Gå til innhold

Hvorfor ikke kalle en neger for en neger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er forskjell på nigger og neger. Det første er rasistisk, det andre ikke.

Og hva med negresse? Det hører vi aldri noe om. Er det rasistisk?

Anonymkode: 75aa6...d02

1.Jo begge er rasistisk.

2.ja, det er rasistisk det også. Dårlige assosiasjoner. Jeg forstår godt at folk ikke vil bli kalt det. 

Anonymkode: 59057...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er mørkhudet ok å si, når man (en sjelden gang) kan komme til å trenge et beskrivende ord? Eller er person som er mørk i huden bedre? Beklager at jeg er uvitende. Prøver å unngå å si noe om hudfarge altså. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Si det. Jeg trodde farget var ok, men det er det jo ikke lenger. Jeg hater å skrive engelske ord i norske sammenhenger, men tok nettopp  people of color som en nødløsning fordi jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal si. Trenger jo vanligvis ikke et ord, da jeg ikke har for vane å kommentere hudfargen på folk, men av og til savner man jo et slikt ord. 

Man hadde den saken her for en del år siden: https://www.dagbladet.no/sport/seerstorm-mot-bbc-ekspert-etter-rasisme-diskusjon/63455422

Det kan virke litt tilfeldig hva som skal være gangbart til enhver tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den er grei. Jeg velger å kalle en rasist for en rasist. For det er jo bare en person som deler personer inn i grupper etter hudfarge, verre er det ikke..!

Anonymkode: 0ecbf...0e4

Blir ikke stort sett hele verdens befolkning rasister da, etter din oppfatning?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Aureka skrev (19 timer siden):

Fordi det ikke heter neger lengre. Det finnes andre ord. Hvorfor holde på et ord når du vet at det støter dem det gjelder? 

Norge har ikke en den samme historien som f.eks. USA hvor negre har blitt sett ned på og blitt diskriminert. Ordet har dermed ikke den samme nedsettende historien her som mange andre steder. Holdningen blant mange er at vi skal ta hensyn til de det gjelder og unngå å bruke ordet hvis de ønsker det.

Samtidig ser jeg at folk har lite hemninger med å begynne å bruke nedsettende ord om andre sammenhenger som man ikke gjorde det tidligere. Et eksempel er "blotting" og "blotter". For 50 år siden ville ingen omtalt hyttenaboen som ville ta seg et tidlig, nakent morgenbad som en blotter. I dag snakker noen også om blotting i kjønnsdelte fellesgarderober om de som går rundt uten å dekke seg til med håndkle. Hvis noen bader nakne så har også politiet noen steder begynte å true at med at de vil bli bøtelagt for "blotting". Selv om det nok har vært en viss utglidning i betydningen av ordet så er det fortsatt noe de fleste assosierer med noe seksuelt påtrengende og at dette er noe folk gjør for å vise seg frem. Hvis du bare foretrekker å bade naken uten noen slike motivasjoner så er det klart at det er ubehagelig å bli omtalt som blotter. Hvis du kommer i en konflikt med politiet/kommunen om du fortsatt skal få lov til å bade naken på stranda du har badet naken i 50 år så ville du neppe bli særlig begeistret hvis kommunen/politiet begynner med å kalle deg for en blotter,

Så dette virker litt inkonsekvent. Vi vil ta hensyn til nye som kommer til Norge og slutte å bruke et ord som har vært nøytralt av hensyn til de som omtales. Men vi vil ikke ta hensyn til de som har bodd her i generasjoner og praktiserer en gammel kultur, men vi begynner å bruke nedsettende ord om disse, kanskje på grunn av påvirkning utenfra.

Anonymkode: 075e0...02d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den anonyme skrev (37 minutter siden):

Hvor hysterisk skal ting bli før det er hysterisk nok? 

Savner svar på min andre post til deg. Bedre bidrag det enn å ignorere alt du ikke ønsker svare på (lang post, side 9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Norge har ikke en den samme historien som f.eks. USA hvor negre har blitt sett ned på og blitt diskriminert. Ordet har dermed ikke den samme nedsettende historien her som mange andre steder. Holdningen blant mange er at vi skal ta hensyn til de det gjelder og unngå å bruke ordet hvis de ønsker det.

Samtidig ser jeg at folk har lite hemninger med å begynne å bruke nedsettende ord om andre sammenhenger som man ikke gjorde det tidligere. Et eksempel er "blotting" og "blotter". For 50 år siden ville ingen omtalt hyttenaboen som ville ta seg et tidlig, nakent morgenbad som en blotter. I dag snakker noen også om blotting i kjønnsdelte fellesgarderober om de som går rundt uten å dekke seg til med håndkle. Hvis noen bader nakne så har også politiet noen steder begynte å true at med at de vil bli bøtelagt for "blotting". Selv om det nok har vært en viss utglidning i betydningen av ordet så er det fortsatt noe de fleste assosierer med noe seksuelt påtrengende og at dette er noe folk gjør for å vise seg frem. Hvis du bare foretrekker å bade naken uten noen slike motivasjoner så er det klart at det er ubehagelig å bli omtalt som blotter. Hvis du kommer i en konflikt med politiet/kommunen om du fortsatt skal få lov til å bade naken på stranda du har badet naken i 50 år så ville du neppe bli særlig begeistret hvis kommunen/politiet begynner med å kalle deg for en blotter,

Så dette virker litt inkonsekvent. Vi vil ta hensyn til nye som kommer til Norge og slutte å bruke et ord som har vært nøytralt av hensyn til de som omtales. Men vi vil ikke ta hensyn til de som har bodd her i generasjoner og praktiserer en gammel kultur, men vi begynner å bruke nedsettende ord om disse, kanskje på grunn av påvirkning utenfra.

Anonymkode: 075e0...02d

Det kompliseres også av at en del av de nye som kommer til Norge kan ha en bakgrunn hvor ord som her blir forsøkt tabuisert er en naturlig del av deres egen identitet. Det er neppe særlig hyggelig for de innvandrerne som får oppleve at uttrykk de selv definerer seg som, oppfattes av en del her som stygge ord.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke at det er støtende å si «neger», og enda mindre «mørk», men jeg velger å ikke si det. Og jeg har så klart ingenting imot folk fordi de har en mindre lys (?) hudfarge enn meg selv. Woke-greia kom veldig brått på meg, og er i utakt med min ellers gode moral

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Big skrev (17 timer siden):

Fordi afrikanere tradisjonelt har vært undertrykt og ønsker å behandles som mennesker fremfor farge. «Han høye, hun med den blå blusen, familien med Teslaen, de som bor ved siden av Hansen». Ikke de mørke, de fra Senegal, den negerfamilien. Vi skal ikke lengre  tilbake i tid enn mine foreldres oppvekst hvor svarte og hvite hadde forskjellige seksjoner på teateret i USA. Rasismen lever over hele verden. Selv om ikke DU er rasist er det mange i verden som er det. DERFOR slår vi et slag for fellesskapet og prøver å viske ut det som oppleves vondt. Vi kaller ikke handikappede for krøplinger lenger, faren til Mads med downs trenger ikke være «faren til tomsingen» (selv om dette ble sagt før i tiden og DU ikke mener det vondt). Kollegaen min på 90-tallet kalte vi «homsen». I dag ville han blitt kalt Kai. SELVOM vi ikke mente det vondt! Tror du Kai satt pris på å bli kalt homsen? Om nei, da burde vel ikke vi ha kalt han det og stått på vår rett til å gjøre det? 

Om du virkelig studerer medisin, om du noen gang får en kortvokst pasient, burde du ikke kalle vedkommende Trine? Fremfor dvergen? «Hvorfor kan man ikke si dverg?? De ER jo dverger!» Vel, kanskje det ikke bør være opp til DEG men heller opp til de? 

Kanskje vi kan begynne å lytte til folk fremfor å kalle alle hysteriske? Tinashe fortalte om en oppvekst full av rasisme på Lindmo. «Hva er forskjellen på en neger og en bøtte med dritt? Bøtta». Om hun har dårlige følelser for ordet neger, hvem er du til å argumentere i mot?? For meg fremstår du totalt blottet for empati om du ikke klarer sette deg inn i andres situasjon, liv og livserfaringer.

Om du ser Debatten på NRK, hvordan beskriver du programlederen? 1) Fredrik Solvang 2) Programlederen på Debatten eller 3) Han asiaten på NRK? 

Jeg personlig liker store damer. Men heldigvis har jeg nok vett til å ikke gi komplimenter når en dame har lagt på seg nevneverdig. Ifølge argumentene i tråden her burde jeg jo det? Det er jo ment som et kompliment når det kommer fra MEG! «Du er så deilig og feit!» Dette kan man jo ikke si noe på, jeg liker jo feite damer! Det er alt som teller! Eller? 😗

Hei 😅 Jeg har gått helt glipp av dette innlegget (ble litt mange innlegg i går og alt gikk litt fort til tider) 

Selvfølgelig kommer jeg ikke til å kalle Trine for dverg, akkurat som jeg ikke kommer til å kalle Muhammed for neger. Vi har alle navn, og det er selvfølgelig ved navn jeg kommer til å snakke med mine pasienter.  Jeg går ikke rundt å kaller folk for ting selv om jeg stilte spørsmålstegn ved at man ikke kan si neger lengre. 👍 Jeg var genuint interessert i å vite hvorfor (fra et annet sted enn Google)

Fredrik Solvang ville jeg beskrevet som Fredrik Solvang fra Debatten på Nrk. 
Selv om enkelte i denne tråden mener at jeg er mer eller mindre hjernedød, så er jeg faktisk sånn passe oppegående til tross for at jeg tydeligvis stilte et helt hårreisende dumt spørsmål 🙌🏻

sånn…. Har jeg glemt noe nå? 😅💃

Endret av Den anonyme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den anonyme skrev (55 minutter siden):

Selv om enkelte i denne tråden mener at jeg er mer eller mindre hjernedød, så er jeg faktisk sånn passe oppegående til tross for at jeg tydeligvis stilte et helt hårreisende dumt spørsmål 🙌🏻

Tenker at det hjernedøde ikke ligger i spørsmålet i seg selv, men motstanden bak å lytte til svarene (og ikke minst de «berørte» - i dette tilfelle «negerene» selv)

Og her ligger det mye. Om en i rullestol ikke ønsker å bli kalt krøpling vil svært få motsette seg dette. Det samme med kortvokste som ikke vil bli kalt dverger eller folk med downs som ikke vil være åndssvake eller tomsinger. Dette skjønner de fleste og vil ikke ha noen problemer med å innrette seg etter. Men N-ordet derimot, av en eller annen grunn klarer man ikke.

For meg personlig er det da lett å tenke at man respekterer enkelte grupper mer enn andre. Når man vet hvor mye rasisme som finnes i verden er det da veldig enkelt å tenke i de baner. 

Spør deg selv, hvorfor opprettet du ikke tråden «Hvorfor kan man ikke kalle en dverg for en dverg?» Hadde du gjort det ville det garantert ikke vært tolv sider med krangling. Folk ville ha skjønt. Og der ligger fasiten din. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Drizzt skrev (På 9.5.2023 den 7.55):

Stakkars spansktalende som tydeligvis er rasister alle sammen hver gang de sier ordet svart - negro og negra.

Jeg er overrasket at ingen har startet en kampanje å fjerne den svarte fargen fra spansk språk.  

Vi snakker jo ikke Spansk her i Norge, så da kan vi vel bruke et annet ord. Hvorfor må man på død og liv forsvare bruken av ordet når det blir oppfattet nedverdigende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Big skrev (22 minutter siden):

Tenker at det hjernedøde ikke ligger i spørsmålet i seg selv, men motstanden bak å lytte til svarene (og ikke minst de «berørte» - i dette tilfelle «negerene» selv)

Og her ligger det mye. Om en i rullestol ikke ønsker å bli kalt krøpling vil svært få motsette seg dette. Det samme med kortvokste som ikke vil bli kalt dverger eller folk med downs som ikke vil være åndssvake eller tomsinger. Dette skjønner de fleste og vil ikke ha noen problemer med å innrette seg etter. Men N-ordet derimot, av en eller annen grunn klarer man ikke.

For meg personlig er det da lett å tenke at man respekterer enkelte grupper mer enn andre. Når man vet hvor mye rasisme som finnes i verden er det da veldig enkelt å tenke i de baner. 

Spør deg selv, hvorfor opprettet du ikke tråden «Hvorfor kan man ikke kalle en dverg for en dverg?» Hadde du gjort det ville det garantert ikke vært tolv sider med krangling. Folk ville ha skjønt. Og der ligger fasiten din. 

Jeg lytter jeg, men har rett og slett ikke ork til å svare det samme til 50 stk som ikke har lest gjennom kommentarene og sett svarene mine når folk har kalt meg rasist f.eks, noe jeg helt klart -ikke- er! 
Jeg spurte ikke om dverger fordi det ikke var det jeg lurte på.  Som nevnt i tråden her så har jeg mange venner av utenlandsk opprinnelse, deriblant mørke afrikanere. De kaller hverandre neger og ser ingenting galt i om hvite også kaller dem det, så derfor lurte/lurer jeg på hvorfor hvite har så mye imot ordet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den anonyme skrev (På 9.5.2023 den 8.42):

Jeg er liten/lav, og det er et faktum! Det plager meg ikke om noen påpeker det 👍

da er det kanskje greitt for deg å bli omtalt som dverg? det er jo bare et ord.

Anonymkode: 02cc7...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurven

Jeg pleide å tenke som deg før, at det er noe jeg alltid har  sagt , og at jeg ikke har ment noe rasistisk med det, men etter å ha snakket med noen afrikanske venner og prøvd å sette meg inn i hvordan de føler det, skjønte jeg etterhvert at det hadde en negativ klang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

da er det kanskje greitt for deg å bli omtalt som dverg? det er jo bare et ord.

Anonymkode: 02cc7...e45

Det er ikke noe jeg ville tatt meg nær av nei 😅 Hvorfor skulle jeg det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den anonyme skrev (2 minutter siden):

Som nevnt i tråden her så har jeg mange venner av utenlandsk opprinnelse, deriblant mørke afrikanere. De kaller hverandre neger og ser ingenting galt i om hvite også kaller dem det, så derfor lurte/lurer jeg på hvorfor hvite har så mye imot ordet 👍

Med fare for å dra «jeg kjenner fler enn deg»-kortet har jeg MANGE utenlandske venner og bekjente - og jeg er gift med en. Jeg er oppvokst i Groruddalen i Oslo. Selv om du kjenner noen som syns det er greit å bli kalt neger skal jeg garantere deg at de er i mindretall. Mengden rasisme som lever i vår by og vårt land er betydelig større enn mange tror. Så nei, svarte er ikke glade i å bli kalt neger, langt langt langt i fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lurven skrev (4 minutter siden):

Jeg pleide å tenke som deg før, at det er noe jeg alltid har  sagt , og at jeg ikke har ment noe rasistisk med det, men etter å ha snakket med noen afrikanske venner og prøvd å sette meg inn i hvordan de føler det, skjønte jeg etterhvert at det hadde en negativ klang.

Som nevnt i tråden her så har jeg mange venner av utenlandsk opprinnelse, deriblant mørke afrikanere. De kaller hverandre neger og ser ingenting galt i om hvite også kaller dem det, så derfor lurte/lurer jeg på hvorfor hvite har så mye imot ordet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den anonyme skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe jeg ville tatt meg nær av nei 😅 Hvorfor skulle jeg det? 

Fordi du er lav, ikke kortvokst i ordets rette forstand. Sier vel seg selv at du ikke berøres av det. Blir som en som etter to uker på Grandca ikke tar seg nær av å bli kalt neger 🙄

Anonymkode: 1c414...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Den anonyme skrev (1 minutt siden):

Som nevnt i tråden her så har jeg mange venner av utenlandsk opprinnelse, deriblant mørke afrikanere. De kaller hverandre neger og ser ingenting galt i om hvite også kaller dem det, så derfor lurte/lurer jeg på hvorfor hvite har så mye imot ordet 👍

Kjenner også en del, er bare et fåtall av de som synes det er greit å bli kalt det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Big skrev (2 minutter siden):

Med fare for å dra «jeg kjenner fler enn deg»-kortet har jeg MANGE utenlandske venner og bekjente - og jeg er gift med en. Jeg er oppvokst i Groruddalen i Oslo. Selv om du kjenner noen som syns det er greit å bli kalt neger skal jeg garantere deg at de er i mindretall. Mengden rasisme som lever i vår by og vårt land er betydelig større enn mange tror. Så nei, svarte er ikke glade i å bli kalt neger, langt langt langt i fra.

Jeg sa aldri at alle svarte er glade i å bli kalt neger, jeg sa at de jeg kjenner har ingenting imot det, og det var derfor jeg lurte. Og det uavhengig av hvor mange du kjenner av utenlandsk opprinnelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...