AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Hei, 12 åringen har over noen år nå klaget på at hun blir kvalm når hun spiser. Hjemme har hun stort sett spist som en helt. Kvalmen for forverret seg i takt med at trivselen på skolen ble dårligere. Vi valgte å fjerne trivsel som en faktor ved å bytte skole og selve skolebyttet har gjort underverker på alt annet enn kvalmen. Den siste tiden så har det gradvis blitt verre. Hun drikker mindre og spiser lite. Jeg mistenker selv at mengden væske i kroppen har veldig mye å si. Dessverre som 12 åring er det vanskelig å forstå effekten av dehydrering og det faktum at man må drikke lite men ofte for at det skal bli bedre. I stedet for å være åpen for løsninger så har hun på forhånd bestemt seg for at det ikke hjelper siden hun føler hun må kaste opp av bare en liten slurk. Det skal være sagt at forvirringen gradvis startet etter det ble bestemt at hun skal treffe den andre forelderen. Noe hun gruer seg noe forferdelig til, men insisterer på at hun allikevel vil siden hun trenger møte de andre på den siden av familien. Det kan også ha noe å si for forverringen. Jeg håper noen der ute med tilsvarende erfaring kan komme med noen gode råd til hvordan jeg kan få henne til å hydrere seg igjen gradvis. Og ikke minst hvordan jeg kan klare å få henne til å forstå at vi må prøve å jobbe med det for at det skal bli bedre. Tar gjerne i mot innspill til andre ting som kan være bakenforliggende årsaker også. At det kan sitte i hodet er jeg klar over, men kan det være andre ting. Vi startet dialog med lege og da ble hun satt på vitaminkur. Men ikke noe mer oppfølging ut over det enda. Anonymkode: a397c...518 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Overgrep eller spiseforstyrrelse? Anonymkode: e55f3...bdf 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Overgrep eller spiseforstyrrelse? Anonymkode: e55f3...bdf Overgrep har har jeg ingen grunn til å mistenke. Dette har vi faktisk snakket en del om sammen. En form for spiseforstyrrelse er det vel uten tvil. Men hva kan ligge bak? På gamle skolen skilte hun seg ut da hun vokste over og utviklet seg ganske fort. Hun fikk da kommentarer som tjukk og slike ting selv om hun egentlig bare er slank og høy. Dette var en av grunnene til at skolebytte ble alternativet. Slike ting er det helt slutt på nå heldigvis. Jeg har tenkt mye på om det er dette, mistrivsel og slikt som henger igjen og blir forverret nå når hun har stresset med å møte den andre forelderen å tenke på. Men det viktigste nå er å finne en måte å hjelpe henne ut av det på og få henne til å jobbe seg mot å klare drikke og mat igjen. Anonymkode: a397c...518 1
MyMichelle Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 Jeg tror det er bedre om du spør i forumet for Kropp og helse. Uansett vil nok tråden bli sperret med den begrunnelse at KG sine brukere ikke vet nok til å vite hva som bør gjøres. Jeg anbefaler å kontakte eksperter på spiseforstyrrelse. Det finnes ihvertfall en forening du kan ringe til. Du finner dem på nett. Jeg mener du bør gjøre det allerede, ikke vente til hun eventuelt blir verre. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 MyMichelle skrev (10 minutter siden): Jeg tror det er bedre om du spør i forumet for Kropp og helse. Uansett vil nok tråden bli sperret med den begrunnelse at KG sine brukere ikke vet nok til å vite hva som bør gjøres. Jeg anbefaler å kontakte eksperter på spiseforstyrrelse. Det finnes ihvertfall en forening du kan ringe til. Du finner dem på nett. Jeg mener du bør gjøre det allerede, ikke vente til hun eventuelt blir verre. Takk for info. Det skal jeg undersøke. Men sperre tråden? Jeg er i bunn og grunn ute etter hva andre i lignende situasjon har gjort for å motivere væskeinntak. Av erfaring på andre ting så er det lurt å forhøre seg om realiteten og sammenligne med fagfolk for å lete seg litt frem til hva som fungerer. Anonymkode: a397c...518 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 Kan det være så enkelt som at det er vanskelig å forsones med egen kropp når den forandrer seg? Jeg syntes selv at det var helt traumatisk å ikke lenger være spinkel og liten da jeg kom i den alderen. Brått ble jeg et hode høyere enn de andre, og fikk det jeg følte var en vulgær og valkete kropp som jeg mislikte sterkt. Har ikke trivdes i egen kropp siden og har periodevis slitt med spiseforstyrrelser helt siden det skjedde. Savner fortsatt å være mager, lett og beinete. Anonymkode: 1a049...53f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 Jeg ville tatt kontakt med kommunens psykisk lavterskeltjeneste, kan kalles feks familiehus eller familiesenter, eller helsesykepleier på skolen for råd og støtte til deg og datteren din. Anonymkode: 3342d...554 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ville tatt kontakt med kommunens psykisk lavterskeltjeneste, kan kalles feks familiehus eller familiesenter, eller helsesykepleier på skolen for råd og støtte til deg og datteren din. Anonymkode: 3342d...554 Ja, I utgangspunktet riktig tanke og det er forsøkt flere på lavterskel tilbudet. De har innsikt til å si at dette ikke er noe for lavterskel tilbudet. Helsesykepleier er på. Hun jobber fortsatt med å bli kjent med jenten, så der er vi på gang. Tenker iallefall at det er på tide å fremskynde oppfølgingen hos legen og høre hva han sier. Anonymkode: a397c...518
minister-mio Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 MyMichelle skrev (1 time siden): Jeg tror det er bedre om du spør i forumet for Kropp og helse. Uansett vil nok tråden bli sperret med den begrunnelse at KG sine brukere ikke vet nok til å vite hva som bør gjøres. Jeg anbefaler å kontakte eksperter på spiseforstyrrelse. Det finnes ihvertfall en forening du kan ringe til. Du finner dem på nett. Jeg mener du bør gjøre det allerede, ikke vente til hun eventuelt blir verre. Det er da ingen grunn til å sperre tråden, ærlig talt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå