Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har BMI på 23,5 og er dermed i "øvre normal". Trivselsvekt er ca 4 kg mindre, og det er disse kiloene jeg må gå ned for å passe fint i sommerklærne. Har tidligere vært i samme situasjon og klart å gå ned 3-4 kg ved å kutte ut søtsaker og minske karbohydrater. Denne gang sitter kiloene som støpt! Dvs, gikk ned den første kiloen relativt kjapt, men nå etter et par måneder går jeg bare ned noen hundre gram her og der, og i morges hadde jeg faktisk gått opp igjen den ekstra kiloen jeg trodde jeg hadde gått ned. Rimelig fortvila. MEN- i følge målebåndet har jeg minsket midjen med et par-tre centimeter, så er jo egentlig fornøyd med det. Men hvordan er det mulig, å minske cm på målebånd uten at det synes på vekta? Kan det stemme? 

Har prøvd litt ulike metoder disse siste par månedene, ingen av dem med særlig effekt. I begynnelsen prøvde jeg meg på bare 2-3 måltider per dag (lang nattfaste), spise seg god og mett på riktig mat og lite karbo. Det funket ikke, ble bare sinnsykt sulten og uvel av å kutte frokosten. Har siste ukene begynt å legge inn alt i Lifesum, spiser 4 ganger per dag og ligger på ca 1500 kalorier. Skulle trodd jeg ville gått ned av det, noe jeg har erfaring med fra tidligere, men denne gang går det ikke.. ? Tar gjerne i mot tips! 

Anonymkode: fc013...e50

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke noe om baderomsvekta. Målebåndet synes jeg er veldig bra. 

Det tallet på baderomsvekta forteller deg ikke om du har gått opp i vekt pga.væske. En kveld med godt saltet mat kan fort vise 1-2 kg mer på vekta imorgen. Eller når man nærmer seg syklusen sin og kroppen bærer på mer vann. 

Kan muligens være at du har gått ned den ene kg i ren fett og det er derfor du ser forskjell på målebåndet, men at du har fått samlet litt væske som justerer tallene opp. 

Anonymkode: 3975a...a29

• Liker 2
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Normalvektige må ofte ligge lavere enn det forumet her tillater å skrive. 

Anonymkode: 10b25...b55

Skrevet

Husk at det er mye som kan påvirke vekten din uten at det har noe med at du har spist for mye kalorier. Hvor mye vann kroppen din holder, inntak av salt, mensen, hormoner, søvn, prevensjon, osv. Er ikke alltid det synes på vekten at man har blitt slankere. Å bruke målebånd og ta bilde av kroppen din gjennom prosessen er de beste bevisene for at du har gått ned i vekt. I tillegg hvis du trener og bygger muskler så kan det være at fettet har blitt om til muskler og det er derfor vekta ikke går ned. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 10.11):

Jeg har BMI på 23,5 og er dermed i "øvre normal". Trivselsvekt er ca 4 kg mindre, og det er disse kiloene jeg må gå ned for å passe fint i sommerklærne. Har tidligere vært i samme situasjon og klart å gå ned 3-4 kg ved å kutte ut søtsaker og minske karbohydrater. Denne gang sitter kiloene som støpt! Dvs, gikk ned den første kiloen relativt kjapt, men nå etter et par måneder går jeg bare ned noen hundre gram her og der, og i morges hadde jeg faktisk gått opp igjen den ekstra kiloen jeg trodde jeg hadde gått ned. Rimelig fortvila. MEN- i følge målebåndet har jeg minsket midjen med et par-tre centimeter, så er jo egentlig fornøyd med det. Men hvordan er det mulig, å minske cm på målebånd uten at det synes på vekta? Kan det stemme? 

Har prøvd litt ulike metoder disse siste par månedene, ingen av dem med særlig effekt. I begynnelsen prøvde jeg meg på bare 2-3 måltider per dag (lang nattfaste), spise seg god og mett på riktig mat og lite karbo. Det funket ikke, ble bare sinnsykt sulten og uvel av å kutte frokosten. Har siste ukene begynt å legge inn alt i Lifesum, spiser 4 ganger per dag og ligger på ca 1500 kalorier. Skulle trodd jeg ville gått ned av det, noe jeg har erfaring med fra tidligere, men denne gang går det ikke.. ? Tar gjerne i mot tips! 

Anonymkode: fc013...e50

Jeg har gått ned fra bmi 23 til 20,5. Måtte ligge et godt stykke under 1500kcal daglig for å si det sånn. Er 170cm. Og jeg gikk likevel ikke raskt ned. Nå er 1500kcal ca vedlikeholdsbehovet mitt.

Anonymkode: 34f60...ec5

AnonymBruker
Skrevet

Stress kan gjere det vanskelig å bli kvitt kiloene.

Anonymkode: 262f0...e35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 2.00):

Normalvektige må ofte ligge lavere enn det forumet her tillater å skrive. 

Anonymkode: 10b25...b55

Især hvis man er lav og ikke så aktiv,  så trenger man ikke så mye energi for å opprettholde vekten.

Anonymkode: 2c2c5...f60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...