Gå til innhold

Hvorfor ikke kalle en neger for en neger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Besøkte Risør nylig og ble ønsket velkommen til "Den hvite by ved Skagerrak". De innfødte snakket varmt om inkludering og mangfold men hadde aldri tenkt tanken på at slagordet "Den hvite by ved Skagerrak" kan oppleves ekskluderende nå til dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Voksenmann skrev (2 minutter siden):

Besøkte Risør nylig og ble ønsket velkommen til "Den hvite by ved Skagerrak". De innfødte snakket varmt om inkludering og mangfold men hadde aldri tenkt tanken på at slagordet "Den hvite by ved Skagerrak" kan oppleves ekskluderende nå til dag. 

ALT kan oppleves ekskluderende om man bare vil det nok 👍

Anonymkode: e403a...096

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, beige said:

Merkelig sammenligning

Hvorfor det? Begge er ting som du selv kan være komfortabel med å snakke om og si, men som andre rundt deg kan syntes er ukomfortabelt.

Hvorfor tar du hensyn når det gjelder pikkprat, men ikke når det gjelder ordet neger?

Hvorfor lar du være banne rundt Olga Og Ragheid på 70 år fordi du vet de er av generasjon som mener banning er stygt, men du mener at du abosolutt skal si neger rundt en mørk person?

Anonymkode: cb29b...c44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

"Hvorfor kan jeg ikke gå rundt og snakke om pikken min? Pikk har aldri vært noe negativt for meg. Jeg forstår ikke hvorfor andre blir ukomfortable når jeg forteller dem om at det klør på pikken min idag, eller snakker om hvor skeiv jeg syntes den er. Spesielt min bestemor liker ikke sånt snakk, jeg skjønner ikke hvorfor".

Selv om du ikke føler at noe er ugreit, så kan det føles ugreit for andre.

Kan vi også nevne dette med homofili? Mange i samfunnet vårt i dag føler at det er ugreit å høre snakk om homofili. Bør vi ta hensyn til dem? For enkelte har ordet en negativ klang, og det har blitt brukt som skjellsord tidligere. Blir kanskje fortsatt brukt som et skjellsord?

Anonymkode: 404a1...29b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor det? Begge er ting som du selv kan være komfortabel med å snakke om og si, men som andre rundt deg kan syntes er ukomfortabelt.

Hvorfor tar du hensyn når det gjelder pikkprat, men ikke når det gjelder ordet neger?

Hvorfor lar du være banne rundt Olga Og Ragheid på 70 år fordi du vet de er av generasjon som mener banning er stygt, men du mener at du abosolutt skal si neger rundt en mørk person?

Hvem her har sagt at de absolutt må si neger rundt en mørk person?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva mener du med mørk person? Sikter du til alle som ikke har blondt hår?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Othelie

«Neger» er et ord det er mange forskjellige meninger om. Om «neger» er greit å bruke kommer blant annet på personen som sier det er klar over hvordan det blir oppfattet, og hvordan du selv oppfatter det. Likevel tenker jeg at ordet er unødvendig å bruke, fordi ordet har blant annet en veldig lang og lite positiv historie med undertrykkelse og slaveri. Ordet «negro» betyr opprinnelig svart, men fordi det brukes nedsettende om afroamerikanere og mørkhudete, kan det oppfattes som rasistisk når det brukes om mennesker. Jeg bruker aldri ordet «neger» og sier heller «mørkhudet» eller «farget».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Othelie skrev (3 minutter siden):

«Neger» er et ord det er mange forskjellige meninger om. Om «neger» er greit å bruke kommer blant annet på personen som sier det er klar over hvordan det blir oppfattet, og hvordan du selv oppfatter det. Likevel tenker jeg at ordet er unødvendig å bruke, fordi ordet har blant annet en veldig lang og lite positiv historie med undertrykkelse og slaveri. Ordet «negro» betyr opprinnelig svart, men fordi det brukes nedsettende om afroamerikanere og mørkhudete, kan det oppfattes som rasistisk når det brukes om mennesker. Jeg bruker aldri ordet «neger» og sier heller «mørkhudet» eller «farget».

Fint med innspill som veier innfallsvinkler mot hverandre.

Du skriver at du aldri bruker ordet «neger», men heller sier «farget». Har du kjennskap til hvor uttrykket «farget» kommer fra i en slik sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Othelie
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Fint med innspill som veier innfallsvinkler mot hverandre.

Du skriver at du aldri bruker ordet «neger», men heller sier «farget». Har du kjennskap til hvor uttrykket «farget» kommer fra i en slik sammenheng?

Det er ikke alle som liker ordet «farget» heller, fordi det henger sammen med coloreds fra rasekampens USA på 50- og 60-tallet. Men etter min oppfatning er det mer stuerent å si farget enn neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan vi også nevne dette med homofili? Mange i samfunnet vårt i dag føler at det er ugreit å høre snakk om homofili. Bør vi ta hensyn til dem? For enkelte har ordet en negativ klang, og det har blitt brukt som skjellsord tidligere. Blir kanskje fortsatt brukt som et skjellsord?

Det er faktisk ikke uvanlig å la være snakke om homofili rundt mennesker man merker blir ukomfortabel med det. Det var aldri noe jeg begynte snakke om rundt mine sterkt kristne besteforeldre på 70, som eksempel.

Man gjør nok dette mye oftere enn du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne! 🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Othelie skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle som liker ordet «farget» heller, fordi det henger sammen med coloreds fra rasekampens USA på 50- og 60-tallet. Men etter min oppfatning er det mer stuerent å si farget enn neger.

«Farget» er en direkte oversettelse av «colored» fra USA, og henger sammen med amerikanernes tradisjonelle, rasebaserte en-dråpe-regel. Her i Norge diltet vi etter og importerte ordet oversatt til «farget». Så fant amerikanerne ut at «colored» var upassende, så da ble det rasistisk. Utrolig nok har amerikanerne funnet ut at «people/person of color» er gangbart, selv om det i grunn blir nøyaktig det samme som «colored». Og så dilter mange nordmenn bare ukritisk og uselvstendig etter amerikanerne igjen.

Neger har opphav fra det spanske og portugisiske ordet for svart. Derfra har det funnet veien til norsk som et lånord via fransk og tysk. Ordet finnes i to varianter på norsk i form av lånordet neger og den direkte oversettelsen svart. Før disse ordene fant veien til norsk, var det andre ord i bruk. Fra spansk og portugisisk har også amerikanerne fått sine varianter i form av fremmedordet negro og oversettelsen black. Forståelsen av neger som mer negativt enn svart er importert i nyere tid fra USA, i likhet med «farget». Så kan man spørre seg hvorfor man skal importere amerikanernes forståelse av deres demografi når man vet hvor betent disse forholdene er der borte.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du går rundt og kaller folk for homse, han homsen, han som er homse, han som ser ut som en homse, han er en homo, så slutt med det ja. Selv om de du refererer til er homofile. "Hvilken kollega skal være med i teamet?" Han homsen". "Hun negeren". "Han invalide". "Hun kjerringa". "Han degos'en". 

Sier du: "Albert, det er han som ofte spiser i kantina sammen med Anne, Anne hun som er gift med Knut. Albert går ofte i blå jakke, du har sikkert sett ham. Han er homofil, jeg trodde først Anne og han var et par, ha ha. Albert er han som skal være med på prosjektet vårt, jeg kan presentere dere i morgen".- Da er det greit. Eller: "Albert, han mørkhudede på regnskapsavdelingen. Han som pleier å spise lunsj med Anne."

Men dette vet alle voksne mennesker med et minimum av sosial kompetanse og folkeskikk.

Anonymkode: 33426...915

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøya Othelie skrev (2 timer siden):

Men etter min oppfatning er det mer stuerent å si farget enn neger.

Da burde du lytte til andre enn deg selv. «Farget» er totalt unødvendig å bruke. Og som du sier, «colored person» ble brukt nedlatende i lange tider i USA 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Big skrev (2 minutter siden):

Da burde du lytte til andre enn deg selv. «Farget» er totalt unødvendig å bruke. Og som du sier, «colored person» ble brukt nedlatende i lange tider i USA 

Hvor hysterisk skal ting bli før det er hysterisk nok? 

Endret av Den anonyme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pga negative assosiasjoner til ordet. Men jeg synes det er dumt at people of color selv får si ordet, og også den styggere varianten. Hvem er mørk nok til å kunne si det liksom. Synes også det er utrolig teit at folk slenger rundt seg med B*tch og lignende nedlatende ord, selv om de bruker det positivt på hverandre, fordi  synes det er kult i vennegjengen.

Anonymkode: 59057...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 5/9/2023 at 7:22 AM, AnonymBruker said:

"Hvorfor kan jeg ikke gå rundt og snakke om pikken min? Pikk har aldri vært noe negativt for meg. Jeg forstår ikke hvorfor andre blir ukomfortable når jeg forteller dem om at det klør på pikken min idag, eller snakker om hvor skeiv jeg syntes den er. Spesielt min bestemor liker ikke sånt snakk, jeg skjønner ikke hvorfor".

Selv om du ikke føler at noe er ugreit, så kan det føles ugreit for andre.

Du kan fint snakke så mye du vil om eller til pikken din, men ikke ta den frem når du gjør det

Anonymkode: 2e5c8...928

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den anonyme skrev (2 minutter siden):

Hvor hysterisk skal ting bli før det er hysterisk nok? 

Si det. Jeg trodde farget var ok, men det er det jo ikke lenger. Jeg hater å skrive engelske ord i norske sammenhenger, men tok nettopp  people of color som en nødløsning fordi jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal si. Trenger jo vanligvis ikke et ord, da jeg ikke har for vane å kommentere hudfargen på folk, men av og til savner man jo et slikt ord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Pga negative assosiasjoner til ordet. Men jeg synes det er dumt at people of color selv får si ordet, og også den styggere varianten. Hvem er mørk nok til å kunne si det liksom. Synes også det er utrolig teit at folk slenger rundt seg med B*tch og lignende nedlatende ord, selv om de bruker det positivt på hverandre, fordi  synes det er kult i vennegjengen.

Det er jo mange svarte som misliker bruken av ordet innad også. Det er ikke slik at alle mørke syntes det er greit at andre mørke bruker det ordet. Akkurat slik noen kvinner kan kalle hverandre bitch og mene det som tull og banter, mens andre kvinner bruker det som skjellsord. At enkelte kvinner kaller hverandre bitch og syntes det er gøy, betyr ikke at alle kvinner syntes det er ok å kalle andre kvinner det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 7.16):

For meg har ordet Neger aldri hatt en rasistisk betydning. En neger er en person som er svart eller mørke brun, en mørk afrikaner. Og mørke afrikanere er negre, verre er det jo ikke..! 

Den er grei. Jeg velger å kalle en rasist for en rasist. For det er jo bare en person som deler personer inn i grupper etter hudfarge, verre er det ikke..!

Anonymkode: 0ecbf...0e4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...