Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med at jeg veldig lett snur døgnet.

Går på veldig mye medisin pga. psykiske problemer som jeg tar om morgenen og sovner derfor utpå formiddagen og er trøtt til utpå ettermiddagen. Kvelden er helt topp, tar medisiner da også men blir ikke trøtt.

Er det noen som har gode råd for å sovne naturlig, nå er jeg lei innsovningstabletter og beroligende medisin.

:klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Spacegirl
Skrevet

Har desverre ingen gode råd, men jeg var i samme situasjon som deg. Men etter å ha pratet med lege, har jeg nå fått flyttet mesteparten av de medisinene jeg bruker til kvelden. Dermed unngår jeg å bli så trøtt og måtte sove på dagtid, og jeg blir ganske slått ut av de medisinene som jeg tar på kvelden og nattesøvnen er ikke lenger et problem. Kanskje det kan være en mulighet for deg også?

Skrevet

Hei :)

Kanskje du kan ta en varm dusj om kvelden. Eller et varmt bad.?

:klem:

Gjest baby-E
Skrevet

nå veit jeg ikke hvordan medisiner du går på, men...

Har du prøvd å komme deg ut i frisk luft, bare en liten tur, når du kjenner at du har mest lyst til å sove?

Veit det hjalp for noen av pasientene jeg var borti når jeg jobbet i psykiatrien..

Gjest Lisbeth
Skrevet

hvis du sliter med søvnløshet burde du bruke fontex

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg sliter med at jeg veldig lett snur døgnet.

Går på veldig mye medisin pga. psykiske problemer som jeg tar om morgenen og sovner derfor utpå formiddagen og er trøtt til utpå ettermiddagen. Kvelden er helt topp, tar medisiner da også men blir ikke trøtt.

Er det noen som har gode råd for å sovne naturlig, nå er jeg lei innsovningstabletter og beroligende medisin.

:klø:

Jeg sliter med det samme. Jeg har ikke sovet siden i går formiddag. Jeg har stresset og stått på i hele dag, men fortsatt er jeg lys våken. Det er så utrolig irriterende! :sur: Nå satser jeg på å holde meg våken til 23 tiden så jeg kan få en normal natts søvn.

Ellers så synes jeg det hjelper å trene sent på kvelden eller være våken hele natten som jeg pleier, for å så bare sove ca 2- 3 timer om morningen. Det er tungt å komme seg opp etter så lite søvn, men det må til hvis jeg skal klare å snu døgnet igjen. :)

Og nå skal jeg støvsuge og vaske alle gulvene...hvis jeg sitter meg ned i sofaen så kommer jeg ihvertfall til å sovne. :)

Skrevet
hvis du sliter med søvnløshet burde du bruke fontex

Hvorfor fontex? Det er jo ikke et medikament som hjelper mot søvnløshet....det er jo en ad.

Gjest Ananas
Skrevet (endret)

Jeg har brukt lydbøker på kveldstid som hjelpemiddel til å bli søvnig.

Det finnes ei gruppe anti-depressiva som gir søvnighet etter inntak, som kan være greit som sovemedisin - hvis man da ellers kvalifiserer til å ta den type medikament. Jeg har hørt flere som klager over økt matinntak og vektøkning som bivirkning av disse. Her snakker jeg om Remeron og Tolvon.

Endret av Ananas
Skrevet

Hei! Jeg har også slitt MYE med søvnløshet (har DSPS) og har prøvd ut en del kjerringråd.. med varierende hell. Sikkert du også gjort?! Her er noen ting som funker for meg:

-melatonin (reseptbelagt, registreringsfritak. Er et hormon, jeg får det pga at jeg mangler tilstrekkelige mengder. Bruker 3 mg. Men vet jo ikke om dette gjelder for deg, så her må du snakke med en lege. (Min allmennlege vet forresten knapt hva min søvndiagnose er, måtte til spesialist.)

-akupunktur - hjelper meg mye - både mht søvn og psykiske (og somatiske, seff) plager

-lydbøker når jeg vil sove (eller ikke får sove, og ikke orker å stå opp eller ligge og vri meg)

-være varm på føttene (har hørt at undersøkelser har vist at det er nesten umulig å få sove når man er kald på føttene - husker ikke helt hvor, så kan ikke si at kildene er sikre)

-avspenningsteknikker, meditasjon. Kan både gå på kurs etc, men også kjøpe en avspennings-cd. Kanskje kjenner du flere som har - det gjør jeg, og vi byttelåner (kan bli litt lei av den samme..)

-å trene, gjerne hardt - men husk å ikke trene hardt og gire deg opp om kvelden før du skal sove. Men gjør du det om dagen, får du ut masse energi, aggresjon og spenninger (og virker jo bra mot depresjon også) - dette vet du sikkert, men jeg nevner det likevel.. For meg har det god effekt på det psykiske. Om kvelden kan du jo gå en rolig tur etc.

-spis sunt, unngå selvsagt kaffe, men også te (i hvert fall når det inneholder tein).

-et mest mulig regelmessig liv er jo bra for søvnen, akkurat som det er bra for det meste annet. Kanskje ikke et festlig råd, men, men.. a propos det, så har jeg lest om en søvnforsker som hadde et strengt regime med at man MÅTTE stå opp til samme tid hver morgen, uansett hvor trøtt man var eller hvor mye man hadde sovet. Han skrev om gode resultater av det. Men jeg tror det kommer noe an på hvorfor man ikke får sove. Jeg ville f.eks. kunne bli så stressa av tanken på å måtte opp tidlig når jeg manglet søvn, at jeg ikke fikk sove av den grunn.. syns det er godt å vite at jeg har mulighet til å ta igjen søvn på mine fridager, fremfor å la meg diktere av vekkerklokka.. men dette vil jo være feil for andre igjen..

Generelt må du jo bare prøve ut de ulike tingene og se om de funker for deg.. Kjenn deg selv.. (..sa Sokrates.. eller hvem det var..)

-et kuriosa som jeg hørte om: I et forsøk var det visst en del folk som måtte ligge i et kul mørkt rom og prøve å ha øynene og munnen på vidt gap. Ingen greide det lenge uten å falle i søvn.. hihi.. ikke vet jeg hvor pålitelig dette er, men de så sikkert ganske smarte ut der de lå..!

-noen har nytte av urteteer og -produkter etc.. (funker ikke på meg, det jeg vet..)

-og varme bad og dusjer.. en dame jeg kjenner sverger derimot til det motsatte - hun går inn for å bli skikkelig kald, f.eks. ved å gå ut på verandaen i 20 sek i kulda eller ta en kald dusj, og får sove godt av det!

kjenn deg selv altså!

lykke til & god natt :)

Klem fra Maria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...