Gå til innhold

Israel - Palestina dere som har peiling og har fulgt med en stund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere vært Palestina sympatisør om man kan kalle det det.

Så leste jeg en artikkel i Rights i dag, og vet ikke helt hva jeg synes.

Dere som har satt dere skikkelig inn i tema, stemmer det som står i artikkelen, at motivasjonen er offentlige overføringer fra bla Norge?

Bare nevner med en gang at ja, jeg vet hva rights er, og det er ikke noe jeg vanligvis leser

https://www.rights.no/2023/01/norges-midtosten-politikk-basert-pa-en-logn/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Menchit skrev (9 minutter siden):

Jeg har tidligere vært Palestina sympatisør om man kan kalle det det.

Så leste jeg en artikkel i Rights i dag, og vet ikke helt hva jeg synes.

Dere som har satt dere skikkelig inn i tema, stemmer det som står i artikkelen, at motivasjonen er offentlige overføringer fra bla Norge?

Bare nevner med en gang at ja, jeg vet hva rights er, og det er ikke noe jeg vanligvis leser

https://www.rights.no/2023/01/norges-midtosten-politikk-basert-pa-en-logn/

Selektiv fremstilling , hva skjedde før den tiden som er beskrevet?

Jøder fra Europa tvang seg inn i de områdene. Britene nektet dem å bosette seg der. Jøder drev terror og sprengte bygninger og drepte britiske sivile. Storbritannia ble tvunget å trekke seg.  Jøder angrep palestinere og begynte å ta landområder.

Etter dette støttet også USA/Storbritannia  jøder som en motvekt til Sovjet. Fordi Sovjet støttet også.

Skrevet

Det var i alle fall en spennende virkelighetsoppfatning . Har jo ingenting med virkeligheten å gjøre, men det er en annen sak. Israel kan ikke bruke 6-dagers krigen til å endre historien om hva som er tildelt av territorie til staten Israel 

Vestens involvering her handler i stor grad om FN sin autoritet. Hvis vi lar Israel ture fram, åpner det konflikter andre steder også. 

Spørsmålet er jo egentlig om man burde avskrive hele prosjektet og løse opp israel som selvstendig stat, gitt man ikke har fått til det man ønsket.

Skrevet
Druid skrev (20 timer siden):

Det var i alle fall en spennende virkelighetsoppfatning . Har jo ingenting med virkeligheten å gjøre, men det er en annen sak. Israel kan ikke bruke 6-dagers krigen til å endre historien om hva som er tildelt av territorie til staten Israel 

Vestens involvering her handler i stor grad om FN sin autoritet. Hvis vi lar Israel ture fram, åpner det konflikter andre steder også. 

Spørsmålet er jo egentlig om man burde avskrive hele prosjektet og løse opp israel som selvstendig stat, gitt man ikke har fått til det man ønsket.

Ja, oppløse den eneste jødiske staten i verden er jo ikke anti-semittisk i det hele tatt..... hva med å oppløse terrorstaten Tyrkia først? Eller en av de arabiske statene, de er det jo mange av.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Gjest Lurven
Skrevet
Topsi skrev (15 minutter siden):

Ja, oppløse den eneste jødiske staten i verden er jo ikke anti-semittisk i det hele tatt..... hva med å oppløse terrorstaten Tyrkia først? Eller en av de arabiske statene, de er det jo mange av.

Ja enig, man har vel ikke fått til det Man ønsket med de arabiske statene som tidligere var under tyrkisk kontroll heller så.

Skrevet
Topsi skrev (1 time siden):

For ingen av de er skapt som en konstruksjon.

Det er folkeforbundet/FN som har etablert staten Israel under en forutsetning at de var istand til å forvalte staten på en fornuftig måte. Og det har de ikke klart. 

Det er ingenting anti-semittisk i dette, dette handler ikke primært om jøder, men FN, det er de som har feilet, og de er dømt til å feile i framtiden også.

FN har ingen overnasjonal autoritet: de har ikke mulighet til å bruke noen form for makt til å tvinge gjennom sine vedtak. Og de kommer ikke til å få det i fremtiden heller. 

At Israel prøver utnytter dette maktvakuumet er sånn sett hverken rart eller spesielt :alle landene rundt gjør det også.

Men det gjør at det samlede FN kollegiet står ansvarlig for hvert eneste overgrep Israel utfører helt til man innser at dette er et feilet prosjekt og tar konsekvensen av det. For det er de som har skapt staten og ikke vært istand til å følge opp det de skapte.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...