AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Del Skrevet 9. mai 2023 Dette er gjerne et dumt spm, men jeg lurer på om noen vet om man har til gode alle disse eggene som skulle vært sluppet under eggløsning, hvis man har gått på p-piller over mange år? Jeg er 38 år og fikk beskjed om at jeg for 9 år siden hadde et lavt AMH nivå for alderen. De siste 8 årene har jeg gått på p-piller og har nå sluttet. Skal inn på fertilitetskontroll etter sommeren for å få vite status. Men nå når jeg ikke har hatt eggløsning på 8 år, har jeg da "spart på eggene mine"? Hvis dere skjønner hva jeg mener 😅 eller går de bare i oppløsning inni der underveis? (Har lest at man gjerne modner flere egg før en eggløsning, men at vanligvis bare ett slipper og resten går i oppløsning) Fant ikke noe på google om akkurat dette. Anonymkode: 9fab5...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Del Skrevet 9. mai 2023 Nei, eggene går til grunne selv om de ikke slippes i en eggløsning. Anonymkode: 83293...0c2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 9. mai 2023 #3 Del Skrevet 9. mai 2023 Nei man sparer ikke på eggene ved å unngå eggløsning eller bruk av prevensjon. Kroppen modner og klargjør flere egg enn 1 per syklus, så man "minster" mer enn ett egg per runde uavhengig av eggløsning eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #4 Del Skrevet 9. mai 2023 Kvaliteten på eggene forringes med alderen uansett, dessverre. Eggstokkene er et av de organene som eldes raskest. Anonymkode: 452fe...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #5 Del Skrevet 9. mai 2023 Jeg har og lurt på dette, og har ikke et direkte svar. Men, en gynekolog jeg var hos for to år siden (er over 40, prøver på siste barn), sa at jeg er heldig fordi jeg har to barn fra tidligere, fordi da har jeg igjen flere egg enn om jeg ikke hadde hatt barn. Syntes det hørtes litt rart ut, men hun sa at kroppen da hadde hatt et par år hvor den ikke "brukte" egg. Altså, jeg har googlet for å finne ut om andre kilder sier det samme, men har ikke funnet noe særlig. Men, jeg har lest og sett noen youtube-videoer hvor eksperter gjennomgående sier at sjansen for å få barn er høyere, selv etter 40, om du har fått barn tidligere. Noe sånt osm 9% per syklus om du har barn fra tidligere, mot 5% om du ikke har barn fra tidligere, når man er rundt 40/tidlig 40-årene. Så mulig forklaringen er bl.a. at kroppen har "spart" flere egg da? Vet ikke. Anonymkode: 06677...241 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #6 Del Skrevet 9. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har og lurt på dette, og har ikke et direkte svar. Men, en gynekolog jeg var hos for to år siden (er over 40, prøver på siste barn), sa at jeg er heldig fordi jeg har to barn fra tidligere, fordi da har jeg igjen flere egg enn om jeg ikke hadde hatt barn. Syntes det hørtes litt rart ut, men hun sa at kroppen da hadde hatt et par år hvor den ikke "brukte" egg. Altså, jeg har googlet for å finne ut om andre kilder sier det samme, men har ikke funnet noe særlig. Men, jeg har lest og sett noen youtube-videoer hvor eksperter gjennomgående sier at sjansen for å få barn er høyere, selv etter 40, om du har fått barn tidligere. Noe sånt osm 9% per syklus om du har barn fra tidligere, mot 5% om du ikke har barn fra tidligere, når man er rundt 40/tidlig 40-årene. Så mulig forklaringen er bl.a. at kroppen har "spart" flere egg da? Vet ikke. Anonymkode: 06677...241 Det handler nok mer om at kvinner som har fått barn har mindre sannsynlighet for infertilitet.. Vi er født med et visst antall egg som blir mindre hver syklus. Ved p-piller modnes ingen egg, ved Ivf modner man alle egg den syklusen. Men antallet forblir likt Anonymkode: 8edea...4a2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #7 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er gjerne et dumt spm, men jeg lurer på om noen vet om man har til gode alle disse eggene som skulle vært sluppet under eggløsning, hvis man har gått på p-piller over mange år? Jeg er 38 år og fikk beskjed om at jeg for 9 år siden hadde et lavt AMH nivå for alderen. De siste 8 årene har jeg gått på p-piller og har nå sluttet. Skal inn på fertilitetskontroll etter sommeren for å få vite status. Men nå når jeg ikke har hatt eggløsning på 8 år, har jeg da "spart på eggene mine"? Hvis dere skjønner hva jeg mener 😅 eller går de bare i oppløsning inni der underveis? (Har lest at man gjerne modner flere egg før en eggløsning, men at vanligvis bare ett slipper og resten går i oppløsning) Fant ikke noe på google om akkurat dette. Anonymkode: 9fab5...78a Uansett hvilke medisiner/prevensjon du går på så blir et visst antall egg valgt ut hver måned. Men om du går på prevensjon modnes ikke eggene og går til grunne. Så det blir brukt et visst antall egg hver mnd selv på prevensjon Å du blir født med alle eggene du kommer til å ha. Og hver måned «mister» du ett visst antall. Man kan dessverre ikke spare på eggene sine selv om det hadde hvert fint 🤣. Har selv lav AMH. Anonymkode: 41826...4f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #8 Del Skrevet 9. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har og lurt på dette, og har ikke et direkte svar. Men, en gynekolog jeg var hos for to år siden (er over 40, prøver på siste barn), sa at jeg er heldig fordi jeg har to barn fra tidligere, fordi da har jeg igjen flere egg enn om jeg ikke hadde hatt barn. Syntes det hørtes litt rart ut, men hun sa at kroppen da hadde hatt et par år hvor den ikke "brukte" egg. Altså, jeg har googlet for å finne ut om andre kilder sier det samme, men har ikke funnet noe særlig. Men, jeg har lest og sett noen youtube-videoer hvor eksperter gjennomgående sier at sjansen for å få barn er høyere, selv etter 40, om du har fått barn tidligere. Noe sånt osm 9% per syklus om du har barn fra tidligere, mot 5% om du ikke har barn fra tidligere, når man er rundt 40/tidlig 40-årene. Så mulig forklaringen er bl.a. at kroppen har "spart" flere egg da? Vet ikke. Anonymkode: 06677...241 Tror nok det har mer å gjøre med at om du allerede har barn, så fungerer andre ting i kroppen til å få barn. Om du 40 og ikke har fått barn tidligere, så kan det jo være mange andre grunner til infertilitet enn få/gamle egg. Personlig hadde jeg en periode på 10-12 H or jeg ikke hadde mensen pga sykdom. En gynekolog sa en gang, at jeg har spart egg, men det tror jeg ikke bidrar positivt Anonymkode: 3dcf3...bd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 9. mai 2023 #9 Del Skrevet 9. mai 2023 Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå