Gå til innhold

Utleie, varmtvannsbereder og steøm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt i en flytteprosess hvor jeg har skrevet kontrakt på en utleie del på 65m2. Overtakelse var 01.05. I kontrakten står det at:

«Følgende kommer i tillegg til eller er inkludert i husleien:
Internett er inkludert i husleien.
Kabel-TV er inkludert i husleien.
Vann og avløp er inkludert i husleien.
Strøm/oppvarming er ikke inkludert i husleien[…]».

Leiligheten skal være nyoppusset og alt det elektriske er up to date. Likevel stusser jeg veldig på hvor mye strøm jeg bruker. Spørsmålet mitt er i forhold til varmtvannsbereder. Leiligheten har et egent vaskerom der det er to varmtvannsberedere plassert + min sikringsboks. Er det mulig at jeg betaler for varmtvannsberederne, selv om det står at det er inkludert i leien? Min kWh er overraskende høy i forhold til forbruk. Jeg ikke vært i leiligheten utenom å vaske noen få ting i oppvaskmaskinen siden jeg ikke har fått flyttet inn møbler enda. Likevel er min kWh allerede på 300, med et estimert forbruk på 1315 kWh i mai. Det er varmekabler i stue/kjøkken og på badet, men disse er begge på 21 grader. 

Jeg bruker veldig lite strøm, og med tanke på at jeg ikke har vært særlig i leiligheten finner jeg kWh forbruket veldig høyt. Har dere noen erfaring med dette?

Anonymkode: 569bb...4a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varmtvann er ikke inkludert, hvis du ikke glemte det i listen din.

Varmekabler tar mye strøm. Skru dem ned når du ikke skal være hjemme.

Anonymkode: 0053c...d5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vann er inkludert, ikke varmtvann - to forskjellige ting. Såklart betaler du for oppvarminga av vannet du bruker + oppvarming ellers.

Anonymkode: d5d4f...502

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig betaler du for din varmtvannsbreder, det går under strøm/oppvarming.

I vann og avløp som er inkludert er mengden vann du bruker, temperaturen på det er uvesentlig.

Anonymkode: c09de...3b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg forstår at jeg betaler for oppvarming. Det jeg ikke forstår er varmtvannsberederne. Det er to varmtvannsberedere i leiligheten. Betaler jeg for begge to? Både min og utleier?

AnonymBruker
Skrevet

Du skal betale strøm til din varmtvannsbereder.

Anonymkode: 30b67...3b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her.

Jeg forstår at jeg betaler for oppvarming. Det jeg ikke forstår er varmtvannsberederne. Det er to varmtvannsberedere i leiligheten. Betaler jeg for begge to? Både min og utleier?

Ting i samme rom kan gå på to forskjellige kurser.

Så jeg hadde da begynt med å se om de er kobletvtil samme støpsel.

Er de ikke det hadde jeg koblet en lamoe til samme støpsel som utleiers varmtvannsank, skrudd av alle dine sikringer og så sett om du gikk lys eller ikke.

Anonymkode: c09de...3b9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her.

Ville sjekket om de gikk begge i kontakt i din leilighet. Om ja ville jeg gått videre med saken for ja du skal betale for ditt forbruk men ikke husvertens

• Liker 1
Skrevet

Se i sikringsskapet. Du skal ha en passe solid kurs om den skal drifte to beredere. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har strømselskapet du bruker en app eller nettside der du kan se forbruket i løpet av dagen? Varmtvannsberederen vil når du er borte vise seg som veldig jevne, regelmessige topper når den ikke er i bruk, med mye større topper etter dusjing e.l. Er det store topper på tidspunkt/dager du ikke har vært hjemme er det noe som skurrer.

Jeg har selv min og utleiers bereder plassert i min bod, plugget i hver sin stikkontakt side om side. Forbruksgrafen viser soleklart at kontakten deres bereder er plugget i går på deres egen kurs.

Anonymkode: 625f0...d76

AnonymBruker
Skrevet

Når det står at strøm og oppvarming ikke er inkludert i husleien så bør det være egen strømmåler og mulighet for eget abonnement.

Hvis det ikke er tilfellet så ville jeg sett meg om etter et annet sted å bo siden det bare er useriøse utleiere som ikke ordner med egen måler til utleiedel, det er også et rødt flag når det står at internett er inkludert. Her bør det være lagt opp egen linje til utleiedelen slik at leietagere selv kan ordne med abonnement. 

Anonymkode: b8d7e...90e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...