Gå til innhold

Klage til statsforvalter - burde jeg nevne at jeg har fått diagnosen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå en klage inne hos statsforvalter som jeg sendte til helseforetaket i februar. Det var en rekke forhold jeg påklaget, bla. manglende informasjon, dårlig brukermedvirkning m.m., men det viktigste var egentlig at jeg mente det var feil av poliklinikken å ikke tilby meg behandling. Dette fikk jeg støtte av min fastlege og andre behandlere at var merkelig. Fra poliklinikken fikk jeg svar at det var med bakgrunn i at jeg ikke har funksjonsfall (men det har jeg, frafall i studier - aldri fullført (på tross av høye karakterer tidligere, som de bruker som et argument for at jeg ikke kan ha diagnosen de utredet for) og noe frafall i jobb. Samt at jeg fungerer generelt dårlig i hverdagen).

Via NAV fikk jeg time med psykiater som raskt konkluderte med diagnose (med 20års mer erfaring enn vedkommende som utredet meg på poliklinikken som var helt nyutdanna).

Burde jeg nevne at jeg nå har fått diagnosen som tilleggsopplysninger? 

Anonymkode: cce65...32b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det vil jo bygge opp under klagen din og motargumentere for dems argumenter

Anonymkode: dad85...de9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har nå en klage inne hos statsforvalter som jeg sendte til helseforetaket i februar. Det var en rekke forhold jeg påklaget, bla. manglende informasjon, dårlig brukermedvirkning m.m., men det viktigste var egentlig at jeg mente det var feil av poliklinikken å ikke tilby meg behandling. Dette fikk jeg støtte av min fastlege og andre behandlere at var merkelig. Fra poliklinikken fikk jeg svar at det var med bakgrunn i at jeg ikke har funksjonsfall (men det har jeg, frafall i studier - aldri fullført (på tross av høye karakterer tidligere, som de bruker som et argument for at jeg ikke kan ha diagnosen de utredet for) og noe frafall i jobb. Samt at jeg fungerer generelt dårlig i hverdagen).

Via NAV fikk jeg time med psykiater som raskt konkluderte med diagnose (med 20års mer erfaring enn vedkommende som utredet meg på poliklinikken som var helt nyutdanna).

Har Nav psykiatere også? 

Anonymkode: 59517...033

Skrevet

Jepp, det bør du gjøre, gjerne ta med epikrise fra denne psykiateren som utredet deg. 

Diagnostisering er en skjønnsutøvelse, og en vanskelig en. Det er vanskelig. Men det er også noe som påvirker personer utrolig mye. Om DPSen kan få en tilbakemelding som gjør at de kan bedre rutiner for neste pasient, så synes jeg du skal gjøre det du kan for at klagen din er best mulig opplyst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har Nav psykiatere også? 

Anonymkode: 59517...033

De leier inn ved behov eks de bestiller en vurdering hos dps.

Anonymkode: a14b0...7de

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg skjønte ikke helt dette? 

Jeg klager ikke spesifikt på mine vegne, jeg mener det er noe feil med systemet/rutiner når forekomsten av nevnte diagnose kan variere med nesten 1000% prosent mellom de ulike poliklinikkene - trolig pga behandlernes egne holdninger til diagnosen.

Med nå riktig diagnose og behandling (som poliklinikken ikke ville tilby meg) er jeg nå 100% tilbake i jobb, kontra tidligere hvor jeg jobbet 0-30%.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg klager ikke spesifikt på mine vegne, jeg mener det er noe feil med systemet/rutiner når forekomsten av nevnte diagnose kan variere med nesten 1000% prosent mellom de ulike poliklinikkene - trolig pga behandlernes egne holdninger til diagnosen.

Med nå riktig diagnose og behandling (som poliklinikken ikke ville tilby meg) er jeg nå 100% tilbake i jobb, kontra tidligere hvor jeg jobbet 0-30%.

Feilen din er at du tror at det er en fasit på hva du feiler. Flott at du er på jobb og betaler skatt. Klart det er feil i «systemet». Selv i verdens rikeste land klarer vi ikke å skreddersy alt til å passe akkurat deg, nei. Velferdssystemet er en bonus, ikke en rettighet. Er så lei av folk som pisser på den jobben vi gjør (og det for LUSELØNN).

Anonymkode: 8d05c...9c0

• Liker 1
Gjest Frøya Othelie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 7.18):

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Absolutt! Statsforvalteren ønsker at man sender inn relevante dokumenter også etter at klagen er sendt inn for å komme fram til best mulig vurdering og endelig avgjørelse. Selv om det er opplysninger på daværende tidspunkt som helseforetaket kjente til eller burde ha kjent til som legges til grunn for saksbehandlingen, er det likevel den nye diagnosen et relevant vurderingstema for Statsforvalteren. Jeg ville ha lagt ved epikrisen/den psykiatriske anamnesen som viser de diagnostiske vurderingene og den diagnostiske konklusjonen.

Om den nye diagnosen styrker klagesaken din eller ikke, er vanskelig å si - både og tenker jeg, men det er opp til Statsforvalteren å vurdere. Det er uansett verdt et forsøk.

Hvor lang tid har det gått mellom disse to undersøkelsene/ behandlingsforløpene?

Endret av Frøya Othelie
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Feilen din er at du tror at det er en fasit på hva du feiler. Flott at du er på jobb og betaler skatt. Klart det er feil i «systemet». Selv i verdens rikeste land klarer vi ikke å skreddersy alt til å passe akkurat deg, nei. Velferdssystemet er en bonus, ikke en rettighet. Er så lei av folk som pisser på den jobben vi gjør (og det for LUSELØNN).

Anonymkode: 8d05c...9c0

Hva er problemet ditt? 
Hvis du er misfornøyd med lønna du jobber for så kan du jo legge frem hva årslønna er sånn at vi kan være med på å vurdere om den er korrekt eller du er underbetalt ? 
Det kan umulig være sunt å være så irritert på dagsbasis at du overfører det på de avgjørelsene du måtte ta som har med andre menneskers skjebne å gjøre. 

Anonymkode: 46b44...96a

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og latterliggjøring 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...