frøkna Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Jeg har sådd gressløk og diverse urter i jord på eggkartong og hatt i sånn mini- drivhus. Nå ser jeg det nok har vært litt fuktig og tett nedi der for er kommet mugg oppå jorden 🤦 Må jeg bare kaste dette nå?
Badebuksa2.0 Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 frøkna skrev (Akkurat nå): Jeg har sådd gressløk og diverse urter i jord på eggkartong og hatt i sånn mini- drivhus. Nå ser jeg det nok har vært litt fuktig og tett nedi der for er kommet mugg oppå jorden 🤦 Må jeg bare kaste dette nå? Er det innendørs? Da må det flyttes ut, mugg er skadelig for helsa. Veldig skadelig, mer enn man tror. Mugg skader ikke plantene. Du kan eventuelt skifte all jord, prikle plantene og flytte i ny jord uten lokk på og ha plantene i plastikk. Aldri bruk eggekartong eller papp, det er oppskriften på problemer med mugg (og i verste fall planterøtter som ikke får puste!) 2
Badebuksa2.0 Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 Og husk å holde det fuktig, men ikke overvanne. Når du bruker plastikk, er terskelen for mugg høyere. 2
Leo Skrevet 9. mai 2023 #4 Skrevet 9. mai 2023 Litt mugg gjør ingenting og skader ikke plantene, men hvis de har det for vått over tid så dør de. Å så i eggkartong og doruller er ikke nødvendigvis så lurt fordi det ikke rekker å tørke opp mellom hver vanning og generelt mugner lett. Hvis plantene dine begynner å få litt størrelse ville jeg ha plantet dem om i noe annet som er mer egnet. 3
frøkna Skrevet 9. mai 2023 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2023 Tusen takk! Flyttet det ut på balkongen nå, så får jeg se om det hjelper. Kommer nok ikke til å bruke papp igjen 😅
Leo Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 frøkna skrev (1 time siden): Tusen takk! Flyttet det ut på balkongen nå, så får jeg se om det hjelper. Kommer nok ikke til å bruke papp igjen 😅 Husk at småplantene ikke tåler noe særlig sol når de ikke er tilvendt og heller ikke mye vind, kulde etc. Hvis du vil være miljøvennlig og spare penger så kjøper du ordentlige såpotter som du vasker og bruker om igjen. Da varer de livet ut! 2
Badebuksa2.0 Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 frøkna skrev (Akkurat nå): Tusen takk! Flyttet det ut på balkongen nå, så får jeg se om det hjelper. Kommer nok ikke til å bruke papp igjen 😅 Bare husk på sola ja, ellers blir de solbrente! Legg en bomullsduk over eller noe sånt i en uke eller to. Jeg har allerede drept planter pga sola i år... 1
Leo Skrevet 9. mai 2023 #8 Skrevet 9. mai 2023 Og hvis du først har en del mugg så kan du enten strø på litt kanel eller, hvis du vil gå mer grundig til verks, spraye med Atamon. Atamon brukes ved sylting og safting så det finner du sammen med sukker, mel og "baketing" i vanlige dagligvareforretninger. Plantene dine vil nemlig ikke tåle å bli satt direkte og permanent ut nå. 1
Badebuksa2.0 Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 Leo skrev (Akkurat nå): Og hvis du først har en del mugg så kan du enten strø på litt kanel eller, hvis du vil gå mer grundig til verks, spraye med Atamon. Atamon brukes ved sylting og safting så det finner du sammen med sukker, mel og "baketing" i vanlige dagligvareforretninger. Plantene dine vil nemlig ikke tåle å bli satt direkte og permanent ut nå. Kommer litt an på, på en balkong kan det være veldig varmt i østlige/sørlige deler av Norge. Enkelte urter tåler t.o.m overvintring, tror den største utfordringen er et eventuelt kuldesjokk og sol. Her jeg bor melder de overskya en ukes tid nå da.
Leo Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (2 minutter siden): Kommer litt an på, på en balkong kan det være veldig varmt i østlige/sørlige deler av Norge. Enkelte urter tåler t.o.m overvintring, tror den største utfordringen er et eventuelt kuldesjokk og sol. Her jeg bor melder de overskya en ukes tid nå da. Joda, men det blir likevel for kaldt om natten for småplanter som ikke er tilvent. Dette gjelder også småplanter av ting som senere godt kan overvintre. Kald trekk er nesten det verste og balkonger i høyden er mer vindutsatt enn steder som ligger mer i le. Overskyet vær er godt nytt for meg for da kan jeg sette planter ut i drivhuset (Hvor jeg kan kjøre oppvarming ved behov) og gradvis venne dem til sol uten å være nødt til å bære ut og inne og passe på med duk etc.
Badebuksa2.0 Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 Leo skrev (Akkurat nå): Joda, men det blir likevel for kaldt om natten for småplanter som ikke er tilvent. Dette gjelder også småplanter av ting som senere godt kan overvintre. Kald trekk er nesten det verste og balkonger i høyden er mer vindutsatt enn steder som ligger mer i le. Overskyet vær er godt nytt for meg for da kan jeg sette planter ut i drivhuset (Hvor jeg kan kjøre oppvarming ved behov) og gradvis venne dem til sol uten å være nødt til å bære ut og inne og passe på med duk etc. Ja, som sagt, det kommer an på. Jeg har tomater i drivhuset og de får seg gjerne en knekk om det blir for kaldt, men jeg har på varme om natta så det blir ikke så gæli. På en balkong kan man slenge over et fleeceteppe om natta Da blir det i alle fall ikke frost. Ja, jeg vet haha. Jeg skal også sette ut planter i drivhuset når det er skya.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå