Gå til innhold

Oppskrift på god gulrotkake og/eller bananbrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger en god oppskrift. Har ikke mixmaster derfor bør den være grei å lage "for hånd". Lagde mye av en med naturell tine kremost-fyll på når jeg var yngre, og den var supergod. dessverre finner jeg ikke igjen oppskriften. Stoler på dere ;-) Også fint dersom noen har oppskrift på bananbrød/kake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne gulrotkaken er nydelig!

Gulrotkake med gourmetglasur

2 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

½ ts revet muskat

1 ts kardemomme

½ ts ingefær

1 dl soyaolje

4 dl grovt revne gulrøtter

50 g naturell kremost

30 g mykt smør

1 ts vaniljesukker

2 dl melis

Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter.

Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.

Bananbrød

125 g mykt smør

175 g brunt sukker

2 store egg

3 bananer

100 g valnøttkjerner

250 g hvetemel

½ ts salt

½ ts natron

1 ts bakepulver

1 ts kanel

Pisk smør og sukker sammen. Tilsett ett og ett egg og bland inn skrelte, ikke for finmoste, bananer. Grovhakk nøttene og bland dem inn sammen med det tørre. Ha i smurt brødform og stek ved 175 grader i ca 1 time.

Skrevet

Tusen takk! Bakte bananbrødet; det ble kjempegodt, selv om det ble laget på slump pga. manglende kjøkkenvekt. Skal prøve meg på Sarseras gulrotkake i morgen.

Skrevet

Håper du liker den! :)

Skrevet

Håper du liker den! :)

[/quote

Den ble vanvittig god :-D Brukte et egg mindre (hadde bare 3, butikken var stengt), men den ble namnam likevel.

Gjest StoreSky
Skrevet

Lealaus: laget du kaker hver dag...? *kan jeg komme på kaffe og kaker* ;-D

Skrevet
Lealaus: laget du kaker hver dag...? *kan jeg komme på kaffe og kaker* ;-D

Det er faktisk veldig lenge siden jeg bakte noe som helst. Tror ikke jeg har bakt siden jeg gikk på ungdomsskolen. Fikk plutselig et kall for å bake, så den dagen jeg lagde bananbrødet lagde jeg også osteprioger (namnam), og i går fikk jeg bakt gulrotkaken. Jeg tror jeg kom frem til at i lengden er det billigere å lage seg noen kaker selv, som man fryser ned, enn å ustanselig fly i butikken for å kjøpe godteri ;-)

*By på deilig kake*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...