Gå til innhold

Botox mot svetting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her som har erfaring med det? Har nettopp fått det på resept men legen kunne ikke svare meg på om man svetter MER andre steder når man stopper svettingen i armhulene? Og stopper man også lukt eller bare den rennende svettevæsken? 

Er det veldig vondt å sette? Legen sa det kunne være ganske vondt men hadde ingen personlig erfaring så jeg fikk egentlig veldig lite info. 

Anonymkode: ea12d...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Før jeg i det hele tatt hadde vurdert botox, ville jeg sjekket d vitamin. Jeg sleit med svetting som forsvant da jeg fikk opp d-vitaminnivået. Det står en del om det på nettet hvis du søker på engelsk, dessverre for lite info om dette hos leger i Norge. For meg sluttet symptomene da jeg fikk nivået opp på 80-90 nmol, altså godt innenfor normalen. Verdt å teste ut, syns jeg. 

B-12  kan også være relevant (da må folat også testes siden de jobber sammen). 

Anonymkode: 82f6a...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Før jeg i det hele tatt hadde vurdert botox, ville jeg sjekket d vitamin. Jeg sleit med svetting som forsvant da jeg fikk opp d-vitaminnivået. Det står en del om det på nettet hvis du søker på engelsk, dessverre for lite info om dette hos leger i Norge. For meg sluttet symptomene da jeg fikk nivået opp på 80-90 nmol, altså godt innenfor normalen. Verdt å teste ut, syns jeg. 

B-12  kan også være relevant (da må folat også testes siden de jobber sammen). 

Takk for tips, men det er strenge krav for å få botox på resept som jeg oppfyller pga sykdom som medfører mye svetting. Jeg bruker både D-vitamin og B12 og vi vet hva svettingen kommer fra som har plaget meg i 20 år. Håper tipset ditt kan hjelp noen andre! ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips, men det er strenge krav for å få botox på resept som jeg oppfyller pga sykdom som medfører mye svetting. Jeg bruker både D-vitamin og B12 og vi vet hva svettingen kommer fra som har plaget meg i 20 år. Håper tipset ditt kan hjelp noen andre! ❤️

Ok, jeg vet bare at jeg fikk beskjed om at d vitaminnivået mitt var ok, men lærte fra andre steder at det var forskjell på "ok" og gode nivåer. Og det var det som gjorde utslaget. Håper botox vil hjelpe, da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, jeg vet bare at jeg fikk beskjed om at d vitaminnivået mitt var ok, men lærte fra andre steder at det var forskjell på "ok" og gode nivåer. Og det var det som gjorde utslaget. Håper botox vil hjelpe, da :) 

Jeg bruker D vit på resept Benferol 50,000 IU (megadose annen hver uke) men er ikke sikker på hva nivåene mine ligger på helt eksagt. Det er verdt å bli obs på i forbindelse med sammenhengen du nevner og veldig nyttig med dine konkrete tall, så jeg skal merke meg det neste gang jeg er hos legen å tar blodprøve 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker D vit på resept Benferol 50,000 IU (megadose annen hver uke) men er ikke sikker på hva nivåene mine ligger på helt eksagt. Det er verdt å bli obs på i forbindelse med sammenhengen du nevner og veldig nyttig med dine konkrete tall, så jeg skal merke meg det neste gang jeg er hos legen å tar blodprøve 😊 

En kapsel på 50 000 IU annenhver uke? Det tilsvarer ca 3500 iu daglig. For meg er det ikke nok til å få opp nivåene, jeg må minst ta 5000 IU daglig for å komme meg over 75 nmol. Det skader ikke å sjekke ihvertfall, for det er stor forskjell på å ligge på 70 og 90 nmol. Opplever at endikronologer har bedre forståelse for at høyere verdier er ønskelig, altså over 100 nmol, mens fastleger er sløve og skjønner ikke at det er forskjell på hvor i skalaen man er. 

Også verdt å merke seg at tilskudd av magnesium kan være nyttig, siden det er viktig for å aktivere d vitaminet 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bestilte resept/time for behandling nr to i dag, og jeg satt med de samme spørsmålene før første gang! Jeg gruer meg absolutt ikke til neste time!

Nei, jeg svetter ikke mer noen andre steder. Jeg var seriøst livredd for det, jeg takket tilogmed nei til behandling i ett halvt år fordi jeg var så redd for økt svette andre steder. Det kan fortsatt renne nedover ryggen, og jeg kan få svetteringer under puppene, men jeg vil heller si det har roet seg, mye mulig fordi jeg ikke går rundt i en konstant skam, og jeg slapper av.

Hos meg stoppet lukten også. Jeg stinket sur svette etter 4 timer med stillesittende jobb. Nå kan jeg bruke samme skjorte fra morgen til kveld! 

Vondt... Jeg skal ikke lyve, det er ikke en behagelig massasje akkurat. MEN! Min hudlege sa "det stikker en del, det kan gjøre litt vondt, men du glemmer det raskt for det er verdt det" Og det gjorde jeg. Noen stikk er litt vondere, men det stikker der og da, hvert stikk tar under ett sekund. Det er ikke behagelig, men det er absolutt ikke smertefullt heller!

Nå trenger jeg ikke tenke på svetteringer, jeg kan ta av skjorte/jakke uten skyhøy redsel for svetteringer og lukt, jeg kan kjøpe en topp/kjole med ermer, jeg kan si ja til å møte noen etter jobb, jeg kan tilogmed ha møte på jobb mot slutten av dagen OG sitte ved siden av noen! Jeg merket endring allerede dagen etter behandlingen. 

Hudlegen min sa at det varierer om folk merker mindre lukt, så jeg er bare overlykkelig over at jeg er en av de!

Som sagt, kun hatt en behandling, men herregud, de 20-30 minuttene der hevet livskvaliteten min enormt mye! Så ja, det er litt vondt der og da, men du kan glede deg!

Men du skal ikke barbere deg de siste dagene før, og det er anbefalt unngå både barbering og dusj med såpe 2-3 dager etter!

Som avslutning fra en som hadde sin første behandling for knappe to månder siden: Gratulere! Du kommer til å få det så mye bedre etter behandling! :applaus:

Anonymkode: d2071...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...