Gå til innhold

Forskjell på opptak av flytende D-vitamin kontra tablett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merker dere forskjell? Dere som har mangel fra tid til annen? 

Anonymkode: 909ce...ef3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dosene, hva tilskuddet inneholder, og hvordan det tas som er viktig for meg. Så et tilskudd som inneholder olivenolje/kokosolje som jeg tar med mat, vil jeg merke bedre opptak av enn et tilskudd uten tilsatt fett (da uten fett fra frøoljer). 

Men dosen må også være høy nok for at jeg tar opp. 

Anonymkode: a5eee...4f3

AnonymBruker
Skrevet

Merker ikke noe forskjell,  nå bruker jeg sprayen.

Anonymkode: b45fb...344

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er dosene, hva tilskuddet inneholder, og hvordan det tas som er viktig for meg. Så et tilskudd som inneholder olivenolje/kokosolje som jeg tar med mat, vil jeg merke bedre opptak av enn et tilskudd uten tilsatt fett (da uten fett fra frøoljer). 

Men dosen må også være høy nok for at jeg tar opp. 

Ah ok.

Hvor mye må du ta for opptak?

Jeg tar nå 4000 IU(100 mcg) Nycoplus, går ikle over 65 selv etter 2 år. 

Men med et annet merke fra England gikk det sent, men ok opp på samme dose 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah ok.

Hvor mye må du ta for opptak?

Jeg tar nå 4000 IU(100 mcg) Nycoplus, går ikle over 65 selv etter 2 år. 

Men med et annet merke fra England gikk det sent, men ok opp på samme dose 🤷‍♀️

Nycoplus sin mangler det essensielle fettet som kan bidra til dårligere absorbering. Viktig å ta magnesium også, slik at kroppen klarer å nyttiggjøre (ta eget tilskudd, på kveldstid, ikke kombiner med andre mineraler).

Jeg har økt til 5000 IU nå, kjøpte fra iherb. Rikket seg ikke med 80 mcg som er det høyeste vi får i Norge reseptfritt.  65 nmol er ikke alvorlig, men det er fortsatt en "insufficiency" og et lavt nivå. Har samme nivå. Jeg skal sjekke til høsten igjen og se hvordan det står til da. Er det fortsatt på stedet hvil, så økes dosene igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar D-vitamin som dråper rett i munnen (eller som munnspray), tas stoffet opp gjennom slimhinnene og overføres direkte til blodet (på samme måte som nikotinet i snus). Da slipper du veien om fordøyelsen for å ta opp D-vitamin.

Anonymkode: 8fa2b...b42

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer sikkert, for jeg tok opp en annen type mye bedre 🤷‍♀️

AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 19.53):

Nycoplus sin mangler det essensielle fettet som kan bidra til dårligere absorbering. Viktig å ta magnesium også, slik at kroppen klarer å nyttiggjøre (ta eget tilskudd, på kveldstid, ikke kombiner med andre mineraler).

Jeg har økt til 5000 IU nå, kjøpte fra iherb. Rikket seg ikke med 80 mcg som er det høyeste vi får i Norge reseptfritt.  65 nmol er ikke alvorlig, men det er fortsatt en "insufficiency" og et lavt nivå. Har samme nivå. Jeg skal sjekke til høsten igjen og se hvordan det står til da. Er det fortsatt på stedet hvil, så økes dosene igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 19.53):

Jeg skal sjekke til høsten igjen og se hvordan det står til

Å sjekke D-vitaminnivå om høsten er litt bortkasta. Det forteller mest hvor mye D-vitamin du produserte når du sola deg i løpet av sommeren. Det laveste D-vitaminnivået måler du i mars, etter en lang vinter uten produksjon av D-vitamin i huden. Det er det som bør være utgangspunktet når du beregner hvor mye tilskudd du trenger for å holde lageret med D-vitamin velfylt.

Og så kan det være lurt å ha med seg at D-vitaminnivået varierer etter hvor mye kroppen forbruker. Måler du nivået rett etter en influensa, er det garantert lavt. Hvis du brekker et bein, synker også D-vitaminnivået i blodet som en stein bare i løpet av noen dager. 

Poenget er at cellene i kroppen bruker D-vitamin og forbruket varierer. Når vi blir syke eller skader oss, øker forbruket av D-vitamin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å sjekke D-vitaminnivå om høsten er litt bortkasta. Det forteller mest hvor mye D-vitamin du produserte når du sola deg i løpet av sommeren. Det laveste D-vitaminnivået måler du i mars, etter en lang vinter uten produksjon av D-vitamin i huden. Det er det som bør være utgangspunktet når du beregner hvor mye tilskudd du trenger for å holde lageret med D-vitamin velfylt.

Og så kan det være lurt å ha med seg at D-vitaminnivået varierer etter hvor mye kroppen forbruker. Måler du nivået rett etter en influensa, er det garantert lavt. Hvis du brekker et bein, synker også D-vitaminnivået i blodet som en stein bare i løpet av noen dager. 

Poenget er at cellene i kroppen bruker D-vitamin og forbruket varierer. Når vi blir syke eller skader oss, øker forbruket av D-vitamin. 

Nei det er ikke bortkastet, for jeg klarer ikke ta opp dvitamin via sol. Dessuten så sjekker jeg alltid sent på høsten, typ november. Jeg har tidligere sjekket november og mai, og kke hatt noe forskjell i nivå, så lenge jeg har tatt tilskudd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

jeg klarer ikke ta opp dvitamin via sol.

Vet du årsaken til det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du årsaken til det? 

Nei, har ikke funnet ut av det. Kan ha vært pga for lite kolestrol i kosten, men det blir bare gjetting. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, har ikke funnet ut av det. Kan ha vært pga for lite kolestrol i kosten, men det blir bare gjetting. 

Bruker du solkrem? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruker du solkrem? 

Nei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kolesterolmangel kan du forøvrig bare glemme. Kroppen produserer kolesterol selv for å holde nivået oppe. Kolesterolet vi spiser utgjør bare 20% av det kroppen trenger. Resten er egenprodusert. 

Har du D-vitaminmangel, bruker kroppen å øke produksjonen av kolesterol, sånn at det i allfall ikke skal stå på det.

At det går an å leve uten evne til å produsere D-vitamin i huden har jeg aldri hørt om. Du burde ha vært et forskningsprosjekt! 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...