AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Del Skrevet 8. mai 2023 (Til de som bruker Helsenorge/har faste resepter å fornye) Når du skal fornye dine faste resepter via Helsenorge: Trykker du på "reseptfornyelse"? Eller på "E-konsultasjon"? Hva har legen din evt bedt deg gjøre? Anonymkode: ac67a...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 8. mai 2023 #2 Del Skrevet 8. mai 2023 Reseptfornyelse 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Del Skrevet 8. mai 2023 Reseptfornyelse. E konsultasjon koster det en vanlig konsultasjon koster. Reseptfornyelse koster ingenting. Anonymkode: c7e1f...3eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 8. mai 2023 #4 Del Skrevet 8. mai 2023 Jeg trykket ihvertfall ikke «E-konsultasjon», men det er flere år siden. Det tok lang tid før jeg fikk resepten, så jeg fornyer ikke slik mer. Når jeg ringer legekontoret får jeg den samme dag eller dagen etterpå. Så det ble med den ene gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Del Skrevet 8. mai 2023 Hos meg koster reseptfornyelse 50 kr og e-konsultasjon 375 kr. Det er likevel en spesiell grunn til at jeg lurer på dette, så håper flere kan svare. 🤓🙈 Anonymkode: ac67a...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Del Skrevet 8. mai 2023 Jeg trykker på reseptfornyelse, har alltid fått resepten samme dag. Har aldri betalt noe for det. Anonymkode: ed613...a29 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Del Skrevet 8. mai 2023 Reseptfornyelse. Pleier å få resepten samme dag. Skal også sies at dette er resept på en kronisk tilstand hvor det ikke krever noe ny vurdering eller justering av hva som står på resepten, det skal bare fornyes for et nytt års forbruk på blå resept. Anonymkode: 6b6bb...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #8 Del Skrevet 8. mai 2023 Reseptfornyelse. Den kommer i løpet av noen dager. E-konsultasjon bruker jeg for enkle henvendelser som ikke trenger oppmøte, feks i forbindelse med henvisninger til spesialister eller sykmelding for influensa. Anonymkode: b35bc...776 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Del Skrevet 8. mai 2023 Ai ai ai, dårlig nytt for meg. 😬😫 Anonymkode: ac67a...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hos meg koster reseptfornyelse 50 kr og e-konsultasjon 375 kr. Det er likevel en spesiell grunn til at jeg lurer på dette, så håper flere kan svare. 🤓🙈 Anonymkode: ac67a...894 Du skal ikke betale for reseptfornyelse. En E- konsultasjon betaler jeg 212 kr for. Er det privat du går? Koster det noe å få en resept? Når du får e-resept i sammenheng med konsultasjon hos legen betaler du vanlig takst. Fornyer du resepten uten legetime, er fornyelsen av resepten gratis og du kan gå direkte til apotek eller bandasjist. Anonymkode: c7e1f...3eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Del Skrevet 9. mai 2023 Reseptfornyelse. E-konsultasjon er for når man trenger konsultasjon med legen, noe man ikke gjør ved en ren fornyelse. Anonymkode: 2ad38...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyCupOfTea Skrevet 9. mai 2023 #12 Del Skrevet 9. mai 2023 Ikke meningen å kuppe tråden, men hvor trykker man på 'reseptfornyelse' på helsenorge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. mai 2023 #13 Del Skrevet 9. mai 2023 MyCupOfTea skrev (3 minutter siden): Ikke meningen å kuppe tråden, men hvor trykker man på 'reseptfornyelse' på helsenorge? Midt på forsiden der du kommer til når du har logget inn. Da står det "Hei, *navnet ditt*" og rett under "Fastlegen din er blablabla" og så under der igjen disse knappene, der reseptfornyer er i midten (alt på forsiden altså) : 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyCupOfTea Skrevet 9. mai 2023 #14 Del Skrevet 9. mai 2023 Million skrev (3 minutter siden): Midt på forsiden der du kommer til når du har logget inn. Da står det "Hei, *navnet ditt*" og rett under "Fastlegen din er blablabla" og så under der igjen disse knappene, der reseptfornyer er i midten (alt på forsiden altså) : Takk, da skal jeg sjekke det ut 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #15 Del Skrevet 9. mai 2023 26 minutter siden, Million said: Midt på forsiden der du kommer til når du har logget inn. Da står det "Hei, *navnet ditt*" og rett under "Fastlegen din er blablabla" og så under der igjen disse knappene, der reseptfornyer er i midten (alt på forsiden altså) : "Start e-konsultasjon" dukker ikke opp hos meg. Jeg har i stedet en knapp hvor det står noe ala "Kontakt legekontoret", hvor man kan skrive en kort melding for å spørre om praktiske ting som åpningstider. 🤔 Anonymkode: 3bf46...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 9. mai 2023 #16 Del Skrevet 9. mai 2023 Bruker reseptfornyelse Resepten kommer stort sett samme dag eller dagen etter. Dersom min lege er syk tar en av de andre legene det Fungerer helt utmerket! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. mai 2023 #17 Del Skrevet 9. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): "Start e-konsultasjon" dukker ikke opp hos meg. Jeg har i stedet en knapp hvor det står noe ala "Kontakt legekontoret", hvor man kan skrive en kort melding for å spørre om praktiske ting som åpningstider. 🤔 Anonymkode: 3bf46...45f Det er fordi legen din har skrudd av den funksjonen i HelseNorge. De kan velge om de vil at folk skal kunne velge det på HelseNorge. Noen foretrekker å snakke med pasientene først, og ber dem derfor ringe inn i stedet og evt avtale en e-konsultasjon (sikkert etter at resepsjonisten som svarer i tlf har vurdert om det er behov for en e-time...) Min nåværende lege skrudde av et par funksjoner en stund på HelseNorge da hun var ny i jobben, men senere kom de på igjen. Endret 9. mai 2023 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 9. mai 2023 #18 Del Skrevet 9. mai 2023 Når jeg skal fornye resepter på Helsenorge, trykker jeg selvfølgelig på "reseptfornyelse" siden det faktisk er det jeg skal. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #19 Del Skrevet 9. mai 2023 Reseptfornyelse! Men det gjelder vel bare dersom det er fast medisin du står på. Hvis ikke må det vel avtales med legen om du skal fortsette med det og da må man på time eller e-konsultasjon (som er en online skriftlig kommunikasjon direkte med legen for ). Anonymkode: da4dd...08e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #20 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du skal ikke betale for reseptfornyelse. En E- konsultasjon betaler jeg 212 kr for. Er det privat du går? Koster det noe å få en resept? Når du får e-resept i sammenheng med konsultasjon hos legen betaler du vanlig takst. Fornyer du resepten uten legetime, er fornyelsen av resepten gratis og du kan gå direkte til apotek eller bandasjist. Anonymkode: c7e1f...3eb Nei, går ikke privat nei. Dette er hos fastlegen min (offentlig). Fastlegene tjener forskjellig alt ettersom om de har spesialiseringer (min er f. eks. "allmennspesialist", mulig det kan være noe mer også, men iallfall det) og slikt. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Reseptfornyelse. E-konsultasjon er for når man trenger konsultasjon med legen, noe man ikke gjør ved en ren fornyelse. Anonymkode: 2ad38...0d0 Min fastlege har sagt gjentatte ganger at jeg MÅ sende forespørsel om resept på e-konsultasjon. Sendte en gang reseptfornyelse fordi e-konsultasjon ikke virket pga tekniske problemer, men fikk da ikke resept/svar, bare ny beskjed om at jeg må sende på e-konsultasjon som hen har sagt før. Jeg fikk frikort allerede i januar ettersom reseptene jeg spurte om da alene var nok til å få det ettersom hen sier jeg må sende det på e-konsultasjon. Jeg har ikke vært klar over tidligere at det koster forskjellig ettersom hen har vært så streng på det med e-konsultasjon (jeg har ikke turt å sende reseptfornyelse når legen veldig tydelig ber meg sende det på e-konsultasjon, spesielt fordi flere av medisinene blir jeg ekstremt syk hvis jeg ikke får i tide. Jeg er også veldig syk i utgangspunktet, så har gjort som jeg har fått beskjed om i håp om å unngå å bli syk av manglende medisin i tillegg. Ettersom jeg alt er så dårlig, og blir så mye dårligere uten medisiner, vil jeg ta opp ressurser i form av ambulanse/legevakt og sykehusinnleggelse om jeg ikke får disse i tid) og fordi jeg alltid får frikort så tidlig pga det med reseptene (hadde frikort den gangen det var teknisk feil med e-konsultasjon). Jeg brukte helsenorge første gang når jeg begynte på medisinene jeg blir så dårlig om jeg ikke får, så før dette hadde jeg ikke noe erfaring med helsenorge. Når legen ba meg sende e-konsultasjon for fornyelse første gang visste jeg ikke at det fantes noe spesielt for resept (vet ikke helt når jeg så det for første gang), men ettersom hen sa i samme setning at det var for at jeg skulle få svar samme dag tenkte jeg det hadde med det å gjøre (kanskje at varslingene for det fungerte annerledes, at det var andre regler for det, at det hadde med hastegrad, type medisin eller noe slikt å gjøre). Før dette hadde jeg bare fått disse medisinene som inneliggende på sykehus (lå på sykehus veldig lenge og fikk mange nye medisiner i løpet av oppholdet), og jeg visste om at jeg ville bli svært dårlig om jeg ikke fikk medisinene i tide. Det som har skjedd nå er at jeg har fått et brev fra Helfo om at de kontrollerer legen min for noe som har med økonomi/refusjoner og slikt å gjøre. Jeg har googlet litt rundt det, og funnet artikler i avisen om at noen leger har misbrukt Helfo-refusjoner til å tjene mer penger. Det jeg nå frykter er at legen har bedt meg sende e-konsultasjoner nettopp for å få slike refusjoner, og dermed tjene penger (som jeg tolker at hen potensielt kanskje ikke har rett på da?). Jeg leste i en artikkel at til og med en lege har mistet lisensen pga dette, og er nå LIVREDD for at det kan skje min fastlege ettersom jeg vil jo få et enormt problem med disse medisinene ettersom jeg må ha resept på disse to ganger hver uke..... I tillegg har jeg, utifra googlingen, også funnet ut at alt man skriver på e-konsultasjon havner jo i journalen... Jeg har en ganske tjukk journal fra før (vært syk siden jeg var spedbarn), og ser jo for meg at det er lite optimalt at det nå er nesten 700 meldinger som fyller journalen med bare "trenger resept på XX" og svar til dette..... I tillegg til alt dette er situasjonen min veldig komplisert og innviklet, så det er flere grunner til at jeg er virkelig livredd for å miste fastlegen min som kjenner meg og situasjonen min godt gjennom mange år. Jeg hadde ikke vært her i dag hvis ikke det var for at jeg har vært utrolig heldig med fastlegen. Er det noen som vet om det kan være noe galt i at legen har gjort dette? Eller om det kan det være at det er greit/at hen ikke har gjort noe galt/at hen evt har gode grunner til det? Altså, selvom jeg har googlet og lest artikler, så aner jeg ikke om det ER feil at hen har bedt meg sende e-konsultasjon, isåfall hva slags reaksjoner det kan få OM det viser seg å være feil/misbruk/om så bare en uheldig, men ærlig tabbe fra legens side(?)? oen som vet om hen kan miste lisensen for det? Eller om jeg kan miste fastlegen? Eller om det kan få andre konsekvenser som kan ramme meg? (Har sendt legen e-konsultasjon og spurt om dette blant annet, men hen har ikke svart innenfor de dagene det står at de må svare innen. Jeg vet ikke om det har betydning, men legen har faktisk aldri svart på noen e-konsultasjoner annet enn fornyelse av resept? Det står at de må svare innen 3-5 dager, men det er jo til og med noen fra f. eks. i fjor hen enda ikke har svart på? Er det valgfritt om de skal svare på de, eller MÅ de svare/må svare innen de 3-5 dagene? Om noen vet?) Huff, er bare så utrolig livredd. Situasjonen min er veldig vanskelig og kjip i utgangspunktet, jeg har til og med et selvmordsforsøk bak meg pga helsesituasjonen min, og siden den gang er bare ting blitt mye verre, så jeg er bare så redd at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Syns det er så ekkelt også nå som det ikke går an å få ny lege uten å stå på venteliste i lang tid (minimum noen måneder, men vet om flere som har ventet i flere år). Vil jeg bare måtte slutte på alle medisiner fra den ene dagen til den andre hvis legen mister lisensen? Om hen kan miste lisensen? Isåfall vil jeg jo få massive problemer på toppen av den allerede ekstremt dårlige situasjonen jeg er i fra før... Beklager at dette ble rotete, er bare så redd. Syns det er så skummelt å ikke vite noen ting, og er også redd for at legen er sur for at jeg spurte om noe av dette ettersom hen ikke har svart. Sirah skrev (3 timer siden): Bruker reseptfornyelse Resepten kommer stort sett samme dag eller dagen etter. Dersom min lege er syk tar en av de andre legene det Fungerer helt utmerket! Så heldig du er! Hvis ikke min lege svarer, så blir jeg gående uten medisin og ender med sykehusinnleggelse hver gang. Bare fordi jeg ikke får resept liksom. Syns det er veldig kjipt. En periode var dette et veldig stort problem (19 ganger på kort tid legen ikke svarte i tide av forskjellige grunner), og det endte med noe som fullstendig har ødelagt livet mitt og bare gjort alt som allerede var veldig ille til helt sykt mye verre. 😕 Er det vanlig at noen andre skriver ut istedenfor? Lurer på hva som kan være grunnen til at f. eks. du får av en annen, mens jeg bare ikke får noe hvis min ikke svarer..? Mezzosoprena skrev (1 time siden): Når jeg skal fornye resepter på Helsenorge, trykker jeg selvfølgelig på "reseptfornyelse" siden det faktisk er det jeg skal. Jeg skrev at jeg lurte på grunn av noe, og nå har jeg skrevet om det rett over her. Vet ikke om det er noe galt med det, men ville høre med andre hvordan det er for de før jeg evt begynte å spekulere i om legen min kan ha gjort noe feil/om det er min egen feil eller om dette var noe alle gjorde f. eks. For alt jeg vet er det en forklaring, enten med varslinger, type medisiner eller noe, det vet jeg ikke, men ville iallfall høre først om det gjaldt flere eller hva. Anonymkode: ac67a...894 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå