Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legging har alltid vært slitsom for oss, baby på 10,5 mnd trenger mye støtte, det er mye kaving og ofte gråt.

Hørte på soveråd på Foreldrådet (episode med Caroline Lorentsen) hvor hun mente at hvis legging tar tid må man gjøre noe hyggelig ut av det. Sitte med en bok, mobil eller lignende.

Det høres jo hyggelig nok ut det, men jeg skjønner ikke at det er praktisk mulig? Jeg må være ganske "på" under legging. Han gråter fort, trenger derfor mye trøst og hvis han kaver og styrer mye trenger han påminnelse om at han skal sove. Da må jeg gjerne snu ham, legge ham ned, nynne litt ++

Så hvordan i all verden skal man kunne kose seg med en bok samtidig? Har jeg på lyset vil jeg tro det tar enda lengre tid å sove. De gangene jeg har brukt mobil blir han veldig fascinert av lyset, så da blir han bare mer oppgiret, selv om jeg prøver å skjule den for ham. Så hvordan mener hun man skal gjøre dette i praksis? Overse ungen og la det stå til? Eller er det noe jeg bare ikke skjønner? 

Dette er jo råd til de som har litt trøblete legginger, så da er det jo implisitt at barne gråter/styrer tenker jeg. Hadde ham bare ligget for seg selv og chillet hadde jeg ikke ansett leggingen som et problem..

Anonymkode: 88299...14b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lydbok på øret er svaret her :) Da kan jeg sitte med han mens han styrer og kaver, uten å gå helt fra forstanden selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har på hodetelefoner. Ser/hører på serier på mobilen eller en laptop. 

Anonymkode: 08645...6f0

AnonymBruker
Skrevet
Regnbuefisk skrev (12 minutter siden):

Lydbok på øret er svaret her :) Da kan jeg sitte med han mens han styrer og kaver, uten å gå helt fra forstanden selv.

Har pleid å sette på podcast, men det er som regel såpass høyt lydnivå og jeg må være såpass aktiv i leggingen at jeg sjelden får med meg det som skjer.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har på hodetelefoner. Ser/hører på serier på mobilen eller en laptop. 

Anonymkode: 08645...6f0

Blir ikke babyen interessert i lyset fra mobilen? Hvis jeg sitter med mobilen virker det som om han bruker enda lengre tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har pleid å sette på podcast, men det er som regel såpass høyt lydnivå og jeg må være såpass aktiv i leggingen at jeg sjelden får med meg det som skjer.

Blir ikke babyen interessert i lyset fra mobilen? Hvis jeg sitter med mobilen virker det som om han bruker enda lengre tid.

Hvis du ikke kan høre på noe, og ikke kan ha noe i hendene, så tror jeg ingen her kan hjelpe deg dessverre. Ikke så mye annet å gjøre da enn å meditere eller stirre ut av vindue og vente på bedre tider. Og det kommer til å bli bedre! Hun finner ut av sovingen til slutt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Regnbuefisk skrev (31 minutter siden):

Hvis du ikke kan høre på noe, og ikke kan ha noe i hendene, så tror jeg ingen her kan hjelpe deg dessverre. Ikke så mye annet å gjøre da enn å meditere eller stirre ut av vindue og vente på bedre tider. Og det kommer til å bli bedre! Hun finner ut av sovingen til slutt.

Nei det er det jeg føler på.. Bare rart at en søvnekspert som skal gi råd til de med vanskelige legginger kommer med råd som ikke funker til vanskelige legginger. Har ventet på at det skal bli bedre i 10 måneder..

• Liker 1
Skrevet

Ammer i søvn her. Har forsøkt rådene i den søvnpodcasten du nevner. Men fungerer dårlig for oss. Gutten bare hyler hysterisk om han ikke får pupp

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det er det jeg føler på.. Bare rart at en søvnekspert som skal gi råd til de med vanskelige legginger kommer med råd som ikke funker til vanskelige legginger. Har ventet på at det skal bli bedre i 10 måneder..

Det er nok fordi det lar seg gjøre for noen, selv om leggingene er vanskelig. Å lese, se på mobil eller pc hadde ikke vært mulig for meg, men jeg har som regel kunnet høre på podcast under langvarige legginger. 

Ellers må mitt tips være å sette på musikk du selv liker å høre på på lavt volum. Det funket med en av mine babyer, mens den andre tror jeg bare ble forstyrret av det. White noise funket på henne. Ikke akkurat koselig eller spennende å høre på, men hos oss gikk leggingen raskere med det. 

Anonymkode: 79bb0...57c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Legging har alltid vært slitsom for oss, baby på 10,5 mnd trenger mye støtte, det er mye kaving og ofte gråt.

Hørte på soveråd på Foreldrådet (episode med Caroline Lorentsen) hvor hun mente at hvis legging tar tid må man gjøre noe hyggelig ut av det. Sitte med en bok, mobil eller lignende.

Det høres jo hyggelig nok ut det, men jeg skjønner ikke at det er praktisk mulig? Jeg må være ganske "på" under legging. Han gråter fort, trenger derfor mye trøst og hvis han kaver og styrer mye trenger han påminnelse om at han skal sove. Da må jeg gjerne snu ham, legge ham ned, nynne litt ++

Så hvordan i all verden skal man kunne kose seg med en bok samtidig? Har jeg på lyset vil jeg tro det tar enda lengre tid å sove. De gangene jeg har brukt mobil blir han veldig fascinert av lyset, så da blir han bare mer oppgiret, selv om jeg prøver å skjule den for ham. Så hvordan mener hun man skal gjøre dette i praksis? Overse ungen og la det stå til? Eller er det noe jeg bare ikke skjønner? 

Dette er jo råd til de som har litt trøblete legginger, så da er det jo implisitt at barne gråter/styrer tenker jeg. Hadde ham bare ligget for seg selv og chillet hadde jeg ikke ansett leggingen som et problem..

Her er vel problemet. Sikker på at han ikke gråter for å regulere seg selv? Mange barn gråter før de sovner, høres ut som du er for "på" og forstyrrer den prosessen. 

Anonymkode: 6d054...e57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører lydbok på øret, eller podcast. Pauser om hun gråter men ofte er det mye bæring/byssing/amming. Har sånne trådløse så jeg kan tappe på dem for å starte/pause. I perioder med mye gråt ble det lite høring da.

Råd om å lese bok må være for barn som ligger i senga og bruker tid før de sovner men bare krever at en voksen er i rommet.. sånn er det ikke her.

Anonymkode: 92b3c...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det høres mer idyllisk ut når ekspertene kommer med råd. Her har nr 2 også vært litt mer seig å legge. Er blitt 1 år nå. Men vi har kjørt strategien legge ned når hun reiser seg opp og sitte på stol ved siden av sengen og gradvis flyttet sengen lengre og lengre bort (ble helt hylekor uten like ved å gå ut døren)

Så i starten ville ikke de tipsene fungert. Men nå kan jeg sitte lengre unna i en lenestol og kan da sitte på mobilen/høre på podcast/lydbok. 

Anonymkode: 4b9a9...277

AnonymBruker
Skrevet
Katrin94 skrev (13 timer siden):

Ammer i søvn her. Har forsøkt rådene i den søvnpodcasten du nevner. Men fungerer dårlig for oss. Gutten bare hyler hysterisk om han ikke får pupp

Det gjør vel de fleste unger i overgangen pupp til ikke-pupp. Om du står i det noen dager, går det over og han vil akseptere at man ikke lenger sovner til puppen. 

Anonymkode: 61cd5...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gir smokk.

Anonymkode: 26a82...3d6

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha ting som lyser på, så ikke mobil, og ikke papirbok. Du kan ha kindle, hvor du har svak belysning i sidene av skjermen og ned på siden - det lyser ikke opp ut i rommet. 

Eller du kan høre på lydbok. 

Ellers er det jo bare å trøste så lite som mulig, bare akkurat det som trengs. Og ja, det er dritt... 

Anonymkode: 6fd9d...e07

AnonymBruker
Skrevet

Lille her er snart 9 mnd og vi har vært gjennom det samme. Det har gått seg sånn nogenlunde til for oss. Med litt variasjon fra dag til dag.

Det vi gjorde fra start og fremdeles gjør ved kveldslegging er å sitte ved siden av sprinkelsengen og nynne på en sang. Sitter gjerne på telefon da, det plager han ikke. Vi ser ikke på baby og tar ikke så mye på da han bare blir sint av at vi ikke plukker han opp. Det er gråt hver kveld men det gikk fra 15-20min gråt i starten til nå maks 5min hvis vi er heldig. Han legger seg ned tilslutt uansett siden han skjønner at det er natta. 
Vi var nesten nødt til å gjøre det slik da han begynte å bare kave/tulle i armene våre, med hylgråt uansett. 

Anonymkode: df509...17b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Trappe ned lyd og aktivitet før soving. Demp stemmen, og for all del ikke stress rundt barnet. Legg opp til kosestund. At de kaver, er å få ut siste rest av energi. Ikke uvanlig at de kjemper litt mot søvnen.

Men noen ting kan fungere. Her fungerte det fint med uro med lys som surra rundt i taket. Ungen la fokus på lyset, og i en runde, falt øynene igjen.  Min klarte ikke ligge helt flatt.  Så noen bøker under føttene på hode enden på senga, ga litt mer ro. Samt forvarmet senga med varmeflaske.  Uten kunne jeg bare glemme det. Når ungen var i seng og alikevel ikke klarte helt å roe seg, satt jeg med en hånd i sengen, evnt la en topp med min lukt i senga. Og hviske sang. Så om ungen lagde mye lyder osv, ble ungen nysgjerrig på min lyd, roet seg ned for å lytte. Og øynene falt sammen fort.

Legge rutiner må man innføre over litt tid.  Du lykkes ikke på første forsøk. Men babyer føler trygghet iht det de kjenner.  Så etter noen dager med gjentagende samme rutiner, slår de seg lettere til ro etterhvert.  

Jeg lagde også vanlige lyder etter jeg gikk ut av rommet. Da kunne barnet høre meg når evnt små våknet igjen, og slo seg raskt til ro selv. 

Tenk litt over hva du trenger selv for å sove.  De færreste finner ro om det blir mye styr  rundt seg. 

Selv våkner jeg av bading, andre blir trøtte. Så bad bør du ta på tidspunkt iht hvordan ditt barn reagerer på bad. Mine,  våknet av bad, så det tok vi som regel om morgenen.  Eller etter en sovetid midt på dagen.  Etter de begynte i bh, ble det bad enten på morgenen,  men oftest rett etter bh og middag. Aldri rett før søvn.  Så ble det lek.

Når det nermest seg leggetid, så roet vi ned stemme, måte å gjøre ting på, så alt ble rolig og avslappende. Finne frem litt kveldsmat, pussing av tenner og så kos med flaske med bok eller tv på meg under et pledd. Leggetid tok da en time fra starten på mat til barnet sov i sengen.

Anonymkode: 3b958...3af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjør vel de fleste unger i overgangen pupp til ikke-pupp. Om du står i det noen dager, går det over og han vil akseptere at man ikke lenger sovner til puppen. 

Anonymkode: 61cd5...95d

Jeg ammet begge mine i søvn hver kveld, og ved alle oppvåkninger om natta fra fødsel. Begge to trappet gradvis ned på nattamming, og valgte etter hvert selv å snu seg vekk fra puppen for å sove om kvelden. Helt uten gråt eller å måtte "stå i det" . Begge sluttet med søvnrelatert amming før 12 mnd.

Anonymkode: 29951...05a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her er vel problemet. Sikker på at han ikke gråter for å regulere seg selv? Mange barn gråter før de sovner, høres ut som du er for "på" og forstyrrer den prosessen. 

Anonymkode: 6d054...e57

Har prøvd å trekke meg tilbake og ikke gi så mye støtte. Det har resultert i hylgråt hver gang og enda lengre legging fordi han har kavet seg opp. Det er ikke snakk om sånn trøttsutring, men intens gråt. Da klarer jeg ikke bare å sitte og se på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan ikke ha ting som lyser på, så ikke mobil, og ikke papirbok. Du kan ha kindle, hvor du har svak belysning i sidene av skjermen og ned på siden - det lyser ikke opp ut i rommet. 

Eller du kan høre på lydbok. 

Ellers er det jo bare å trøste så lite som mulig, bare akkurat det som trengs. Og ja, det er dritt... 

Anonymkode: 6fd9d...e07

Kindle var ikke så dumt! Vil ikke fungrere akkurat nå fordi han gråter så mye, men når vi får litt roligere leggingen skal jeg jommen meg bruke Kindle. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lille her er snart 9 mnd og vi har vært gjennom det samme. Det har gått seg sånn nogenlunde til for oss. Med litt variasjon fra dag til dag.

Det vi gjorde fra start og fremdeles gjør ved kveldslegging er å sitte ved siden av sprinkelsengen og nynne på en sang. Sitter gjerne på telefon da, det plager han ikke. Vi ser ikke på baby og tar ikke så mye på da han bare blir sint av at vi ikke plukker han opp. Det er gråt hver kveld men det gikk fra 15-20min gråt i starten til nå maks 5min hvis vi er heldig. Han legger seg ned tilslutt uansett siden han skjønner at det er natta. 
Vi var nesten nødt til å gjøre det slik da han begynte å bare kave/tulle i armene våre, med hylgråt uansett. 

Anonymkode: df509...17b

Takk for tips.

Hva gjorde du når han gråt i 15 min? Satt du bare ved siden av og nynnet, måtte du ned i senga og stryke eller hvordan løste du det? Her blir han hysterisk ganske fort hvis vi ikke kommer bort og støtter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...