Gå til innhold

PCOS - noen erfaringer?

Agaton

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg melding fra kjæresten min at hun har PCOS. 

Jeg har nå søkt opp PCOS og får liksom ikke helt tak på hva dette egentlig er. Skal lese og lære mer selvsagt.

Men: er det noen med erfaringer med dette her inne? Setter pris på deling. Type: hvordan påvirker det livet ditt? Hva gjør du for å kontrollere symptomer, osv?

Endret av Agaton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har det, rundt 15% av norges befolkning og :)

symptomene kan være manglende eggløsning (og derfor uregelmessig mensen), hårvekst, kviser, og noen har kanskje depresjon og sånn. Noen sliter med vekta. Noen er ikke plaget med noe.

for min del er hårvekst mest irritende, men det fjerner jeg på ulike måter. 

ellers fikk jeg vite at det kunne bli vanskeligere å bli gravid, men jeg hadde ikke noe problem med det. Uregelmessig mensen plager meg ikke i seg selv. Men hvis man ønsker å bedre symptomene sine er det mye man kan gjøre, mange har f.eks. opplevd bedring av blodsukkervennlig kosthold. Sjekk ut PCOS Norge, de kan mye. 

Anonymkode: d92e0...53d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

www.pcosnorge.no

Det er et syndrom, med mange ulike sammensetninger av symptomer. Noen er sterkt plaget, andre bare litt.

Regner med at kjæresten din har noen plager siden hun tydeligvis har gravd litt i det og fått diagnosen. 

Det er ikke sikkert at det har så stor innvirkning på helsa og livskvaliteten, men det kan ha det. Noen har problemer med å få barn, men majoriteten får det til uten hjelp, med litt hjelp eller mye hjelp.

Det som er viktig å få med seg er at selv om mange leger, gynekologer osv. bare er opptatt av fertilitet (dvs., mange får ingen behandling utover resept på p-piller og beskjed om å komme tilbake den dagen de ønsker å bli gravide), så medfører diagnosen økt risiko for en rekke sykdommer og helseproblemer. Diabetes, overvekt, hjerte- karsykdommer, noen typer kreft, angst, depresjon, m.m. Så det er veldig lurt å ha fokus på sunn livsstil :) Hovedsakelig insulin- og blodsukkervennlig kosthold og livsstil, som brukeren over nevner.

Anonymkode: 63820...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

www.pcosnorge.no

Det er et syndrom, med mange ulike sammensetninger av symptomer. Noen er sterkt plaget, andre bare litt.

Regner med at kjæresten din har noen plager siden hun tydeligvis har gravd litt i det og fått diagnosen. 

Det er ikke sikkert at det har så stor innvirkning på helsa og livskvaliteten, men det kan ha det. Noen har problemer med å få barn, men majoriteten får det til uten hjelp, med litt hjelp eller mye hjelp.

Det som er viktig å få med seg er at selv om mange leger, gynekologer osv. bare er opptatt av fertilitet (dvs., mange får ingen behandling utover resept på p-piller og beskjed om å komme tilbake den dagen de ønsker å bli gravide), så medfører diagnosen økt risiko for en rekke sykdommer og helseproblemer. Diabetes, overvekt, hjerte- karsykdommer, noen typer kreft, angst, depresjon, m.m. Så det er veldig lurt å ha fokus på sunn livsstil :) Hovedsakelig insulin- og blodsukkervennlig kosthold og livsstil, som brukeren over nevner.

Tusen takk! Dette var til hjelp. Du har rett: Legen gav p-piller. Men han sa også at hun må spise mer protein, mindre prosessert mat og mindre karbo. Samt å trene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agaton skrev (14 minutter siden):

Tusen takk! Dette var til hjelp. Du har rett: Legen gav p-piller. Men han sa også at hun må spise mer protein, mindre prosessert mat og mindre karbo. Samt å trene. 

Er din kjæreste overvektig siden legen sa det?

Mange med pcos er overvektig.

Anonymkode: c1594...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gir PCOS følgende plager:

- Økt hårvekst over hele kroppen. Jeg barberer ansiktet ca. annenhver dag. Jeg har mørkt, sjenerende hår i ansiktet, på brystet og på øvre og nedre del av magen. Men har hår over hele kroppen. 

- Uteblitt/manglende menstruasjon. Kraftige, til dels hemmende blødninger, når jeg først har mensen. Må ofte bruke dobbelt med bind for å ikke lekke gjennom. Hoster eller nyser jeg, fosser det blod ut føles det som 🙄

- Noe mørkere stemme. Ikke spesielt plagsomt i hverdagen. 

- Overvekt og vanskeligheter med å gå ned i vekt. Jeg har vært overvektig i årevis. Prøver nå å gjøre noe med det, en gang for alle 😊

Noen har også problemer med å få barn. Ikke en problemstilling som er aktuell for min del, da jeg aldri har hatt lyst på barn uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Agaton skrev (47 minutter siden):

Ja, det er viktig å vite at p-piller er egentlig bare symptombehandling. Ikke noe galt i det altså, men det gjør ingenting med det bakenforliggende :) Det var gode tilleggsråd legen gav da, de fleste sier bare "gå ned i vekt" og "spis mindre, tren mer", selv om halve greia med PCOS er at det er ekstremt vanskelig å gå ned i vekt pga. insulintrøbbelet. Og hjelper jo fuck-all for dem som er normalvektige men likevel har PCOS ;) 

Det er etter hvert en del spennende forskning på PCOS, for eksempel en studie der tilskudd av vitamin D gav god effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er viktig å vite at p-piller er egentlig bare symptombehandling. Ikke noe galt i det altså, men det gjør ingenting med det bakenforliggende :) Det var gode tilleggsråd legen gav da, de fleste sier bare "gå ned i vekt" og "spis mindre, tren mer", selv om halve greia med PCOS er at det er ekstremt vanskelig å gå ned i vekt pga. insulintrøbbelet. Og hjelper jo fuck-all for dem som er normalvektige men likevel har PCOS ;) 

Det er etter hvert en del spennende forskning på PCOS, for eksempel en studie der tilskudd av vitamin D gav god effekt. 

ok. hun er ikke overvektig i det hele tatt, faktisk. helt perfekt egentlig. Vitamin D er notert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det ingenting til det annet enn at jeg ikke hadde eggløsning da jeg forsøkte å bli gravid første gang (fikk da medisiner som induserte eggløsning, så det ordnet seg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...