Gå til innhold

Det burde eksistere et utdanningstilbud for sosialt uvørne folk som selv ønsker å forbedre ferdigheter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg (kvinne, 37) har selv en autismespekterdiagnose, og slet noe enormt i årevis - ble mobbet nær sagt hvor enn jeg gikk, og havnet i alle mulige kleine situasjoner. Folk visste hvem jeg var før jeg hadde møtt dem, og de hadde ikke hørt hyggelige ting. Barndom og tenår var et helvete, men tidlig i tyveåra fikk jeg sosial interaksjon og kroppspråk som spesialinteresser, og leste meg opp på denne typen ting - jeg så dessuten hundrevis av YouTube-videoer, snakket med venner og bekjente, ba om rettledning og forklaring dersom noe jeg sa eller gjorde var upassende. Jeg har alltid vært utadvendt, og dette kombinert med dårlige sosiale antenner har ikke vært bra, rett og slett... men sakte men sikkert begynte jeg å forstå det sosiale samspillet rundt meg. Litt som å lære seg å kjøre en bil - ingen er født med evnen, og det er skummelt i starten... men med trening og kunnskap kan det bli second nature. 

Dette åpnet dører for meg i alle retninger. Jeg fikk innpass i nye miljøer, med nye venner, nye jobbmuligheter, kjærester og - helt ærlig - den typen liv og røre jeg som tenåring aldri trodde jeg skulle oppleve. Det handlet ikke om at jeg skulle opptre falskt, bli venner med alle eller forsøke å fremstå nevrotypisk - men heller at jeg skulle representere meg selv på en måte som ikke aktivt hindret meg i livet. Tidligere hadde jeg holdningen om at alle som ikke likte meg kunne dra til helvete, og hadde en liten sirkel nære folk som godtok aboslutt alt fra meg. Dette var hyggelig, men ikke oppbyggelig. Da jeg lærte meg sosial interaksjon forstod jeg at det var fordeler i å lese situasjoner og holde seg på godsiden med folk flest, selv om man aldri blir venner - for plutselig, etter fem-seks nye sosiale ledd, møter man noen som blir viktige for en... Og dét vet man ikke før man ser tilbake på det. 

Jeg kjenner flere andre på autismespekteret, og noen av dem har samme interesse som meg - de har lært seg sosial interaksjon slik jeg har, og disse oppgir (rent anekdotisk, selvsagt) langt mindre angst, depersjoner og frustrasjon enn de jeg kjenner med ASD som enten ikke skjønner at mangel på sosiale ferdigheter er et problem, eller insisterer på å "være seg selv", samme hva. Jeg har forsøkt å snakke med sistnevnte gruppe, men de rikker seg ikke. Deres valg, dét... Men!

Jeg lukter et behov for en type utdanningsinstitusjon, eller langvarig og dypdykkende kurs i sosiale ferdigheter for folk med dårlige sosiale antenner. Ikke alle trenger å være autister, selvsagt. Det holder at man ønsker å være der og forbedre ferdigheter. Kurset burde inneholde eksempler som reflekterer de situasjonene der deltakerne er interesserte i å delta, og kursmaterialet bør derfor lages sammen med deltakere. Det bør være øving i grupper underveis i kursene, og man bør oppfordres til å oppsøke de ekte situasjonene før neste kurs, osv. Jeg tror dette ville hjulpet mange, men jeg vet ikke om noe sånt nå - i alle fall ikke her i Norge.

Jeg kunne kanskje startet noe selv, men jeg har null relevant utdannelse. Kan hvem som helst starte kurs for hvem som helst om hva som helst? 

Anonymkode: b23db...2c0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Klart du kan. Jeg har vært på lignende kurs for folk med andre utfordringer. Gjerne holdt av folk som har utfordringene selv og har knekt koden, eller de er nære pårørende.

Kanskje kan du få noe støtte til uvikling av kurset også. Hør litt med autismeforeningen kanskje? Jeg kjenner ikke til ASD og vet ikke hva som finnes. Men kurs generelt blir jo utviklet akkurat på den måten som du beskriver. At noen har/ser en utfordring, knekker noen koder og finner løsninger, og ser at andre kunne hatt bruk for akkurat de samme løsningene.

Anonymkode: 5386b...40c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klart du kan. Jeg har vært på lignende kurs for folk med andre utfordringer. Gjerne holdt av folk som har utfordringene selv og har knekt koden, eller de er nære pårørende.

Kanskje kan du få noe støtte til uvikling av kurset også. Hør litt med autismeforeningen kanskje? Jeg kjenner ikke til ASD og vet ikke hva som finnes. Men kurs generelt blir jo utviklet akkurat på den måten som du beskriver. At noen har/ser en utfordring, knekker noen koder og finner løsninger, og ser at andre kunne hatt bruk for akkurat de samme løsningene.

Anonymkode: 5386b...40c

Takk for kommentar. Ja, jeg har hørt om sånt! Vet at det finnes ADHD-mestringskurs, for eksempel. Bare aldri hørt noe om dette for de med autisme. 

Jeg måtte ha fått støtte til kurset, ganske enkelt fordi 85% av folk med autismediagnosen står utenfor arbeidslivet - i alle fall i USA, jeg har ikke tall fra Norge. Det er likevel grunn til å tro at mange med autisme sliter såpass med sosiale ferdigheter at arbeidsmulighetene har begrenset lommeboka. Kurset måtte altså være gratis for påmeldte - kanskje det kunne foregå i regi av NAV, DPS eller tilogmed voksenopplæring på VGS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette traff meg og jeg skulle ønsket jeg kunne begynne på kurset i morgen. Kan du ikke starte et nettkurs? Bare dette innlegget var interessanti forhold til mine utfordringer. Det finnes reklame på YouTube om "lær å lage ditt eget nettkurs", så kan du markedsføre det på sosiale medier. 

Mens jeg skriver kommer jeg også på ideen om at du heller lager en podkast og inviterer spesialister (psykologer mm) og gjester med egne livserfaringer fra temaet. Traumer og lignende ksn jo også bidra til å gjøre folk sosialt klønete, og der kan ekspertene komme med sine råd.

Oppdater oss om du setter i gang noe, jeg heier😊

Anonymkode: bd55e...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette traff meg og jeg skulle ønsket jeg kunne begynne på kurset i morgen. Kan du ikke starte et nettkurs? Bare dette innlegget var interessanti forhold til mine utfordringer. Det finnes reklame på YouTube om "lær å lage ditt eget nettkurs", så kan du markedsføre det på sosiale medier. 

Mens jeg skriver kommer jeg også på ideen om at du heller lager en podkast og inviterer spesialister (psykologer mm) og gjester med egne livserfaringer fra temaet. Traumer og lignende ksn jo også bidra til å gjøre folk sosialt klønete, og der kan ekspertene komme med sine råd.

Oppdater oss om du setter i gang noe, jeg heier😊

Lurt! Da måtte det vært en podcast der det bare var mikrofoner og ingen kameraer, haha... Jeg hater å bli avbildet. Men kunne godt holdt foredrag foran folk i et rom, liksom. 
Jeg er redd for at hvis jeg lager kurset alene, vil det ikke være relevant for nok folk. Alle er jo unike, så en TikTok-kanal ville kanskje virket litt som om jeg hadde alle svarene på alle situasjoner, og det har jeg jo ikke. Men spesialister, det kunne jo vært noe - så lenge det ikke blir veldig ovenfra-og-ned mot folk med autisme, da. Er jo mange som kan være forhåndsdømmende ift. utfordringene våre, eller være milevis bak den forskningen folk med autisme selv driver med, men som ikke anerkjennes fordi de ikke har en doktorgrad i noe. 

Men idéer tar form, her. Må tenke litt på dette, orientere meg. Kult at du ville vært med!
Bare som en kilde til inspirasjon, kunne du nevnt tre problemområder for deg i din umiddelbare hverdag, som du kunne ønske du var flinkere på?
(Litt spesifikt, liksom - ikke "snakke med folk", men mer "hvordan oppføre meg når sjefen kommer bort til meg", om du skjønner hva jeg mener).
Kanskje jeg kunne tenkt ut et format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurt! Da måtte det vært en podcast der det bare var mikrofoner og ingen kameraer, haha... Jeg hater å bli avbildet. Men kunne godt holdt foredrag foran folk i et rom, liksom. 
Jeg er redd for at hvis jeg lager kurset alene, vil det ikke være relevant for nok folk. Alle er jo unike, så en TikTok-kanal ville kanskje virket litt som om jeg hadde alle svarene på alle situasjoner, og det har jeg jo ikke. Men spesialister, det kunne jo vært noe - så lenge det ikke blir veldig ovenfra-og-ned mot folk med autisme, da. Er jo mange som kan være forhåndsdømmende ift. utfordringene våre, eller være milevis bak den forskningen folk med autisme selv driver med, men som ikke anerkjennes fordi de ikke har en doktorgrad i noe. 

Men idéer tar form, her. Må tenke litt på dette, orientere meg. Kult at du ville vært med!
Bare som en kilde til inspirasjon, kunne du nevnt tre problemområder for deg i din umiddelbare hverdag, som du kunne ønske du var flinkere på?
(Litt spesifikt, liksom - ikke "snakke med folk", men mer "hvordan oppføre meg når sjefen kommer bort til meg", om du skjønner hva jeg mener).
Kanskje jeg kunne tenkt ut et format.

Meg igjen, vil bare si at jeg også synes du skriver veldig godt og interessant, jeg ble nysgjerrig på historien din bare av å lese innlegget, hvilke miljøer du fikk innpass osv. Har du vurdert å skrive en skjønnlitterær tekst med en fiktiv person som gjennomgår noe av det samme, da kan du jo bare smøre på enda mer og dra inn andre sine erfaringer og gjøre dem til hovedpersonens. Selv om det blir fiksjon kan boka sikkert være til hjelp for mange. 

Har ikke tid til eksempler akkurat nå, det er litt komplisert og mye å forklare når man har gått gjennom livet med feil på feil hehe. 

Men tommel opp for ideen👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Meg igjen, vil bare si at jeg også synes du skriver veldig godt og interessant, jeg ble nysgjerrig på historien din bare av å lese innlegget, hvilke miljøer du fikk innpass osv. Har du vurdert å skrive en skjønnlitterær tekst med en fiktiv person som gjennomgår noe av det samme, da kan du jo bare smøre på enda mer og dra inn andre sine erfaringer og gjøre dem til hovedpersonens. Selv om det blir fiksjon kan boka sikkert være til hjelp for mange. 

Har ikke tid til eksempler akkurat nå, det er litt komplisert og mye å forklare når man har gått gjennom livet med feil på feil hehe. 

Men tommel opp for ideen👍

Idéen med skjønnlitterær bok var ikke dårlig. Nå har du gitt meg mye å gruble på! Jeg elsker jo å skrive, så dette kunne virkelig vært noe å prøve å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er helt sikker på at du kunne levd av å selge dette som tjenester/en kursrekke til Nav.

Anonymkode: 20b06...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...