Lealaus Skrevet 6. januar 2006 #1 Skrevet 6. januar 2006 Trenger en god oppskrift. Har ikke mixmaster derfor bør den være grei å lage "for hånd". Lagde mye av en med naturell tine kremost-fyll på når jeg var yngre, og den var supergod. dessverre finner jeg ikke igjen oppskriften. Stoler på dere ;-) Også fint dersom noen har oppskrift på bananbrød/kake.
salsera Skrevet 6. januar 2006 #2 Skrevet 6. januar 2006 Jeg har ofte brukt denne oppskriften som jeg fant på Dagbladet.no. Den er kjempegod og lett å lage. Jeg bruker som regel rundform, men av og til har jeg også brukt ei lita langpanne. http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/02/16/391004.html
Arkana Skrevet 6. januar 2006 #3 Skrevet 6. januar 2006 Denne gulrotkaken er nydelig! Gulrotkake med gourmetglasur 2 egg 2 dl sukker 2 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel ½ ts revet muskat 1 ts kardemomme ½ ts ingefær 1 dl soyaolje 4 dl grovt revne gulrøtter 50 g naturell kremost 30 g mykt smør 1 ts vaniljesukker 2 dl melis Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter. Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel. Bananbrød 125 g mykt smør 175 g brunt sukker 2 store egg 3 bananer 100 g valnøttkjerner 250 g hvetemel ½ ts salt ½ ts natron 1 ts bakepulver 1 ts kanel Pisk smør og sukker sammen. Tilsett ett og ett egg og bland inn skrelte, ikke for finmoste, bananer. Grovhakk nøttene og bland dem inn sammen med det tørre. Ha i smurt brødform og stek ved 175 grader i ca 1 time.
Lealaus Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2006 Tusen takk! Bakte bananbrødet; det ble kjempegodt, selv om det ble laget på slump pga. manglende kjøkkenvekt. Skal prøve meg på Sarseras gulrotkake i morgen.
Lealaus Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2006 Håper du liker den! ← [/quote Den ble vanvittig god :-D Brukte et egg mindre (hadde bare 3, butikken var stengt), men den ble namnam likevel.
Gjest StoreSky Skrevet 11. januar 2006 #7 Skrevet 11. januar 2006 Lealaus: laget du kaker hver dag...? *kan jeg komme på kaffe og kaker* ;-D
Lealaus Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 11. januar 2006 Lealaus: laget du kaker hver dag...? *kan jeg komme på kaffe og kaker* ;-D ← Det er faktisk veldig lenge siden jeg bakte noe som helst. Tror ikke jeg har bakt siden jeg gikk på ungdomsskolen. Fikk plutselig et kall for å bake, så den dagen jeg lagde bananbrødet lagde jeg også osteprioger (namnam), og i går fikk jeg bakt gulrotkaken. Jeg tror jeg kom frem til at i lengden er det billigere å lage seg noen kaker selv, som man fryser ned, enn å ustanselig fly i butikken for å kjøpe godteri ;-) *By på deilig kake*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå