Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangs og sliter med å forstå dette med termindatoer.

Var på ultralyd på det jeg selv regnet som 7+6 (mensdato). Hun mente at jeg ift mensdato var 7+5, men satte meg «frem» en dag, altså til deg jeg antok jeg var på, 7+6.

Så klarte jeg ikke å dy meg, dro på en Anne ultralyd da jeg var 10+2, og ble satt tilbake til 9+6. 😝

Jeg tror og regner med at jeg ikke skal ra utgangspunkt i noen av de tidlige ultralydene der. Når får man vite det som er den «endelige» datoen? 

Anonymkode: 9404d...34f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På ordinær ultralyd får du riktig termindato☺️

Anonymkode: 83642...8b8

• Liker 7
Skrevet

Når babyen kommer ut vet du 100%!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

OUL

Jeg ville ha termindato så sent som mulig, mange mister permisjon før fødsel. Alle mine 3 har kommer dagen etter termin, ganske perfekt i grunn 

Jeg hadde faktisk litt å si når termin dato ble bestemt. De virket litt usikre, så jeg fikk da nesten velge

Anonymkode: 7ee34...c79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ordinær ultralyd. 

Anonymkode: 9da6d...a58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

OUL

Jeg ville ha termindato så sent som mulig, mange mister permisjon før fødsel. Alle mine 3 har kommer dagen etter termin, ganske perfekt i grunn 

Jeg hadde faktisk litt å si når termin dato ble bestemt. De virket litt usikre, så jeg fikk da nesten velge

Anonymkode: 7ee34...c79

Det er ikke rett. Termindato settes på TUL for de som får dette på sykehus. Og hvis en har vært på TUL privat brukes også stort sett denne datoen videre av sykehuset. 

Anonymkode: 4fed1...2a3

Skrevet

På den ordinære ultralyden alle kalles inn til, da er man rundt ca 12-18 uker på vei. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ordinær ultralyd. 

Anonymkode: 9da6d...a58

Nei på OuL fikk jeg først beskjed om at terminen fra TUL gjør de ikke noe med. Med mindre det er noen veldig store avvik da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (Akkurat nå):

På den ordinære ultralyden alle kalles inn til, da er man rundt ca 12-18 uker på vei. 

På OUL er en fra uke 18. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Nå ble jeg enda mer usikker 😂 Søker man permisjon basert på OUL eller TUL? Har TUL 13+1, så det er jo ikke så lenge etter den andre jeg hadde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke rett. Termindato settes på TUL for de som får dette på sykehus. Og hvis en har vært på TUL privat brukes også stort sett denne datoen videre av sykehuset. 

Ikke for meg. Min termindato fra TUL ble endret på OUL fra 3.mai til 24.april 

Anonymkode: 57f9e...4a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos meg ble den endret fra medio oktober til tidlig november

Anonymkode: 3c6a2...4a5

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (13 minutter siden):

Det stemmer vell ikke helt? Er ikke tidlig UL 11-14? Den ordinære er vell senere :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Haha! Nå ble jeg enda mer usikker 😂 Søker man permisjon basert på OUL eller TUL? Har TUL 13+1, så det er jo ikke så lenge etter den andre jeg hadde. 

Du søker basert på det som blir satt som termin på helsekortet ditt. Som da er TUL

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis feil. Jeg fikk termin på OUL. Jordmor kommenterte til og med på TUL at hun trodde den ville bli flyttet, men at det ville vi se på OUL.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du søker ikke permisjon før om mange uker (etter OUL og den offisielle terminen er satt). Terminen vil på dette tidspunktet være satt enten på TUL eller OUL - alt ettersom hva de gjør på ditt sykehus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja de endrer gjerne dersom det går den veien der. Det er dumt å ha en termin som  kan være for sen. Da er det bedre at den er satt forsiktig litt tidlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja de endrer gjerne dersom det går den veien der. Det er dumt å ha en termin som  kan være for sen. Da er det bedre at den er satt forsiktig litt tidlig. 

Hvorfor? Ungen har det bedre jo lenger inne den er, som oftest

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? Ungen har det bedre jo lenger inne den er, som oftest

Eh nei. Fordi hvis en har en feil termin den veien og en skal gå 14 dager over termin før en blir igangsatt så kan en risikere at det har gått laaangt over hva som er forsvarlig. Nå varierer ikke terminer SÅ mye, men en uke eller to før tidlig er bedre enn en uke eller to for sent

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke på Kalnes, der er oul gjeldene.

Anonymkode: fd2b0...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...