Gå til innhold

Hvordan Forsvarssjefen håndterte en vådeskuddsak for 11 år siden som førte til varige men hos offeret

Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/xl/vadeskuddet-1.16393438

Jeg er rystet. Det var særdeles dårlig håndtert av dagens Forsvarssjef uten at det fikk noen konsekvenser for ham. Selvfølgelig vil han ikke stille til intervju eller svare på det store spørsmålet. 

Hvordan kan noen forvente at han har noen som helst troverdighet nå i varslingssakene for seksuell trakassering i Forsvaret? 

For å gjøre saken verre, spiller krigsadvokaten med og også går mot gjeldene retningslinjer. 

Ikke ble skaden meldt som yrkeskade av Forsvaret heller. Ikke ble skaden fulgt opp heller, men mannen ble raskt friskmeldt selv om han fikk varige men som plager ham den dag i dag.

Og han som avfyrte vådeskuddet? Null konsekvenser for ham. Han steg i gradene tross flere ''uheldige'' episoder med ham. Nå er han oberst og regimentssjef. 

Ikke akkurat tillitvekkende for foreldre å sende sine barn i Forsvaret. 

Men utrolig bra gjort av journalistene som avdekker denne ukulturen i Forsvaret. Tydeligvis kommer ikke endringen til å oppstå innenfra.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre, når alle med "høye stillinger" har en ukultur seg i blant som har fått rotfeste, så skal det mye til å forandre dette. Det skal mer til enn bare nye inn, mange nye blir farget av kulturen og "blir med". Hårreisende at selve Forsvaret har alle disse sakene og problemene. Nei, jeg ville ikke gått ut i krig med den regimesjefen/obersten - og jeg tviler på at kollegene hans ville gjort det og, så hvorfor han har klatret i stigen er som mye annet - kameraderi

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ting som skjer i militæret, det blir i militæret" og så kan de selvfølgelig gjøre hva pokker de vil, uten tanke på straff. Det gikk vel samme greia når det kom frem historier om flere kvinnelige soldater ble seksuelt trakassert i militæret den siste tiden.

Det kommer samme gamle regla "slikt skal ikke skje" eller "dette er selvfølgelig aldri greit" men så gjør Kristoffersen aldri en forbanna dritt for å fikse noe av dette. I tillegg blir det null konsekvenser for de ansvarlige, og de blir belønnet med forfremmelser til høyere stillinger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vådeskudd i forsvaret i det minste registrert som vådeskudd. Frem til for 4-5 år siden ble det registrert som en "uheldig hendelse" som hva som helst annet. Utad fremsto forsvaret som best i klassen med kanskje 4-5 i året. Men leste man seg litt opp var de tresifret antall vådeskudd hvert eneste år på landsbasis. Har ikke rapporten her, men ligger på nett om man kan Google litt.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstemmende at måten NRK velger å holder en viktig sak(MOST) varm på er ved å gjøre det om til en såpeopera..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (På 9.5.2023 den 15.45):

Dessverre, når alle med "høye stillinger" har en ukultur seg i blant som har fått rotfeste, så skal det mye til å forandre dette. Det skal mer til enn bare nye inn, mange nye blir farget av kulturen og "blir med". Hårreisende at selve Forsvaret har alle disse sakene og problemene. Nei, jeg ville ikke gått ut i krig med den regimesjefen/obersten - og jeg tviler på at kollegene hans ville gjort det og, så hvorfor han har klatret i stigen er som mye annet - kameraderi

Tja, at folk som er flinke/flittige/effektive i jobben blir sett gjennom fingrene på er kanskje ikke så uvanlig generelt. Uten at det trenger å ha noe med kameraderi - som sådan.

Men nå tyder vel alt på at Kristoffersens avgjørelse om å ikke gi refs var helhetlig god i denne saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

Men nå tyder vel alt på at Kristoffersens avgjørelse om å ikke gi refs var helhetlig god i denne saken.

Nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Nei.

Det kommer kanskje an på hva slags type ledelse man liker. Om du foretrekker stilen til Donald Trump&Co så kan vi godt være uenige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Det kommer kanskje an på hva slags type ledelse man liker. Om du foretrekker stilen til Donald Trump&Co så kan vi godt være uenige her.

Nei, dette har ingenting å gjøre med lederstil, dette har å gjøre med ansvarlig omgang med livsfarlige våpen og å ha gode prosedyrer for HMS. 
Dersom Kristoffersen har gode virderinger så tåler de å dokumenteres i en formell og pålagt saksbehandling.

Å ikke gjøre det er grov tjenesteunnlatelse. 
Å blande inn lederstil er bare apologetisk piss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (4 minutter siden):

Nei, dette har ingenting å gjøre med lederstil, dette har å gjøre med ansvarlig omgang med livsfarlige våpen og å ha gode prosedyrer for HMS. 

Nettopp. Og å ha gode våpenprosedyrer er hvem sitt ansvar tenker du?

Endret av Hank Amarillo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (5 minutter siden):

Dersom Kristoffersen har gode virderinger så tåler de å dokumenteres i en formell og pålagt saksbehandling.

Hva er det som ikke er dokumentert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (30 minutter siden):

Nettopp. Og å ha gode våpenprosedyrer er hvem sitt ansvar tenker du?

Problemet her er ikke prosedyrene. Problemet er mangel på samsvar med prosedyrene.

Hank Amarillo skrev (28 minutter siden):

Hva er det som ikke er dokumentert? 

Når man ikke varsler en hendelse så blir tiltak ikke dokumentert ihht prosedyrene som gjelder varsling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (41 minutter siden):

Nei.

For å oppsummere:

-Avdelinger har hatt mangelfulle prosedyrer.

-Øverste leder er ansvarlig for disse prosedyrene.

-Ergo: øverste leder har gjort en feil.

- Disse maglende prosedyrene har, i en episode, at flere ansatte har gjort feil.

-Resultat: Øverste leder ødelegger ødelegger karrieren til en av de involverte.

Dette mener altså du er godt lederskap og god lederstil. Det må du få lov til. Jeg er uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man ikke varsler en hendelse så blir tiltak ikke dokumentert ihht prosedyrene som gjelder varsling.

Hva er det som ikke er varslet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (2 minutter siden):

Problemet her er ikke prosedyrene. Problemet er mangel på samsvar med prosedyrene.

Som det var flere der som ikke fulgte. 

Det er vanlig at folk som ikke er så våpentrent ikke har slike sikkerhetsregler i ryggmargen. Så da spørs det om ikke reglene burde vært strengere for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

For å oppsummere:

-Avdelinger har hatt mangelfulle prosedyrer.

-Øverste leder er ansvarlig for disse prosedyrene.

-Ergo: øverste leder har gjort en feil.

- Disse maglende prosedyrene har, i en episode, at flere ansatte har gjort feil.

-Resultat: Øverste leder ødelegger ødelegger karrieren til en av de involverte.

Dette mener altså du er godt lederskap og god lederstil. Det må du få lov til. Jeg er uenig. 

Hvorfor tillegger du meg meninger om ting jeg overhodet ikke har kommentert?

Slutt med det.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tillegger du meg meninger om ting jeg overhodet ikke har kommentert?

Det er den logiske konsekvensen av det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Hvilken mann? Kristoffersen? Hvordan håndterte han det, som var feil?

Du må lese linken jeg la ved. 

Ja, Kristoffersen. Han sier til stadig at sånn kan vi ikke ha det i forsvaret, men nye saker dukker opp, og han beklager. 

Men ingenting skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...