Gå til innhold

Egenandel ved tannregulering, hvor mye må vi regne med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har i dag vært hos kjeveortoped med 12-åringen med henvisning fra «skoletannlegen». Ligger på refusjonsnivå C, tror det er 40% reduksjon av regning. 

Tannlegen sa det så greit ut og at løpet ikke kom til å bli altfor langt. En kollega hadde blitt sjokkert når de fikk forespeilet 30 tusen i regning da barnet der har 75% refusjonsgrad. Så nå har jeg belaget meg på max 30 000,-, men så slo det meg at det kan bli dyrere…

Så hva har dere med barn i denne alderen betalt, fått overslag om? Så jeg ikke får kjempesjokk! 🙈

Anonymkode: 3da69...36f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Nå var barnet mitt 14 når hun fikk tannregulering. Vi har 75 % refusjon, for selve tannregulering må vi betale 25 000. Men på forhånd måtte vi også betale for en plate hun måtte bruke, som kostet 15 000. Da grunnen til at hun måtte ha regulering var stort overbitt. Så det kommer sikkert litt an på hvorfor man må ha regulering også, kanskje 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Har 75% dekningsgrad og må ut med litt over 30 000 selv.

Anonymkode: 543ba...f73

Skrevet

Refusjongrunnlag b hos oss..med plate så kom de på ca 25-28 . Overbitt. Hadde regulering i ca halvannet år.

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok du bør beregne noe mer enn 30 000. Du skal få skriftlig prisoverslag før behandlingen setter i gang. Hva det koster for din kollega sitt barn betyr ingenting for beløpet du må betale, da det er veldig mye lengre behandlingsløp for 75% refusjon.

Anonymkode: b5bc0...763

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

22.000 her med 75% refusjon. Er 1,5 år siden hun startet da så sikkert blitt dyrere det og som alt annet,

Anonymkode: 22fac...436

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ja, skal tilbake denne uken for flere bilder så skal vi få en behandlingsplan og prisoverslag i juni. Oppstart av regulering blir i september. 

Har en lillesøster som følger et par år etter og ser det er søskenmoderasjon da! 😅 Skjønner at det koster, men fælt at regulering kan bli en del av et klasseskille. Får 200 tusen som forskudd på arv av mine foreldre; går til regulering, konfirmasjon og evt bunad x2! 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min hadde refusjonsgrunnlag C. Det endte opp med å trekke fire tenner og ha regulering i to år. Nesten ett år lenger enn det kjeveortopeden trodde. Vi betalte 25 000 kr. 

Anonymkode: 041bd...887

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sønnen min hadde refusjonsgrunnlag C. Det endte opp med å trekke fire tenner og ha regulering i to år. Nesten ett år lenger enn det kjeveortopeden trodde. Vi betalte 25 000 kr. 

Anonymkode: 041bd...887

Tannlegen sa det var greit med plass og bare to melketenner igjen å miste, men det kan jo dukke opp ting underveis. Rundt 25’ får jeg «håpe» på i vårt tilfelle også. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags plate er det? Mener dere gom? 

Anonymkode: 2704a...378

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Har i dag vært hos kjeveortoped med 12-åringen med henvisning fra «skoletannlegen». Ligger på refusjonsnivå C, tror det er 40% reduksjon av regning. 

Tannlegen sa det så greit ut og at løpet ikke kom til å bli altfor langt. En kollega hadde blitt sjokkert når de fikk forespeilet 30 tusen i regning da barnet der har 75% refusjonsgrad. Så nå har jeg belaget meg på max 30 000,-, men så slo det meg at det kan bli dyrere…

Så hva har dere med barn i denne alderen betalt, fått overslag om? Så jeg ikke får kjempesjokk! 🙈

Min skal ha regulering oppe og nede. Utgangspunktet var 37.000. Av det dekkes 40% av HELFO. Så kom den store bomben! Siden ortopedene får så lite støtte så legger de på 20% på sluttsummen igjen. Vi er forespeilet ca. 27.000.

Jeg sjekket priser mange steder og havner på ca det samme over alt. Det som provoserte meg var at selv om vi hadde fått det billigere et annet sted så hadde vi vært like langt. Ortopeden hadde nemlig sendt søknaden til HELFO uten at vi hadde sagt ja. Det medfører at vi er låst til den ortopeden så sant vi ikke har tenkt å benytte oss av HELFO.

Anonymkode: 4a517...f9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Ja, skal tilbake denne uken for flere bilder så skal vi få en behandlingsplan og prisoverslag i juni. Oppstart av regulering blir i september. 

Har en lillesøster som følger et par år etter og ser det er søskenmoderasjon da! 😅 Skjønner at det koster, men fælt at regulering kan bli en del av et klasseskille. Får 200 tusen som forskudd på arv av mine foreldre; går til regulering, konfirmasjon og evt bunad x2! 

TS

Jeg er av de som overhodet ikke har råd, men føler jeg må. Det kommer til å gå kraftig ut over mat, klær og ferier fremover.

Anonymkode: 4a517...f9c

AnonymBruker
Skrevet

Vi ga ca 28.000 for førstemann, og ca 23.000 for nr to. Myyye penger, for mye. Men må man så man. 

Anonymkode: 33ffd...03e

Skrevet

rundt 25 000, 40% dekt. 

Skrevet

Vi fikk dekket 40% til eldstemann, og måtte betale ca 12.000 i egenandel. Nr to fikk dekket 60%, og egenandelen kom på ca 14.000.

AnonymBruker
Skrevet

Bare et spørsmål.

Er det verdt det? Går ikke ofte tennene "tilbake" igjen?

Anonymkode: 8f0c3...0e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare et spørsmål.

Er det verdt det? Går ikke ofte tennene "tilbake" igjen?

Anonymkode: 8f0c3...0e9

Jeg hadde 1 cm overbitt når jeg var ung og hadde regulering lenge. Mine tenner har ikke gått tilbake i allefall, men har nok flyttet seg noe opp igjennom. TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...