Butter Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Vi har en god stund skjønt at særlig en gutt i barnehagen til datteren min lager endel kvalme. Han både dytter, slår og har stygg ordbruk. Nå virker det som om dette har spredd seg. I dag fikk vi lapp hjem fra bhg om at det har utviklet seg en dårlig kultur i bhg med stygg ordbruk - og jeg må si jeg ble overrasket over hvor stygg! Setninger som «jeg skal drepe deg, fy faen i helvete og du er så jævlig stygg», blir nevnt. Personalet sa til oss at det ikke gjaldt vår datter (som de vet om i allefall), men hun går jo her og er både vitne og kanskje mottaker. Jeg husker sånn ordbruk fra barneskolen, men ikke bhg. Jeg antar det er en grunn til at bhg nå tar tak og ønsker samarbeid med foreldrene. Jeg skjønner at de er små og at de neppe skjønner den fulle rekkevidden av det de sier, men jeg synes likevel det er veldig grovt. Som bhg skriver: det er grunn til bekymring både mtp relasjonsbygging og trivsel. Er det vanlig med slik ordbruk blant så små barn?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Oi, det høres voldsomt ut😳 Jeg tenker at små barn kan si ting som "du er stygg/dum", men... "jeg skal drepe deg" er jo et langt stykke verre. Anonymkode: ef8dc...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 Et barn med eldre søsken eller umoodne foreldre som har startet dette gjetter jeg på… Anonymkode: 57a9f...b3c 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 Vanlig er det jo ikke, derav lapp med info bl.a. Men det skjer fra tid til annen. Ulike barn har ulike utfordringer, og hjemmeforhold med ulike grenser, eller fravær av grenser. Dermed møter man tidvis noe helt annet enn majoriteten. Snakk med eget barn om godt/dårlig språk, og gi henne mulighet til å fortelle og reflektere over evt relevante hendelser fra barnehagen. Anonymkode: 8690c...9ec 2
Butter Skrevet 8. mai 2023 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oi, det høres voldsomt ut😳 Jeg tenker at små barn kan si ting som "du er stygg/dum", men... "jeg skal drepe deg" er jo et langt stykke verre. Anonymkode: ef8dc...6f0 Ja, det er den typen ordbruk jeg også forbinder med barnehagebarn. Jeg er glad bhg tar tak i dette nå. Men hadde virkelig håpet at hun ikke skulle bli presentert for slik ordbruk så liten. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 Tja når andre foreldre beskriver andre barn i bhg som at de bedriver kvalme så er det ikke rart barn også fanger opp jævlig stygg.. Helt unormalt er det forøvrig ikke, man har eldre søsken, noen ser på you tube osv Anonymkode: 29813...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 Det høres ut som at denne gutten trenger støtte fra trygge voksne. Kan dere ikke invitere ham hjem? Så blir dere kjent med foreldrene også? Det er gjerne de som fortjener det minst, som trenger oss mest. Anonymkode: 8981b...389 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ut som at denne gutten trenger støtte fra trygge voksne. Kan dere ikke invitere ham hjem? Så blir dere kjent med foreldrene også? Det er gjerne de som fortjener det minst, som trenger oss mest. Anonymkode: 8981b...389 Det er ingen, absolutt ingen, som kan gjøre opp for dårlig foreldreskap utenom foreldrene selv. Så, nei, det er ærlig talt ikke vits i å prøve å "ordne opp" i andre familier. Beskytt din egen familie, det er det mest effektive du kan gjøre. Anonymkode: 83548...5be 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #10 Skrevet 8. mai 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen, absolutt ingen, som kan gjøre opp for dårlig foreldreskap utenom foreldrene selv. Så, nei, det er ærlig talt ikke vits i å prøve å "ordne opp" i andre familier. Beskytt din egen familie, det er det mest effektive du kan gjøre. Anonymkode: 83548...5be Jeg vet ikke det. Selv ble jeg reddet av andre voksne som så meg, og som brydde seg. Jeg laget et lite hælvete for dem rundt meg fordi jeg selv hadde det vondt. (Omsorgssvikt.) Om alle voksne tenkte som deg ville mange barn virkelig stått alene. Anonymkode: 8981b...389 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #11 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det høres ut som at denne gutten trenger støtte fra trygge voksne. Kan dere ikke invitere ham hjem? Så blir dere kjent med foreldrene også? Det er gjerne de som fortjener det minst, som trenger oss mest. Anonymkode: 8981b...389 Sp utrolig viktig Anonymkode: 29813...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #12 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ingen, absolutt ingen, som kan gjøre opp for dårlig foreldreskap utenom foreldrene selv. Så, nei, det er ærlig talt ikke vits i å prøve å "ordne opp" i andre familier. Beskytt din egen familie, det er det mest effektive du kan gjøre. Anonymkode: 83548...5be For en grusom holdning Anonymkode: 29813...c3e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #13 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen, absolutt ingen, som kan gjøre opp for dårlig foreldreskap utenom foreldrene selv. Så, nei, det er ærlig talt ikke vits i å prøve å "ordne opp" i andre familier. Beskytt din egen familie, det er det mest effektive du kan gjøre. Anonymkode: 83548...5be Tuller du? De aller viktigste for barns utvikling er foreldrene til andre barn. Barn kommer til å frastøte seg foreldrene ved 13-årsalder (nå tidligere), det er biologisk for å unngå innavl, og de blir veldig avhengig av andre foreldre rundt seg isteden. Hvorfor tror du at barn ofte innrømmer forferdelige ting som har skjedd dem til en tante/onkel eller en venns mamma eller pappa? Anonymkode: 652a3...21f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå