Gå til innhold

Hvorfor ikke kalle en neger for en neger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, Den anonyme said:

Som nevnt i tråden her så har jeg mange venner av utenlandsk opprinnelse, deriblant mørke afrikanere. De kaller hverandre neger og ser ingenting galt i om hvite også kaller dem det, så derfor lurte/lurer jeg på hvorfor hvite har så mye imot ordet 👍

Hvorfor antar du at vi er hvite når vi forklarer hvorfor det er en dårlig ide å bruke ordet neger?

Anonymkode: cb29b...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurven skrev (1 minutt siden):

Kjenner også en del, er bare et fåtall av de som synes det er greit å bli kalt det 

Ja det er veldig godt mulig, og jeg har heller aldri påstått at alle syns det er greit. Men jeg må jo lure på ting ut ifra mitt ståsted eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor antar du at vi er hvite når vi forklarer hvorfor det er en dårlig ide å bruke ordet neger?

Anonymkode: cb29b...c44

Jeg antar ingenting. Det spiller ingen rolle for meg what so ever om dere er blå, grønne, lilla , svarte, hvite… ikke engang om dere hadde vært rosa 😂 
Du verden for en hårsår gjeng 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var engang et troll med med Lillebjørn Nilsen har jo blitt sensurert 

Anonymkode: 59994...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kaller ikke læreren for frøken lenger, ikke den psykisk utviklingshemmede for idioten eller dåren, ikke den kortvokste for dverg, ikke den prostituerte for hore, ikke den fysisk handikappede for krøpling og ikke barn født utenfor ekteskap for uekte. Det burde ikke være kjempevanskelig å forholde seg til, det å insistere på å fortsette å kalle grupper for noe de selv finner nedsettende bunner kanskje i et ynkelig behov for å føle seg litt overlegen denne gruppen? Hvis det i 2023 virkelig ikke er mulig å finne et annet ord enn neger vitner det om lav intelligens og dårlig oppdragelse.  

Anonymkode: 70646...690

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kaller ikke læreren for frøken lenger, ikke den psykisk utviklingshemmede for idioten eller dåren, ikke den kortvokste for dverg, ikke den prostituerte for hore, ikke den fysisk handikappede for krøpling og ikke barn født utenfor ekteskap for uekte. Det burde ikke være kjempevanskelig å forholde seg til, det å insistere på å fortsette å kalle grupper for noe de selv finner nedsettende bunner kanskje i et ynkelig behov for å føle seg litt overlegen denne gruppen? Hvis det i 2023 virkelig ikke er mulig å finne et annet ord enn neger vitner det om lav intelligens og dårlig oppdragelse.  

Anonymkode: 70646...690

Du bestemmer ikke over MEG! Jeg kan si hva jeg vil nemmlig! 
                 - Randi 62, Hauge i Dalane 

Anonymkode: 1c414...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tøvftta skrev (På 9.5.2023 den 9.49):

Jeg lurer mest på hvorfor brune i Norge kaller hverandre negere og ler, mens om  hvite bruker ordet så er det straffbart.

Det er ikke straffbart

AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 10.04):

Det sier litt om hvor priviligerte og overlegne vi fortsatt er når vi tenker at "Ja, men ordet er jo ok for meg, så da må det også være ok for dem."

Anonymkode: cc06a...919

Tvert i mot, det er de som krever folk skal forandre hvordan de snakker som er priviligerte og overlegne!

Anonymkode: 3ca58...f7e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 7.33):

Nei, jeg beskriver en hudfarge/et utseende! 

Anonymkode: e403a...096

Men om du beskriver en hudfarge, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan si mørkhudet? For det er jo det de er! Om du hadde lært som barn at de ble omtalt som mørkhudet, så hadde du jo aldri lurt på hvorfor du ikke kunne kalle de for neger?

Anonymkode: d462f...3c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Den anonyme skrev (2 timer siden):

Ja det er veldig godt mulig, og jeg har heller aldri påstått at alle syns det er greit. Men jeg må jo lure på ting ut ifra mitt ståsted eller? 

Ja, og du har jo fått ganske mange svar på hvorfor det ikke er greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for misbruk av AB-funksjon, brukerangrep, latterliggjøring, brudd på opphavsrett, nedsettende ytringer og svar til slettede innlegg. 

Rhodiola, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke de som mener at man ikke kan si svart? 
Bruker ordet neger med de jeg kjenner da de også gjør det, men ikke blant de jeg ikke kjenner eller ute blant folk 

Anonymkode: ed529...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 6.26):

Noen leter der det ikke er noe å finne. 

"Jeg blir beskyldt for skjult rasisme når jeg snakker om lysere tider eller hvite løgner. Det er noe som skurrer."

https://www.nrk.no/ytring/en-laerer-pa-tahev-1.15797173

Anonymkode: 7fe0d...cb7

Tja, det finnes vel ingen god grunn for at det skal hete "hvite" løgner faktisk. 

Lys og mørke er noe annet, noe som faktisk eksisterer.

Anonymkode: 95b78...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, det finnes vel ingen god grunn for at det skal hete "hvite" løgner faktisk. 

Lys og mørke er noe annet, noe som faktisk eksisterer.

Anonymkode: 95b78...01b

Uttrykkene «hvit løgn» og «svart løgn» er hentet fra engelsk, og er knyttet til nettopp lys og mørke. Det stammer lenger tilbake i tid enn raseteorier, så det har ingenting med rasisme å gjøre. Hvit som farge knyttes mer til uskyld, mens svart knyttes det mørke og skumle fordi man ikke kan se hva som skjuler seg av farer i mørket. Det er en viss logikk i det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøvftta skrev (På 9.5.2023 den 9.49):

Jeg lurer mest på hvorfor brune i Norge kaller hverandre negere og ler, mens om  hvite bruker ordet så er det straffbart.

Selve ordet er vel ikke helt straffbart. Så lenge man ikke oppfører seg rasistisk med hat ytringer og annet rasistisk oppførsel, og det gjør man jo ikke om man bruker det i det såkalte nøytrale  sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med afrikanske røtter kaller seg selv n-ordet, rart de ikke vil bli kvitt ordet i stedet. De sier de tar eierskap over ordet, men skjønner ikke hva poenget med det er.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke37 skrev (49 minutter siden):

De med afrikanske røtter kaller seg selv n-ordet, rart de ikke vil bli kvitt ordet i stedet. De sier de tar eierskap over ordet, men skjønner ikke hva poenget med det er.

Utfordringen med å benytte et omstridt ord om seg selv og/eller andre er at det kan oppfattes som en legitimering av at alle andre kan bruke ordet på samme måte også. Hva man selv har lagt seg for vane, blir det vanskelig å nekte andre å gjøre.

Hvis man forsøker å forbeholde bruken av et uttrykk til å kun tillates uttalt av individer tilhørende en bestemt rasegruppe, utøver man selv rasebasert forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Den anonyme skrev (På 9.5.2023 den 7.50):

Probably not 👍

Hva skal vi si da? Alt er jo rasistisk. Skal det være slik, så skal jeg også bli krenket når noen kaller meg hvit.

Skal det være, så skal det være.

Anonymkode: 9a6fe...c51

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
On 5/9/2023 at 5:40 PM, Aureka said:

Fordi det ikke heter neger lengre. Det finnes andre ord. Hvorfor holde på et ord når du vet at det støter dem det gjelder? 

Vor lang tid tar det før disse andre ordene ikke kan brukes lenger?

Anonymkode: 0525a...d28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...