AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Jeg har en kronisk sykdom som gjør det nødvendig med sterkere smertestillende, men jeg bruker det nå hver dag og merker jeg blir urolig om jeg ikke tar det. Tar vanligvis tre om dagen, evt 1 Tramadol og 1 PF. Tenker på å spørre fastlege om hjelp til å slutte, men vil jeg da bli «merket» som avhengig i systemet og ikke få smertestillende når jeg virkelig trenger det? Anonymkode: 07318...6bb
Topsi Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Hvor får du tak i smertestillende nå da? Det er fastlegen som må hjelpe deg med evt nedtrapping og slikt. En løser ikke noe ved ikke å informere legen ihvertfall 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Vet ikke om du blir nektet smertestillende ved en senere anledning hvis du virkelig trenger. MEN, du må ta sjansen på det og informere fastlegen din. Paralgin forrte er sterkt vanedannende og ved avhengighet så risikerer du å bli skikkelig narkoman hvis du ikke får hjelp. Det er mange sprøytemisbrukere som har startet grunnet avhengighet til paralgin forte og lignende stoffer. Anonymkode: 19228...e99 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 Du kan si til legen at du føler pf ikke er det rette for deg lengre pga du må ta de hver dag og du vet det er uheldig. Jeg sa det til min forrige lege men ble ikke hørt, har nå fått ny lege og han ble veldig glad for at jeg sa ifra og var enig i at det ikke er rett medisin ved daglig bruk. Jeg har ikke fått ny medisin ennå, legen mener jeg bør utredes skikkelig (det har ikke blitt gjort før) både for å finne rett medisin men også pga jeg ikke tåler alle typer medisiner. Anonymkode: 31b7b...bdc 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan si til legen at du føler pf ikke er det rette for deg lengre pga du må ta de hver dag og du vet det er uheldig. Jeg sa det til min forrige lege men ble ikke hørt, har nå fått ny lege og han ble veldig glad for at jeg sa ifra og var enig i at det ikke er rett medisin ved daglig bruk. Jeg har ikke fått ny medisin ennå, legen mener jeg bør utredes skikkelig (det har ikke blitt gjort før) både for å finne rett medisin men også pga jeg ikke tåler alle typer medisiner. Anonymkode: 31b7b...bdc Var detPF? Hvordan gikk det å slutte? ts Anonymkode: 07318...6bb
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 Selvfølgelig er du avhengig, det er jo vanedannende medisiner og du har tatt det hver dag. Legen har supplert deg med det, og du har ikke tatt mer enn du får av legen, antar jeg? Det gjør deg ikke til misbruker, bare fysisk avhengig. Jeg er også fysisk avhengig av smertestillende gjennom mange år, men i mitt tilfelle er det medisiner jeg er nødt til å ta og jeg skal ikke slutte fordi jeg er fysisk avhengig (det er jo ikke til å unngå om man må ta det mer enn 2 uker sammenhengende). Hvis du likevel ønsker å slutte/ikke har effekt/ikke trenger de likevel kan legen hjelpe deg med nedtrappingsplan. Dette får du bare vanlig som ved seponering av andre legemidler så lenge du ikke har oversteget forbruket du skal/har kjøpt på gaten etc. Masse lykke til! PF er ikke det verste å komme av igjen altså. Anonymkode: 1da91...457 3
Grüner Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 (endret) https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/advarer-om-vanlig-diagnose-altfor-lite-kontroll/15693389/ Det høres ut som du har blitt avhengig, og å gå på smertestillende over lang tid er helseskadelig i tillegg til at tablettene etter hvert mister sin effekt. Dette er absolutt noe du bør ta opp med fastlegen slik at hen kan hjelpe deg med en kontrollert nedtrappingsplan. Endret 9. mai 2023 av Grüner
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #8 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var detPF? Hvordan gikk det å slutte? ts Anonymkode: 07318...6bb Det var for fibromyalgi som legen jeg har nå mener er spondylo artritt. Anonymkode: 31b7b...bdc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det var for fibromyalgi som legen jeg har nå mener er spondylo artritt. Anonymkode: 31b7b...bdc Ja, men sluttet du med Paralgin forte? Lurer på hvor vanskelig det er Anonymkode: 07318...6bb
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men sluttet du med Paralgin forte? Lurer på hvor vanskelig det er Anonymkode: 07318...6bb Jeg skrev at jeg fortsatt bruker de pga legen vil ha en utredning så jeg får riktig medisin mtp at jeg er allergisk mot de medisinene han ellers ville gitt meg som feks Vimovo. Anonymkode: 31b7b...bdc
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 Hmm. Er det ikke litt skummelt å si det til legen? At du kan bli fratatt førerkort og sånt, slik som de som ber om hjelp til å slutte med hasj. Anonymkode: 4436b...434
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 Må du ha et ark fra legen om å trappe ned da? Kan du ikke bare ta litt og litt mindre hver dag selv? Pf er en pille. Du kan bare skjære litt av den en gang i uken og gjøre det i 4 uker. 1 stk er ikke særlig mye så det burde gå lett på mye mindre tid enn det også. Anonymkode: 9012e...685 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 Før noen sier at jeg ikke har peiling så bråtittet jeg litt på nett. Det var ikke forslag til nedtrapping på så lite som 1 stk. Tenker derfor at å dele den og ta bort 1/4 hver uke vil gå uten noe problem. Det står også at abstinens, dvs urofølelsen du beskrev, ville vart fra 5-10 dager om du hadde sluttet brått med en gang. Anonymkode: 9012e...685
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #14 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmm. Er det ikke litt skummelt å si det til legen? At du kan bli fratatt førerkort og sånt, slik som de som ber om hjelp til å slutte med hasj. Anonymkode: 4436b...434 Man mister ikke førerkortet for å ha tatt medisiner legen har skrevet ut til deg. Har man stått på samme dose en viss tid kan man til og med få dispensasjon til å kjøre. Tydelig at folk svarer enten de faktisk kan noe eller ikke, da mener jeg flere av innleggene her (som som snakker om å skjære opp en pille også.........................). Enten kan TS snakke med legen og få en nedtrappingsplan, som ikke vil være noe mer med enn en vanlig seponering av medisin så lenge hun bare har tatt medisinen slik hun skal (altså ikke kjøpt ekstra på gaten, tatt flere enn legen har sagt er ok etc, men det er vel legen som holder henne supplert med dette, så antar dette er i orden). Skal de kunne ta førerkort må du enten ha vært med i en ulykke og fått påvist noe i blodet, ellers må du ha blitt stoppet med mistanke om ruskjøring og fått påvist noe i blodet (man kan som sagt ha dispensasjon også etter tilvenning på dosen man bruker). Evt må det være rimelig grunn til å tro at du kjører i ruspåvirket tilstand, evt at du selv forteller legen dette. Hvis du derimot ikke har kjørt bil de første 8 timene etter du har tatt medisinene har heller ingen grunn til å ta noe førerkort. ______ Nedtrapping: Det du kan gjøre, ettersom det er så lav dose, og vel så enkelt kanskje, samtidig som du slipper å engste deg for mulige konsekvenser (uten at jeg mener du har grunn til å frykte at det blir noen), er å trappe ned selv. Du tar 3 hver dag nå? Ta 2 hver dag i en uke, evt 2,5 hver dag dersom du føler det blir for ubehagelig (tror det bør gå bra, jeg har trappet ned fra 8 PF i døgnet til 4 PF i døgnet fra den ene dagen til den neste, og også fra 8 PF til 0 PF på en dag). Hvis uken har gått greit: Ta 1 uken etter det. Evt 1,5. Uken etter ta du 1/2 eller 1. Uken etter 0 eller 1/2. Om du kjenner på ubehag bruker du den "nedtrappede dosen" en uke ekstra, eller trapper ned en halv om gangen. Du fikser dette, det vil overraske meg om dette medfører særlig ubehag for deg. Det vanskeligste er den psykiske delen, om du har "sug" etter pillene. Mange klarer ikke slutte før de MÅ pga det. Jeg har troen på deg altså!! Når man har lyst å slutte pleier det å gå veldig greit! Anonymkode: 1da91...457 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #15 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Selvfølgelig er du avhengig, det er jo vanedannende medisiner og du har tatt det hver dag. Legen har supplert deg med det, og du har ikke tatt mer enn du får av legen, antar jeg? Det gjør deg ikke til misbruker, bare fysisk avhengig. Jeg er også fysisk avhengig av smertestillende gjennom mange år, men i mitt tilfelle er det medisiner jeg er nødt til å ta og jeg skal ikke slutte fordi jeg er fysisk avhengig (det er jo ikke til å unngå om man må ta det mer enn 2 uker sammenhengende). Hvis du likevel ønsker å slutte/ikke har effekt/ikke trenger de likevel kan legen hjelpe deg med nedtrappingsplan. Dette får du bare vanlig som ved seponering av andre legemidler så lenge du ikke har oversteget forbruket du skal/har kjøpt på gaten etc. Masse lykke til! PF er ikke det verste å komme av igjen altså. Anonymkode: 1da91...457 For å rette litt på deg - det er ikke slik at man MÅ bli avhengig av å ta disse smertestillende over to uker. Jeg tok en sjuk cocktail av smertestillende i 6 uker i forbindelse med en alvorlig skade. Tramadol, paralgin, morfin, oxycontin, oxynorm, paracett med flere og fentanyl. Sluttet på dagen uten noe ubehag av noe slag, for min del tror jeg det utslagsgivende var at de rett å slett hadde null niks nada effekt uansett så. Men det er er ikke slik at man på dag 15 er avhengig. Anonymkode: 4a7a5...6c7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #16 Skrevet 9. mai 2023 Har man smerter som er vonde nok så er det ikke snakk om missbruk eller avhengighet, da er det en nødvendighet for å klare ett minimum av egenpleie, husarbeid etc. Diabetikere er også avhengige av sin medisin for å leve, samme med mange andre sykdommer. Problemet med smertemedisiner er at de kan slutte å virke og man må øke eller at man har feil type smertemedisin fordi legen ikke er oppdatert på hvordan ulike tilstander skal medisineres. Anonymkode: 31b7b...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #17 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): For å rette litt på deg - det er ikke slik at man MÅ bli avhengig av å ta disse smertestillende over to uker. Jeg tok en sjuk cocktail av smertestillende i 6 uker i forbindelse med en alvorlig skade. Tramadol, paralgin, morfin, oxycontin, oxynorm, paracett med flere og fentanyl. Sluttet på dagen uten noe ubehag av noe slag, for min del tror jeg det utslagsgivende var at de rett å slett hadde null niks nada effekt uansett så. Men det er er ikke slik at man på dag 15 er avhengig. Anonymkode: 4a7a5...6c7 Enig i at det var dårlig formulert av meg, mente ikke at man MÅ bli avhengig dag 15, men vanligvis vil man oppleve fysisk avhengighet etter 2 ukers sammenhengende bruk. Ikke alle blir fysisk avhengig, og det kan være mange faktorer som spiller inn når det gjelder avhengighet. Jeg har f. eks. tidligere brukt samme medisiner som jeg gjør nå, bare i høyere dose og flere medisiner totalt enn nå, over en periode på f. eks. 4 måneder. Jeg sluttet på dagen, og merket ingenting. Nå har jeg derimot vært avhengig en stund, men jeg vet ikke eksakt hvor lenge da jeg tok medisinene hver dag uten lange nok opphold til at jeg fikk abstinenser så lenge. Jeg har likevel kunnet justere opp, og deretter ned, ganske store doser fra den ene dagen til den andre (større doser enn jeg har igjen nå) uten å merke noe. Jeg merker det derimot svææært godt om jeg ikke tar medisiner et par dager nå da. Så det er jo... underfundige greier, det der. Jeg har forsåvidt vært heldig - har brukt smertestillende av og på i perioder siden jeg var 10 år gammel (altså i over 20 år), og alle andre ganger har jeg kunnet kutte tvert uten ubehag. Hvorfor det er annerledes denne gangen vet jeg ikke. 🤓 Anonymkode: 1da91...457
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå