". 

Ellers snakker hen ofte om konflikter på jobb. Uansett hva det er snakk om så har hen aldri feil, det er alltid alle andres feil. Hen snakker over hodet på kjæresten sin. Ser kjæresten ofte er stille og blir avbrutt slik at hen ikke får svare for seg selv. Har f.eks spurt kjæresten "hvordan går det med DEG?", da svarer hen "med OSS går det bra" før kjæresten får svare. Lurer jo litt på om kjæresten har det bra i forholdet.

Hvordan forholder vi oss til denne personen? Er det best å ikke si hen i mot? La alt gå? Si i fra? 

Anonymkode: ea2a0...e15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grey rock. Han høres egentlig bare veldig spesiell ut. Psykopater er ofte mer intelligente, har kontroll på følelsene og hvordan de blir oppfattet av omverdenen, og jobber mer i det skjulte. Han her virker bare emosjonelt ustabil og umoden. 

Anonymkode: 4886d...0f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grey rock ja. Jeg må omgås en person som har gjort meg vondt. Pga familie er det ikke et alternativ å kutte kontakt. Har snurpet det inn til og kun være med vedkommende ved jul og påske. 

Grey rock, la ting prelle av, svelg kameler, sier hn noe for å såre så lat som du ikke bryr deg og overse. Jeg gjør alt dette og så går jeg på soverommene og gråter eller slipper ut sinne og får ventilert meg. Så teller man ned timene til det hele er over og man kan kjøre hjem. Og så glede seg over at det blir lenge til neste gang. 

Anonymkode: 208af...6ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En blanding av grey rock, og korrigering. Min erfaring er at slik "entitlement" blir mye verre hvis en bare de holde på. De trenger grenser og korrigering,  men selvsagt velg dine kamper med omhu. Dere andre har like mye rett til deres meninger og grenser. Det trenger ikke være noe mer enn å si feks "det var ikke pent sagt", " slikt snakker man ikke til barn", "du om det", " det er din mening", "da får vi bare være enig og å være uenige". Hvis personen blir utagerende ved å bli motsagt, eller man er redd for dette så ville jeg ikke vært i nærheten av vedkommende. Men som oftest blir hen nok bare snurt,og det kan man tåle å stå i  .

Anonymkode: 3204b...d6c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor?

Anonymkode: ffced...65b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Svigermor?

Anonymkode: ffced...65b

Ikke svigermor. 

Anonymkode: ea2a0...e15

AnonymBruker
Skrevet

Snakke minst mulig sammen og da kun overfladisk og jatte med. Finne på noe annet (distraksjon, reise deg opp å gå) om hen begynner å skryte av seg selv eller snakke negativt om andre bare for å sværte. 

Du kan også si personen i mot "Slapp av det var nok bare en glipp, klart alle satte pris på kaken", "Du jeg syns ikke det er snillt å erte barnet sånn", "Jeg syns ikke noe om baksnakking og vil ikke havne i midten her så fint om vi kan snakke om noe annet". 

Blir personen sint gå går du 

Anonymkode: 94098...982

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis de setter seg i nærheten av der man allerede sitter, og så begynner de å komme med masse dritt. Selv om jeg selvfølgelig bare overser dem (kommenterer ikke dritten deres, ser på dem, eller noe som helst) så bare fortsetter de med gnålet deres. De forstår jo garantert at alle sammen kan høre dem. Selv om man aldri responderer på noe av gnålet deres, så deres munn-diare. 

Og hvis jeg bare går sin vei, så blir de sikkert fornærmet og de begynner  umiddelbart å klage over at jeg visstnok var "veldig sur" hele kvelden. Noe som selvfølgelig er temmelig patetisk, med tanke på all den søppel-praten de selv har kommet med i løpet av hele kvelden. Men de kan jo garantert komme ut av alle sånne situasjoner som en "vinner" i deres egne øyne. Så lenge de får muligheten til å dumpe all skylden over på noen andre, og påpeke at noen andre liksom har vært sure og så videre. 

Anonymkode: b2a13...683

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...