AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Barnet er 13 mnd, sa sitt første ordentlige ord som 12 mnd. Når kan man forvente at det begynner å komme fler? Hvordan var det med deres? Anonymkode: 0775d...ae5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 Da det løsnet for sønnen min, kom det nye ord hver uke. Hele tiden noe nytt. Anonymkode: ae512...33a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da det løsnet for sønnen min, kom det nye ord hver uke. Hele tiden noe nytt. Anonymkode: ae512...33a Hvor mange mnd var han når det løsnet? Anonymkode: 0775d...ae5
Arkana Skrevet 9. mai 2023 #4 Skrevet 9. mai 2023 Alle tre sa sitt første ord da de var ca 8 mnd og i begynnelsen kom det omtrent ett nytt ord i måneden (litt flere for eldstemann, kanskje 2-3) før det eksploderte rundt 15 mnd med mange nye ord. Jeg sluttet å skrive ned nye ord da de nådde 100, som for alle tre var ved 19 mnd. Til sammenligning hadde de ca 15-20 ord ved 15 mnd, så du ser at når det først løsnet så gikk det fort)
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #5 Skrevet 9. mai 2023 Jeg har ei på 2 år og litt over 3 måneder som har veldig få ord. Kan telle på under to hender hvor mange ord hun har. Sa ikke sitt første ord før rundt 1,5 år. Eldste på 4,5 år pratet masse rundt samme alder, så det er jo ingen fasit på det - noen er tidlig ute, andre bruker litt tid viktigste er at ungen viser språkforståelse. Anonymkode: 77155...53a
Arkana Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 Det er kjempestor forskjell på språk i den alderen, og som med det meste annen utvikling hos små barn er det veldig viktig for foreldrene akkurat når det foregår og så aldri igjen. Det er jo ingen som spør en 10-åring når de sa sine første ord, når de kunne gå eller når de sluttet med bleie. Normalvariasjonen er stor.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 Arkana skrev (5 minutter siden): Det er kjempestor forskjell på språk i den alderen, og som med det meste annen utvikling hos små barn er det veldig viktig for foreldrene akkurat når det foregår og så aldri igjen. Det er jo ingen som spør en 10-åring når de sa sine første ord, når de kunne gå eller når de sluttet med bleie. Normalvariasjonen er stor. Nei det skjønner jeg jo. Det bare er så mye frustrasjon og skriking fordi ungen ikke har ord, derfor lurer jeg på når man kan forvente noen fler i håp om at det bedrer situasjonen. Anonymkode: 0775d...ae5
Arkana Skrevet 9. mai 2023 #8 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det skjønner jeg jo. Det bare er så mye frustrasjon og skriking fordi ungen ikke har ord, derfor lurer jeg på når man kan forvente noen fler i håp om at det bedrer situasjonen. Anonymkode: 0775d...ae5 Ja, jeg forstår deg veldig godt, jeg ville bare si at de aller fleste barn er helt normale og blir skravlende vesener som går selv og bruker toalettet og ingen bryr seg om de sluttet med bleie da de var 4 eller ikke sa sitt første ord før de var 2. Når det først løsner kommer du til å bli overrasket over hvor fort det går og det er så gøy å følge med på. Men ja, det kan være en veldig frustrerende tid akkurat nå fordi de vil så mye mer enn de kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå