Gå til innhold

Fargetips til ungdomsrom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ungdommen i huset skal få overta et større rom i huset. Han ønsker farger som går i svart og grått. For at det ikke skal bli for mørkt, så er det foreslått at en vegg + en kort vegg bort til en dør blir ganske mørk, men at resten males i en grå farge som ikke er så mørk. 
Forslag til farger som passer sammen? 

Anonymkode: e9c09...564

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1678817-fargetips-til-ungdomsrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres litt dystert ut, men forstår at ungdommen bestemmer selv :)  Mitt råd er å bruke helmatt maling.  Da dempes i det minste virkningen.  Hadde valgt fargen "Dempet sort"  på de mørkeste flatene.  Gråfarger finnes der så mange av.  Fargen "Grå skifer" er fin.   
Foreslår varme farger, f.eks. oransje, på tekstiler.  Trenges ikke mye, men oransje er veldig flott mot grått og sort.  

AnonymBruker

Det er en mørk gråfarge som heter Elegant. Denne tåles fint å være på alle 4 vegger. Med litt lysere tekstiler, bilder på vegger osv, så blir det faktisk veldig kult! Denne kan selvfølgelig kombineres med andre farger, men jeg syns det ser ryddigere og roligere ut med bare en farge. 

Elegang med et gulvteppe og gardiner i beigetoner, etc, blir knallfint!

Anonymkode: c95d0...3b7

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er en mørk gråfarge som heter Elegant. Denne tåles fint å være på alle 4 vegger. Med litt lysere tekstiler, bilder på vegger osv, så blir det faktisk veldig kult! Denne kan selvfølgelig kombineres med andre farger, men jeg syns det ser ryddigere og roligere ut med bare en farge. 

Og jeg er enig med det som sier om å male i supermatt, det blir SÅ fint! Jeg malte først i jotun wonderwall, og gikk over til pure color. Stor forskjell. Tilbud hos monter nå, men vet ikke hvor lenge den kampanjen varer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Amossa skrev (9 timer siden):

Dette høres litt dystert ut, men forstår at ungdommen bestemmer selv :)  Mitt råd er å bruke helmatt maling.  Da dempes i det minste virkningen.  Hadde valgt fargen "Dempet sort"  på de mørkeste flatene.  Gråfarger finnes der så mange av.  Fargen "Grå skifer" er fin.   
Foreslår varme farger, f.eks. oransje, på tekstiler.  Trenges ikke mye, men oransje er veldig flott mot grått og sort.  

Enig i at det høres dystert ut. Personlig hadde jeg aldri valgt disse fargene. Har forklart at det fort kan føles mørkt og kaldt med disse fargene, men at han skal selvsagt få bestemme selv. Derfor foreslo jeg at han kunne ha noen vegger mørk, og de andre i litt lysere grå farge. Han var enig. Og så snakket vi om teppe og kanskje noen stilige bilder på veggene som har litt farge i seg.

Takk for tips! 👍 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Elegant så jeg litt på. Den virker som et fin farge. Takk for tips om farger til vegg og tekstil. 😊👍

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om han ikke er helt låst på grått og svart foreslår jeg Jotun sin farge Byge.
Mørk dempet blågrå. Ungdommen vår er veldig fornøyd!

Anonymkode: 7c41c...805

Byge har vi i stuen. Fin farge! I stuen har vi også tv veggen i sophisticated blue. Fin kombinasjon der. Men tror nok han er litt låst på fargevalgene sine. Han liker fargekombinasjon grått, svart og hvitt. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ungdommen i huset skal få overta et større rom i huset. Han ønsker farger som går i svart og grått. For at det ikke skal bli for mørkt, så er det foreslått at en vegg + en kort vegg bort til en dør blir ganske mørk, men at resten males i en grå farge som ikke er så mørk. 
Forslag til farger som passer sammen? 

Spennende tråd, har ikke lest alt  men...

Ingen farger er mørke i riktig lys. 

Maler han eller tegner, er visst en gråfarge bra, husker ikke hva den heter,  kanskje bare grå...

Ville hatt flere gammeldagse farger, avhengig av rommet. De som var in på åtti-tallet. ... har de på tunga, men håper noen andre husker den røde osv.  og kan hjelpe litt til. 

En vegg er kanskje nok, eller male taket svart...

Den røde var litt henna, men lysere og mer mørk. Den andre var -     er dyp blå.  Den blå heter jeans eller dongeri. Husker jeg steilet når en eks åpnet spann med  maling, du er gal, den er helt feil. Han sa vent og se. Jeg husker etter så mange år hva han sa etter det. Og et ble mye bedre enn forventet. Utleier likte også det. Vi bodde der lenge, og ikke i samme bolig som utleier. 

La han bestemme en del. Men alt må bli ok å leve med. Er sikker på at det går bra. Poesi er også en farge som kan passe for en som tegner, maler, den er nøytral. Men passer ikke med sort, eller jeg har ikke prøvd. 

Hvis jeg var fjorten, ville jeg helst ikke hatt så mange gode velmente råd. Du bør tegner skisser, be han gjøre det samme, hente fargekart og kanskje kjøpe de litt større på papp... Pluss prøvemaling.   Men ikke still han krav, jeg malte rommet mitt alene når jeg var 14, men ble aldri fullført.    

Hahaha. Men ingen andre gidda, det så ganske  ok  ut likevel. Det var jo mitt rom, og ferdig med saken. Sier det for jeg ville latt han bestemme,   hvis du har forslag, sett i gang. Og lykke til. 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La ham bestemme selv. Kan alltids male over igjen om smaken endrer seg.

Anonymkode: f32d6...086

Dette. Det er noe med å gjøre sine egne erfaringer, og her er det en som koster veldig lite.

Han vil veldig gjerne ha disse fargene. Kanskje fungerer det godt, kanskje vil han se at det han tenkte, ikke nødvendigvis var så bra i praksis. Akkurat det er det mye læring i!

Anonymkode: a9b15...d07

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La ham bestemme selv. Kan alltids male over igjen om smaken endrer seg.

Anonymkode: f32d6...086

Han skal selvsagt få bestemme selv, men det er mange farger å velge mellom der ute. Så ville bare ha noen farger å presentere til han som er fine i sammen eller evt alene. Men til syvende og sist så skal han få ta valget selv.
(Det er egentlig to større rom som han skal ha. Soverom og en liten kjellerstue utenfor rommet. Og det er panel på alle veggene. Så det blir mye å male.)

AnonymBruker
Jytte skrev (1 time siden):

Maler han eller tegner, er visst en gråfarge bra, husker ikke hva den heter,  kanskje bare grå...

Ville hatt flere gammeldagse farger, avhengig av rommet. De som var in på åtti-tallet. ... har de på tunga, men håper noen andre husker den røde osv.  og kan hjelpe litt til. 

Den røde var litt henna, men lysere og mer mørk. Den andre var -     er dyp blå.  Den blå heter jeans eller dongeri. Husker jeg steilet når en eks åpnet spann med  maling, du er gal, den er helt feil. Han sa vent og se. Jeg husker etter så mange år hva han sa etter det. Og et ble mye bedre enn forventet. Utleier likte også det. Vi bodde der lenge, og ikke i samme bolig som utleier. 

La han bestemme en del. Men alt må bli ok å leve med. Er sikker på at det går bra. Poesi er også en farge som kan passe for en som tegner, maler, den er nøytral. Men passer ikke med sort, eller jeg har ikke prøvd. 

Hvis jeg var fjorten, ville jeg helst ikke hatt så mange gode velmente råd. Du bør tegner skisser, be han gjøre det samme, hente fargekart og kanskje kjøpe de litt større på papp... Pluss prøvemaling.   Men ikke still han krav, jeg malte rommet mitt alene når jeg var 14, men ble aldri fullført.    

Hahaha. Men ingen andre gidda, det så ganske  ok  ut likevel. Det var jo mitt rom, og ferdig med saken. Sier det for jeg ville latt han bestemme,   hvis du har forslag, sett i gang. Og lykke til. 

Takker for tipsene. Han er nok litt usikker på hvordan han vil ha det, så disse velmenende rådene tar han godt i mot. Han liker de nevnte fargene, så nå hjelper jeg han med å finne noen farger i de tonene som kan bli stilige på rommet hans. Hente litt diverse fargeprøver, som han kan få se og vurdere. Og han kan hente med seg fargeprøver selv også. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Jytte skrev (På 9.5.2023 den 13.18):

Hva mener du egentlig med om han tegner eller maler, forresten? Forstår ikke helt hva det har med fargevalgene her å gjøre. Hvis tegning eller maling er en stor hobby, så er i såfall lysere farger og god belysning viktig. Eller en farge som sies å framheve kreativitet. Da er det vel gult som sies å være rette fargen.
Å male i gammeldagse farger som rødt og blått som du nevner er ganske langt fra hva han selv ønsker. Tror ikke han hadde blitt så begeistret for slike fargeråd.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...