Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne 30, og har hatt et usunt alkoholforbruk helt siden studietiden. For noen måneder siden måtte jeg kutte kraftig ned av helserelaterte årsaker, igrunn helt ut.

Problemet er at det viser seg at omtrent hele sosiallivet mitt har dreid seg om alkohol siden tidlig 20-årene. Jeg vet ikke hva man gjør sammen med andre uten at det innebærer alkohol i en eller annen form.

I månedesvis har jeg tenkt at jeg skal invitere noen jeg kjenner til å finne på noe, men jeg vet ikke hva. Jeg er redd for at de skal kjede seg, eller at jeg ikke skal klare å være en glad, sosial eller likendes person.

Det er så mye enklere med alkohol. Det er bare da jeg føler meg glad, avslappet eller sosial. Da kan man liksom bare fjase å snakke om lette ting. Uten alkohol tenker jeg bare tunge og negative ting, og er anspent og intens.

Jeg tror spørsmålet mitt egentlig er:

- hvordan er man sosial uten alkohol?

- hva kan man finne på med andre når man er 30?

Anonymkode: ed1df...b95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret er enkelt. Du burde begynne å trene sosialt utenfor din komfortsone. Det handler om å utfordre seg med nye miljø.

Finn nærmeste danseklubb og tar deg en runde dit.

Finn nærmeste judoklubben og tar deg en runde på matten der også.

Klatring, yoga, aqua zumba what so ever!

Lykke til.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet

Brettspill og middag hjemme, grilling og utespill ute, skogstur på formiddagen i helgene, 

Anonymkode: c3a2f...029

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen venninner du kan være åpen med om dette? Jeg tipper at du har minst en venninne som også kunne tenke seg å kutte ned på alkohol. Kanskje dere kan utforske te og kaffe sammen? Hvis du ikke trener, så begynn med det og vær ditt beste sunneste jeg (uten å bli helt crazy da…) 

Anonymkode: 10cdf...c19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Brettspill og middag hjemme, grilling og utespill ute, skogstur på formiddagen i helgene, 

Anonymkode: c3a2f...029

Jeg er så redd for at det skal bli en negativ opplevelse og at de ikke skal like meg i en slik setting. Jeg vet ikke hva jeg skal snakke om eller hva man liksom «gjør»

AnonymBruker
Skrevet

Bli aktiv i en fritidsaktivitet og få nytt nettverk den veien. :) 

Anonymkode: c6c88...c39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du noen venninner du kan være åpen med om dette? Jeg tipper at du har minst en venninne som også kunne tenke seg å kutte ned på alkohol. Kanskje dere kan utforske te og kaffe sammen? Hvis du ikke trener, så begynn med det og vær ditt beste sunneste jeg (uten å bli helt crazy da…) 

Jo, jeg har begynt å trene på treningssenter alene. Lever ganske sunt nå og har gått ned endel i vekt siden mye av kaloriene mine kom fra alkohol før…

Men jeg vet rett og slett ikke hva man snakker om med andre? Føler meg helt sosialt tom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bli aktiv i en fritidsaktivitet og få nytt nettverk den veien. :) 

Anonymkode: c6c88...c39

Jeg har prøvd, men jeg klarer liksom ikke å finne noen glede i aktiviteter. Og får en stor sosial bakrus etter jeg har vært med folk. Synes angsten etter sosiale lag uten alkohol er verre enn den med. Jeg innser jo at dette ikke høres normalt ut. 

Hva pleier du å gjøre med dine venner, om jeg kan spørre? Hvordan føler du deg etterpå? Jeg trenger litt ideer til hva som er normalt, tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, jeg har begynt å trene på treningssenter alene. Lever ganske sunt nå og har gått ned endel i vekt siden mye av kaloriene mine kom fra alkohol før…

Men jeg vet rett og slett ikke hva man snakker om med andre? Føler meg helt sosialt tom.

Kanskje lese dagsaktuelle bøker? Er stor sjanse for at andre har lest samme bok/bøker og da er det et samtaleemne. Andre emner som er gjenganger i min krets er:

- litt gossip (ikke ondsinnet negativt, men for eksempel «jeg var på butikken og møtte tilfeldigvis på …og hadde hyggelig prat om … osv)

- hva man skal i helgen, sommerferien osv

- lagde ny rett og fortelle om det, event be om innspill til nye retter

- serier/filmer man ser på/har sett

- du kan jo fortelle litt om ditt prosjekt kutte ned på alkoholen og hvordan dette går

- hvordan går det på jobben

- hvordan går det med oppussingen/kjæledyret/babyen/graviditeten

- er det noe gøy å se på kino for tiden? Spør om venninne vil bli med

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...