Gå til innhold

hva slags strømsystem er billigst.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei

tenker å leie leilighet og siden strømmen har blitt så dyr så lurer jeg på hva slags strømsystem er billigst.

Bør jeg spørre om leiligheten har panelovn,varmepumpe eller radiator? hvilken av disse er billigst?

Der jeg bor nå har radiatorer som inneholder vann. Det er alt jeg vet ,men det er betraktelig billigere strøm enn mange hustander. 

er vannbåren varme billigere enn varmepumpe. Hva bør jeg egentlig spørre om?

Anonymkode: a9f5b...e71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med strømsystem?

Anonymkode: 5f9cc...f4d

Skrevet

Må ikke blande begreper og oppvarmingssystemer. 

Radiator varmes opp av vann. Men dette vannet kan varmes opp med elektrisk varmekjel, varmepumpe til grunnvarme, luft-luft varmepumpe eller pellets forbrenning. Noen har tilogmed bioparaffin. 

Så radiator kan være bra, og det kan være like lite effektivt som panelovn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første du bør se etter er leilighet med egen strømmåler, da har du i hvert fall litt kontroll selv og kan bytte leverandør som du ønsker.  

Anonymkode: c71e1...212

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fellesvarme/varmtvann som de feks har i borettslag gjør at oppvarming av leiligheten og varmtvann ikke går på din strømregning. 

Varmepumpe er mer effektivt enn panelovn. Varmekabler sluker ofte strøm. 

Anonymkode: c7187...315

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Fellesvarme/varmtvann som de feks har i borettslag gjør at oppvarming av leiligheten og varmtvann ikke går på din strømregning

Litt som når staten betaler. Det er alle. Det er ikke gratis. Og når fellesskapet betaler bør faktisk alle prøve å være passe solidariske og forbruke minst mulig, og fellesskapet som betaler bør velge den billigste måten 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Litt som når staten betaler. Det er alle. Det er ikke gratis. Og når fellesskapet betaler bør faktisk alle prøve å være passe solidariske og forbruke minst mulig, og fellesskapet som betaler bør velge den billigste måten 

Sentralvarme har ofte varmemålere og man blir belastet for faktisk forbruk. Ofte betaler ma månedlig a konto som del av fellesutgifter, og dette blir korrigert ut fra forbruk en gang i året.

Men det kommer ikke på strømregningen, men på oppvarmingsregningen.

Varmepumpe med en god virkningsgrad bruker langt mindre strøm for å levere samme mengde varme enn panelovner 

Anonymkode: df675...19e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...