AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Samboeren min og jeg har en sju år gammel hund av en rase som er kjent for å være tilbakeholden og introvert. Han er ikke vant til barn, og responderer lett med bjeffing hvis han blir usikker. Han passer veldig godt på både samboeren og meg - noen ganger litt vel godt. Jeg har brukt masse tid på hverdagslydighet og mentaltrening. Han er svært lydig og veloppdragen, men trives ikke i situasjoner med mye støy og mange mennesker, og særlig ikke hvis ukjente folk oppsøker han veldig aktivt. Han har aldri vist aggresjon, men viser tydelig ubehag og trekker seg unna. Nå venter vi vårt første barn, og jeg er fryktelig nervøs for hvordan hunden vår kommer til å ta i mot vårt nye familiemedlem. Han ELSKER oss mer enn noe annet, og er vant til å få masse oppmerksomhet, tur og trening. Nå blir ting annerledes. Har noen vært gjennom noe lignende, og hvordan gikk det med hunden når babyen ble en del av flokken? Anonymkode: 7342c...d7b
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 Her er det bare å jobbe med rutiner og nye kommandoer så dere er klare for når babyen kommer. Ordne med en seng, en hule (bur) eller annet i stuekroken og lær hunden "gå på plassen". Denne kan dere bruke også når dere får besøk (og besøket bør ignorere hunden). Det vil bli en trygg plass for hunden hvor den kan få være i fred og ikke trenger å passe på alt, men også en plass dere kan sende hunden når baby er i sofaen med dere, eller når dere spiser mat. Ikke la hunden være rundt babyen når den spiser (og søler). Spill babygråt og andre babylyder i månedene frem til babyen kommer. Begynn på et lavt nivå og ros hunden så lenge den er rolig, og øk lydnivået etterhvert. Her kan dere også kombinere "gå på plassen" om dere ønsker. Lær hunden at når den hører babygråt, så skal den gå på plassen sin. Du sier at hunden passer på dere. Mener du at hunden ressursforsvarer dere? I så fall kan det være greit å få inn en adferdsspesialist som kan hjelpe dere med å få vekk ressursforsvaret. Dere vil ikke at hunden skal forsvare ressursene sine (dere) mot babyen. Anonymkode: 49332...f13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå