Gå til innhold

Endometriose og fatigue. Råd og tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei…

Jeg er så lei. Er så utrolig lei. 

Sliter med sterk til moderat endometriose. Tok lang tid før det ble oppdaget da den ikke følger menstruasjonssyklus.Har «vokse» perioder som kan vare i flere måneder, så måneder hvor jeg ikke kjenner noe som helst og er så si smertefri. 

Hadde kikkhullsoperasjon på høsten i fjor der de fikk fjernet en del, men ikke alt. Bruker alt av forebyggende preparater som spiral og smertestillende. 
Smertene har avtatt en god del etter operasjonen og ved riktig bruk av smertestillende.

Men de «voksemånedene»… De er fortsatt helt forj*vlig… Er så si sengeliggende. Har dager som er bedre en andre, men er så plaget med smerter og fatigue at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg selv. Ikke klarer jeg å se på serier, lese bøker eller hekle (som jeg elsker) da hjernen er på høygir og ønsker å aktivisere seg, mens kroppen er helt ute av spill. Så da blir det å surfe på telefonen… Flere timer om dagen, og jeg blir så depressiv av det. 

Alt jeg ønsker er å være i aktivitet, drive med trening, være ute i hagen og gjøre hagearbeid (fortsatt ikke klart å gjøre der og det er jeg så lei meg for), fisketurer og generelt bare alt som må gjøres. 
Jeg sliter veldig med å godta situasjonen jeg er i. Skjønner at det er noe jeg er nødt til å godta, men det er vanskelig da det er måneder jeg er kun i livet men lever ikke. Hvis det gir noe mening? 

Sliter med psykisk med diverse og er ufør med dette. Det som hjelper med det psykiske er ting jeg ikke får til å gjøre når endometriosen er på sitt verste og da blir psyken verre. En stygg sirkel.

Vet ikke hva jeg helt vil med dette innlegget. Råd og tips om å bedre livskvaliteten når den er på sitt verste? Snakke med noen som er i samme situasjon? 
Vet bare at jeg ikke vil ha det slik. 

Anonymkode: 3ecaf...074

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Anonymkode: 3ecaf...074

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noen tips å komme mer. Jeg har lært meg å bruke skjeene jeg har, og det betyr at det er ting jeg ikke kan gjøre, for det koster for mye. 

Nå hadde jeg operasjon litt før påsken, og håper at jeg snart kommer meg helt 100%, og kanskje kan kjenne hvordan det er å ikke ha smerte hver dag lengre.

Jeg har ikke bedre ting å komme med, enn å gi deg en klem 💙 si at du ikke er alene 💙 at vi er flere som kjemper hver dag 💙

Og kanskje dele en gladmelding. Det er for øyeblikket 2 ulike medisiner som skal testes ut på mennesker, som er for endometriose; https://www.dailymail.co.uk/health/article-12060453/amp/Could-solution-endometriosis-waiting-for.html

Det er kanskje håp for fremtiden 💙

Anonymkode: 76bbe...117

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...