AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Jeg er i en veldig vanskelig situasjon. Jeg har de siste 10 årene ikke klart å ta vare på meg selv fordi jeg har vært medavhengig. Min ekskjæreste var rusavhengig, og forholdet var preget av det, vold både psykisk og fysisk og det faktum at alle mine krefter gikk til å prøve å redde en som ikke ville reddes. Jeg var livredd hver eneste dag, enten for at han skulle dø eller for hvordan det skulle være hjemme. Vi har (dessverre) et barn sammen, og etter at han ble født så klarte jeg å forlate faren hans, men da gikk all min omsorg til min sønn. Det har vært noen veldig tøffe år, og jeg har fått kompleks ptsd, angst og depresjon. For å gjøre det klart: alle årene jeg var med barnefar, så var egenomsorg på bånn. Og tannhelsen likeså. Denne uka har enda flere biter av tanna mi falt ut. Jeg har mista to halve tenner, og har en stor grop i en annen. Pluss mange småhull i resten av tennnene mine. Men jeg har ikke råd til å få tennene mine fikset, men nå gråter jeg for hver bit jeg tar av mat. Det er så smertefullt å spise… og jeg skammer meg, og har rett og slett ikke ønske om å leve lenger. Jeg har dog ingen planer om å gjøre noe med det. Jeg skal leve for min sønn. Jeg er rådvill. Håper noen har noe å komme med Anonymkode: d4cd9...4c2 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Snakk med tannlegen din, kanskje du får til en god nedbetalings plan Anonymkode: 5debf...ea8 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Snakk med tannlegen din, kanskje du får til en god nedbetalings plan Anonymkode: 5debf...ea8 Jeg har allerede gjeld i den grad at det trekkes fra lønna mi og jeg får bare utbetalt 1000kr å leve for i mnd. Jeg har ikke kjangs til å betale ned noe mer Anonymkode: d4cd9...4c2
Lorieen Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 Du kan få dekket tannbehandling av NAV når du har lite å leve for. Sjekk NAV sine nettsider 2 2
Flipit Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har allerede gjeld i den grad at det trekkes fra lønna mi og jeg får bare utbetalt 1000kr å leve for i mnd. Jeg har ikke kjangs til å betale ned noe mer Anonymkode: d4cd9...4c2 Om du har et utleggstrekk som resulterer i at du kun får 1000kr i måneden å leve av så må du snakke med namsfogden. Det er visse grenser på hvor mye av lønna man kan ta. Er ikke helt sikker på beløpet, men tror du minst skal sitte igjen med 8000kr til mat, klær og husholdningsartikler etter at en eventuell husleie er betalt. Vet ikke hvordan det er hvis du eier bolig, men jeg tviler sterkt på at den beregningen er riktig om det du sier er sant. https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn Endret 8. mai 2023 av Flipit 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er i en veldig vanskelig situasjon. Jeg har de siste 10 årene ikke klart å ta vare på meg selv fordi jeg har vært medavhengig. Min ekskjæreste var rusavhengig, og forholdet var preget av det, vold både psykisk og fysisk og det faktum at alle mine krefter gikk til å prøve å redde en som ikke ville reddes. Jeg var livredd hver eneste dag, enten for at han skulle dø eller for hvordan det skulle være hjemme. Vi har (dessverre) et barn sammen, og etter at han ble født så klarte jeg å forlate faren hans, men da gikk all min omsorg til min sønn. Det har vært noen veldig tøffe år, og jeg har fått kompleks ptsd, angst og depresjon. For å gjøre det klart: alle årene jeg var med barnefar, så var egenomsorg på bånn. Og tannhelsen likeså. Denne uka har enda flere biter av tanna mi falt ut. Jeg har mista to halve tenner, og har en stor grop i en annen. Pluss mange småhull i resten av tennnene mine. Men jeg har ikke råd til å få tennene mine fikset, men nå gråter jeg for hver bit jeg tar av mat. Det er så smertefullt å spise… og jeg skammer meg, og har rett og slett ikke ønske om å leve lenger. Jeg har dog ingen planer om å gjøre noe med det. Jeg skal leve for min sønn. Jeg er rådvill. Håper noen har noe å komme med Anonymkode: d4cd9...4c2 Hør med tannlegen din, evt om du har en tannlegeskole i nærheten (det er alltid billigst) Anonymkode: da8ca...592
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 Har du undersøkt muligheten for å få hjelp? I og med at du har vært for syk til å ta vare på det selv og har en diagnose, har du kanskje mulighet til å få refundert en del fra HELFO? Det står varig sykdom/nedsatt funksjonsevne så jeg vet ikke om det er aktuelt for deg men det kan være verdt å undersøke https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-6--5-6-a-og--5-25--undersokelse-og-behandling-hos-tannlege-og-tannpleier-for-sykdom-og-skade/helsedirektoratets-utfyllende-bestemmelser-og-retningslinjer-til--1--stonadsberettiget-undersokelse-og-behandling#stonadspunkt-14-sterkt-nedsatt-evne-til-egenomsorg-hos-personer-som-har-varig-sykdom-eller-varig-nedsatt-funksjonsevne Anonymkode: 1bb8f...c0f 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 Skal sjekke ut både nav og helfo. Har forresten også en ekstrem tannlegeskrekk, som ikke gjør det enkelt å bare dra til en tannlegestudent som kan gjøre jobben noe billigere Anonymkode: d4cd9...4c2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hør med tannlegen din, "Tannlegen din" eksisterer ikke når du er tidligere rusmisbruker og alenemor med lønnstrekk. Noen her fremstår som uhyggelig naive. Anonymkode: 56871...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Tannlegen din" eksisterer ikke når du er tidligere rusmisbruker og alenemor med lønnstrekk. Noen her fremstår som uhyggelig naive. Anonymkode: 56871...ed8 For det første så er det ikke jeg som har rusa meg. At jeg er alenemor og at det er en av grunnene til at du mener det er naivt å tro at jeg har en tannlege å spørre om forskjellige ting synes jeg ikke var noe hyggelig å lese. Jeg har ALDRI rusa meg. Jeg drikker heller nesten aldri alkohol. Anonymkode: d4cd9...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 Jeg mangler flere tenner. Men får ingenting dekket. Så jeg får leve uten de tennene. Anonymkode: 563cc...f7d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 Hvis du har lønnstrekk så snakk med namsmannen, du skal nemlig ha mulighet til tannbehandling. Du vil da få mindre trekk for å kunne betale tannlegen. Start der, dette ordner seg. Anonymkode: ebeea...8da 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 Kjære ts, håper du får hjelp med tennene. Men håper også du får hjelp med sønnen din? Høres som han er ganske liten ennå siden du flyttet fra barnefar når han ble født? Med pappa som er rusmisbruker, er det kanskje bare mamma som tar hånd om ham? Og når mamma har kompleks ptsd, angst, depresjon, selvmordstanker (selv om du ikke vil gjøre noe med det heldigvis) og elendig økonomi, så trenger gutten noe mer. Han trenger omsorg, overskudd og glede, å se at verden kan være positiv og glad. At han ikke er skyld i noe (slik barn ofte urettmessig føler) eller har ansvaret for noe. Håper du har noe hjelp. Som i parforhold - kjærlighet er ikke nok alene. Anonymkode: 14fc1...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #14 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er i en veldig vanskelig situasjon. Jeg har de siste 10 årene ikke klart å ta vare på meg selv fordi jeg har vært medavhengig. Min ekskjæreste var rusavhengig, og forholdet var preget av det, vold både psykisk og fysisk og det faktum at alle mine krefter gikk til å prøve å redde en som ikke ville reddes. Jeg var livredd hver eneste dag, enten for at han skulle dø eller for hvordan det skulle være hjemme. Vi har (dessverre) et barn sammen, og etter at han ble født så klarte jeg å forlate faren hans, men da gikk all min omsorg til min sønn. Det har vært noen veldig tøffe år, og jeg har fått kompleks ptsd, angst og depresjon. For å gjøre det klart: alle årene jeg var med barnefar, så var egenomsorg på bånn. Og tannhelsen likeså. Denne uka har enda flere biter av tanna mi falt ut. Jeg har mista to halve tenner, og har en stor grop i en annen. Pluss mange småhull i resten av tennnene mine. Men jeg har ikke råd til å få tennene mine fikset, men nå gråter jeg for hver bit jeg tar av mat. Det er så smertefullt å spise… og jeg skammer meg, og har rett og slett ikke ønske om å leve lenger. Jeg har dog ingen planer om å gjøre noe med det. Jeg skal leve for min sønn. Jeg er rådvill. Håper noen har noe å komme med Anonymkode: d4cd9...4c2 Jeg har vært i en lignende situasjon for noen år siden, og jeg får veldig vondt av deg!😔 Ta kontakt med fastlegen din for å bli henvist til dette opplegget : https://www.helsedirektoratet.no/tema/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud--too . Det er lang ventetid men da er du hvertfall på ventelisten. Håper det løser seg for deg 🙏🏽 Anonymkode: 872df...d13 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #15 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjære ts, håper du får hjelp med tennene. Men håper også du får hjelp med sønnen din? Høres som han er ganske liten ennå siden du flyttet fra barnefar når han ble født? Med pappa som er rusmisbruker, er det kanskje bare mamma som tar hånd om ham? Og når mamma har kompleks ptsd, angst, depresjon, selvmordstanker (selv om du ikke vil gjøre noe med det heldigvis) og elendig økonomi, så trenger gutten noe mer. Han trenger omsorg, overskudd og glede, å se at verden kan være positiv og glad. At han ikke er skyld i noe (slik barn ofte urettmessig føler) eller har ansvaret for noe. Håper du har noe hjelp. Som i parforhold - kjærlighet er ikke nok alene. Anonymkode: 14fc1...b5a Tusen takk. Ja jeg får heldigvis masse hjelp og støtte når det gjelder sønnen min. Han er i dag 4 år. Frisk, aktiv, livsglad og sta gutt❤️ Anonymkode: d4cd9...4c2 3
DuxFemina Skrevet 9. mai 2023 #16 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skal sjekke ut både nav og helfo. Har forresten også en ekstrem tannlegeskrekk, som ikke gjør det enkelt å bare dra til en tannlegestudent som kan gjøre jobben noe billigere Anonymkode: d4cd9...4c2 Skjønner dette med tannlegeskrekken, men om det hjelper noe så skal jeg si deg: jeg har rotfylt flere tenner, jeksler og fortenner. Skjønte ikke et kvekk av hvorfor jeg var så redd for å gjøre det når jeg var ferdig, kjente ingenting i det hele tatt og tok meg i å bli litt irritert over de som «hyper» opp hvor vondt det er å rotfylle. Du kjenner ingen verdens ting. Har trukket en fortann, det gikk helt fint. Har satt inn bro, og i den forbindelse filt ned en fortann og sidetann, ikke vondt i det hele tatt. har med lokalbedøvelse skåret i tannkjøttet over fortann og tatt ut en bit av roten, ikke vondt i det hele tatt. jeg skal ikke bagatellisere tannlegeskrekk, men om det hjelper så har jeg selv hatt det, og med alle disse tingene jeg nå nylig har gjort så er den nesten borte da ingenting var vondt. Jeg liker ikke sprøytene, men det er de som gjør at du ikke kjenner noe. Et lite stikk så er du på god vei. Håper det ordner seg for deg. Jeg har slitt med stygge fortenner i 15 år grunnet et fall. Det var en lettelse å endelig få fikset det. Helfo betalte deler av det, men med alt som ble gjort så har jeg selv betalt rundt 40 000. Det er en skam at tenner ikke regnes som kroppen hos staten. Du kan høre med tannlegen du velger om de kan sjekke med helfo angående fradrag. Min tannlege gjorde det uten at jeg visste det var mulig til og med. Masse lykke til ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #17 Skrevet 9. mai 2023 Snakk med fastlegen din. Det er mange diagnoser og tilstander som gir rett til dekning fra Helfo til tannlegeutgifter. Ingen skal gå rundt med smerter i tennene. Vær oppmerksom på at dekning av tannlegeutgifter skjer etter faste takster, Tannlegene har ofte høyere priser og du må betale differansen selv. Anonymkode: 71a24...787
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #18 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er i en veldig vanskelig situasjon. Jeg har de siste 10 årene ikke klart å ta vare på meg selv fordi jeg har vært medavhengig. Min ekskjæreste var rusavhengig, og forholdet var preget av det, vold både psykisk og fysisk og det faktum at alle mine krefter gikk til å prøve å redde en som ikke ville reddes. Jeg var livredd hver eneste dag, enten for at han skulle dø eller for hvordan det skulle være hjemme. Vi har (dessverre) et barn sammen, og etter at han ble født så klarte jeg å forlate faren hans, men da gikk all min omsorg til min sønn. Det har vært noen veldig tøffe år, og jeg har fått kompleks ptsd, angst og depresjon. For å gjøre det klart: alle årene jeg var med barnefar, så var egenomsorg på bånn. Og tannhelsen likeså. Denne uka har enda flere biter av tanna mi falt ut. Jeg har mista to halve tenner, og har en stor grop i en annen. Pluss mange småhull i resten av tennnene mine. Men jeg har ikke råd til å få tennene mine fikset, men nå gråter jeg for hver bit jeg tar av mat. Det er så smertefullt å spise… og jeg skammer meg, og har rett og slett ikke ønske om å leve lenger. Jeg har dog ingen planer om å gjøre noe med det. Jeg skal leve for min sønn. Jeg er rådvill. Håper noen har noe å komme med Anonymkode: d4cd9...4c2 Går du til psykolog eller nav? De kan hjelpe med dette. Anonymkode: 4e5ef...1e8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #19 Skrevet 9. mai 2023 Lorieen skrev (12 timer siden): Du kan få dekket tannbehandling av NAV når du har lite å leve for. Sjekk NAV sine nettsider Jeg er enig i dette! Er det medisinsk grunnlag for å gjøre større inngrep, så kan man få støtte. Jeg ville dratt til en dyktig tannlege og fått et prisoverslag på hva som må gjøres, og be om hjelp til å dokumentere til NAV. Selv om du ikke får dekket 100%, så vil du kunne få dekket relativt mye, Og resten kan du be om nedbetalingsplan på. Jeg ville tatt telefon til flere tannlegekontor, lest litt anmeldelser etc. Hvis du bor i Vestfold eller i nærheten av Arendal, kan jeg komme med anbefalinger Anonymkode: ad33b...5de
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #20 Skrevet 9. mai 2023 Man må ta konsekvenser for dumme valg her i livet. Anonymkode: d99fe...5e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå