Gå til innhold

Kjøkkenmaskin

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet (endret)

Fikk en Kenwood Major til jul av mannen min. Han har nok store forventninger nå... Jeg er ikke vant til å bruke slike maskiner og synes den virker litt stor og tungvinn. Ser jo at den er kjekk til brødbaking, men hva ellers?

Bruker dere kjøkkenmaskinen ofte? Og til hva? Hvordan oppbevares den? Har dere kjøpt noe ekstrautstyr?

Har endret det første innlegget, da jeg ikke var helt inne i terminologien...

Endret av LoisLane
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mener du foodprocessor eller kjøkkenmaskin? Ser du snakker om brøddeig og det lages jo vanligvis i kjøkkenmaskin siden den er sterkere. Jeg bruker foodprocessoren til å bake kaker, kjøre supper og sauser glatte (evt blender til dette), til å male nøtter, hakke sjokolade/nøtter o.l., vispe krem, lage fiskeboller/fiskekaker/kjøttkaker, rive ost/grønnsaker, presse juice (dette avhenger jo litt av hvilket utstyr som følger med processoren da) osv osv. Kjøkkenmaskinen bruker jeg kun til brød/gjærdeig og store kakerører.

Endret av Arkana
Gjest LoisLane
Skrevet

Øhh. Hva er forskjellen på kjøkkenmaskin og food processor? Trodde det var det samme, jeg...

Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia
Gjest LoisLane
Skrevet

Da fikk jeg i alle fall oppklart at det er kjøkkenmaskin jeg har. Føler jeg har en del å lære her!

Skrevet

Fikk samme maskin av mams og mannen til bursdagen, og gleder meg til å begynne å bruke den. Høsten innebærer mye kjøtt hos oss, så jeg har en del kjøttdeig jeg skal kverne opp, tenkte også jeg skulle prøve å lage pølser :overrasket:

I og med det følger med såpass mye deler, vil jeg bruke min til det meste, det være seg bolledeig, sukkerbrød, eller røre bær.

Du kjøpt enda flere deler enn det som fulgte med, og da får du samme funksjonene som til en foodprossessor, med rivjern osv.

Dessuten synes jeg det var så greit med de store/høye bollene, så selv om man ikke har dekselet på, så vil små lette deiger sprute mindre!

Maskinen er tung, det er det ikke tvil om, så jeg har plassert min i et overskap, slik at jeg skal slippe å ¨gå ned¨og hente den...

Skrevet

Jeg har Kenwood Major med kjøttkvern, hurtigmikser og potetskreller(!) som tilbehør. Bruker den til all kakebaking, brødbaking, mosing og miksing. Er veldig glad i Kenwooden min, jeg!

Skrevet

Potetskreller :overrasket: Er det sånn at man hiver poteter oppi en bolle eller noe da, og noe som går rundt og rundt?

Skrevet

Jeg har ikke stor kjøkkenmaskin, men jeg har en gammal foodprosessor. Den blir ikke så veldig mye brukt, men er god å ha i et knipetak. F.eks. til å ha vandrepinner i. Hvis man ikke har bur til dem. :sjarmor:

Skrevet
Jeg har ikke stor kjøkkenmaskin, men jeg har en gammal foodprosessor. Den blir ikke så veldig mye brukt, men er god å ha i et knipetak. F.eks. til å ha vandrepinner i. Hvis man ikke har bur til dem.  :sjarmor:

:ler: Det må være den mest originale bruken av kjøkkenmaskin jeg har hørt om.

Skrevet
:ler: Det må være den mest originale bruken av kjøkkenmaskin jeg har hørt om.

Man tager hva man haver osv. ;)

Det er flere år siden jeg - eller rettere sagt snuppa mi - hadde de pinnedyra. Nå hender det faktisk at jeg glimter til og bruker den innretninga til det den er ment til. Mat, er det ikke?

Skrevet
Potetskreller :overrasket:  Er det sånn at man hiver poteter oppi en bolle eller noe da, og noe som går rundt og rundt?

Jepp. Det er en rund bolle med lokk og sandpapir på innsiden. Har brukt den 0 ganger!

Skrevet
:ler: Fancy! Hadde potetskreller da jeg bodde hjemme, en mintgrønn sak som jeg puttet potetene oppi og sveivet på en sveiv, det var tider det :ler:
Skrevet

jeg bruker min Kenwood til å lage alle slags deiger, både gjærbakst og pizzadeig..

Med en Kenwood trenger du ikke noen annen maskin, jeg oppbevarer min i et mixmasterskap hvor den alltid er koblet til og hvor bunnen kan trekkes opp til riktig arbeidshøyde.... genialt

Har kastet min gamle mixmaster og food processor....men beholder blenderen, selv om jeg har hurtigmixer til Kenwooden også....

Skrevet

Pizzadeigen lager vi "for hånd", men alt av annen gjærdeig går i kjøkkenmaskinen. Baker en del boller og rundstykker, i blandt nanbrød eller pitabrød. Og vanlig brød...

Og Cinnamons krydderkake!!!

Skrevet

Du bør nok lese bruksanvisningen som fulgte med. Der står mange tips til hva du kan bruke den til, i tillegg til at du lærer å bruke den riktig.

Gjest LoisLane
Skrevet
Jeg har ikke stor kjøkkenmaskin, men jeg har en gammal foodprosessor. Den blir ikke så veldig mye brukt, men er god å ha i et knipetak. F.eks. til å ha vandrepinner i. Hvis man ikke har bur til dem.  :sjarmor:

Husk å ikke skru den på, da!

Du bør nok lese bruksanvisningen som fulgte med. Der står mange tips til hva du kan bruke den til, i tillegg til at du lærer å bruke den riktig.

Har jeg seff gjort. Men det var ikke så mange tips der som jeg hadde håpet. Ble litt inspirert nå, og må prøve å få brukt den denne uka - så mannen min ikke skal bli lei seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...