Gå til innhold

Åpne hjemme for en mor med 2 barn, hva er best å klargjøre av regler og forventninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei veldig god venn av  meg har i lengre tid måtte bo i nødbolig pga voldelig ektefelle osv.... tar ikke mer info rundt det der nå, men hun kontaktet meg for 2 dager tilbake og lurte på om de kunne flytte inn hos oss i 1 mnd da hun ikke kan bo i nødboligen lengre enn Mandag formiddag. Ungene har jeg kjent siden de ble født bokstavelig talt da jeg tok de i mot i huset vårt, så vi har godt forhold. Men jeg kjenner at jeg rett og slett kanskje kommer til å angre når de flytter inn. Så spørsmålet mitt er hva bør man sette av regler / forhåndsavklarig?

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt nei. Dette blir fort veldig mye og en måned blir fort til flere. Så lenge hun har egnet tak over hodet, stopper også videre prosess hos NAV. Dette er det offentlige sitt ansvar og ikke ditt. Jeg vil anta at både hun og ungene har en del bagasje med seg og det kan blir krevende å sette grenser for seg og sitt. 

Følg magefølelsen din

Anonymkode: a5dd9...dc9

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Team retriever skrev (23 minutter siden):

Ei veldig god venn av  meg har i lengre tid måtte bo i nødbolig pga voldelig ektefelle osv.... tar ikke mer info rundt det der nå, men hun kontaktet meg for 2 dager tilbake og lurte på om de kunne flytte inn hos oss i 1 mnd da hun ikke kan bo i nødboligen lengre enn Mandag formiddag. Ungene har jeg kjent siden de ble født bokstavelig talt da jeg tok de i mot i huset vårt, så vi har godt forhold. Men jeg kjenner at jeg rett og slett kanskje kommer til å angre når de flytter inn. Så spørsmålet mitt er hva bør man sette av regler / forhåndsavklarig?

Ville heller hjulpet henne å finne en bolig og få hjelp til å fylle ut alt av papirer, søknader til nav osv. Eventuelt kjøpt inn noe mat, utstyr til barna som bleier, MME osv etter hvilket behov de har. 

Sjekk rundt på Finn om det er noe som er aktuelt å leie, bli med henne på visninger, snakke med nav så hun får ordnet med det økonomiske om hun behøver hjelp fra de, søke husbanken om bostøtte osv når leilighet er på plass. 

Anonymkode: ffcd7...657

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde sagt nei. Dette blir fort veldig mye og en måned blir fort til flere. Så lenge hun har egnet tak over hodet, stopper også videre prosess hos NAV. Dette er det offentlige sitt ansvar og ikke ditt. Jeg vil anta at både hun og ungene har en del bagasje med seg og det kan blir krevende å sette grenser for seg og sitt. 

Følg magefølelsen din

Hun har ikke noe mer hjelp fra Nav, nødboligen er ikke nav sin men mer noe annet. Og vi har plass nok men det er noe med at hjertet sier ja men fornuften sier nei, og jeg har sagt max 1 mnd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville heller hjulpet henne å finne en bolig og få hjelp til å fylle ut alt av papirer, søknader til nav osv. Eventuelt kjøpt inn noe mat, utstyr til barna som bleier, MME osv etter hvilket behov de har. 

Sjekk rundt på Finn om det er noe som er aktuelt å leie, bli med henne på visninger, snakke med nav så hun får ordnet med det økonomiske om hun behøver hjelp fra de, søke husbanken om bostøtte osv når leilighet er på plass. 

Hun får ikke hjelp av nav av ulike grunner, og vi har vært på utallige visninger men kravene om antall soverom er nestem umulig å overholde. 

Skrevet

Max en mnd. Husleie, hvem betaler mat, hvem rydder, dusjing, stilletider osv. 

AnonymBruker
Skrevet
Team retriever skrev (Akkurat nå):

Hun får ikke hjelp av nav av ulike grunner, og vi har vært på utallige visninger men kravene om antall soverom er nestem umulig å overholde. 

Krav om antall soverom fra hvem? Er hun så i knipe så må hun først og fremst skaffe tak over hodet for barna sine, om de så må dele soverom så er det det hun må gjøre i denne situasjonen. Merkelig å ikke få hjelp av nav, du skriver ingenting om den økonomiske situasjonen, men hun har krav på hjelp - spesielt når det er barn involvert. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle har krav på tak over hodet igjennom nav. En nødbolig er ikke en ønskesituasjon, men en nødløsning mens hun venter på noe bedre. Da må man gjøre det beste ut av det. Du gjør selvfølgelig som du vil. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har lyst til å gjøre dette så hadde jeg først og fremst satt som krav at eksen ikke skulle være i huset under noen omstendigheter. Det høres kanskje opplagt ut men dessverre er det ganske mange som går tilbake til den voldelige partneren eventuelt får et av og på-forhold eller sliter med å sette grenser.

Når det gjelder det andre så kommer det helt an på livssituasjonen din. Er dere flere i husholdningen? Har du god plass? Er du i en svært god økonomisk situasjon selv og kan ta symbolsk husleie eller trenger du markedsleie? Hvor nært står denne personen deg? Det er ikke noe fasitsvar her.

Anonymkode: 1351d...41c

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Noe som bør avklares er hvilke rom de gar tilgang til (soverom, bad, stue, kjøkken). Skal dere ha felles måltider (middag) eller spise hver for dere? Avtale om renhold, fordeling av oppgaver. Betaling husleie og bidrag til husholdning. Hvor lenge kan de bli boende? 

Har dere god plass og evner å snakke sammen kan dette gå bra.

Anonymkode: 87905...20c

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

OM jeg skulle godtatt noe sånt, så hadde jeg nok krevd følgende regler: 
1. Hun må aktivt gå inn for å finne seg et annet sted å bo, kontinuerlig og fra start. Enten leie eller kjøpe.  
2. Hun må være realistisk til hva hun kan få tak i i boligmarkedet. Pr nå er hun og barna hjemløse, og "alt" er bedre enn ingenting. Og det blir en midlertidig leiebolig frem til hun evt finner en mer permanent bolig, så er det det. 
3. Hun må forstå at dette kommer til å tære på vennskapet deres, og gjøre sitt beste for å ikke være til mer bryderi enn nødvendig. F.eks. så må det gjøres ting slik at du også får mulighet til pusterom og fritid uten at de er der.
4. Ved å bo hos deg i en hel måned, med barna, betyr det at de ikke er gjester, og at det forventes at de tar sin andel av husarbeidet. (Og medfølgende kostnadene.) Her bør det nok settes opp en liste over hvem som har ansvar for hva, og når det skal gjøres. 

Anonymkode: 4d559...c01

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv kontrakt.

Hvem betaler hva, fordeling av husarbeid/all vask etc, støy/tidspunkter, disponering av bad og kjøkken om dette deles, maks dato, hva som kreves av innsats fra henne for å komme videre, hva de evt må bidra med for å bo der, om du evt ønsker noe i gjengjeld senere, samvær/egentid, reguler bruk av "fellesarealer" (stue/tv feks).

Veldig fint av deg å hjelpe! Heldigvis var det ikke barn involvert, men jeg har også hatt to venninner boende hos meg (en om gangen) i lignende situasjoner (partnervold) pga fullstendig svikt i systemet/mangel på all form for hjelp. Skal du ut av voldelig forhold er du helt prisgitt at du har noen som kan hjelpe deg, for ingen "etater"/"systemer" gjør det (dette vet jeg, for jeg har vært i to voldelige forhold selv, og dette var også noe som gjorde det særlig uaktuelt å ha to stk som er utsatt boende hos meg mens det er pågående vold i hjemmet de har måttet bo i rett etter de har kommet ut av slikt selv. Dette var jeg også ærlig/åpen/tydelig på overfor alle jeg ringte og desperat prøvde å skaffe venninnene mine hjelp!). 

Jeg ble jo ikke bare hjem ("huseier"/"utleier"), men også (hobby)"psykolog", (hobby)"sykepleier", (hobby)"miljøarbeider", (hobby)"lege", (hobby)"psykiater", (hobby)v"sosionom", (hobby)"økonomisk rådgiver", (hobby)"NAV-rådgive                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   r", "jobbsøker-assistent", "sekretær", (hobby)"politi", "hygiene-ansvarlig", og utenom det var jeg altså både et pågående offer i partnervold selv, alvorlig fysisk syk og hadde virkelig mye ytterligere press/stress fra omgivelsene ellers også på meg.

Tenk deg nøye om. I ditt tilfelle er jo det jo barn inkludert også.

Lykke til! Så fantastisk at du hjelper henne!!!
På vegne av et dysfunksjonelt samfunn når det gjelder dette: Tusen takk! 

Anonymkode: 8a019...8cb

• Hjerte 2
Skrevet
BobbySocks skrev (3 timer siden):

Max en mnd. Husleie, hvem betaler mat, hvem rydder, dusjing, stilletider osv. 

Hun har som sagt lite med inntekt og  vi klarer oss. Barna er godt under 10 år

Skrevet (endret)
Team retriever skrev (21 minutter siden):

Hun har som sagt lite med inntekt og  vi klarer oss. Barna er godt under 10 år

Hm….

Jeg kunne gjort dette, men det spørs hvor aktiv hun er på å finne ny OK nok bolig.

Er det hun selv som vil ha større/flere soverom osv? 
Det holder jo helt fint med en ordinær 2roms en god stund om barna er små. 
Selv etter skolealder, hun kan sove på stua og de dele soverommet.

Men avklaring - tja.

Rydde slik og sånn daglig, og vaske blabla 1-2 gg i uka.

Bidra til mat (angi sum). At du ikke stiller/at du eventuelt kan stille som barnevakt mens hun ordnet ditt og datt. 

Gå på visninger med henne, og hun må ta en 2roms som passer og er helt OK. 

Har hun ikke råd til det heller, og NAV ikke kan bidra med noe må jo barnevernet overta omsorgen. Hun må vel ha krav på bostøtte osv? Med lavinntekt?

Hadde vært med på ett møte eller to med NAV, og vært med på noen visninger. 

Om hun er aktiv selv på let, er helt OK å bo med og viser evne til å samarbeide/ikke utnytter deg så hadde jeg latt henne bo der til ny leilighet var klar til overtakelse. 

Men om dere selv har mindre/yngre barn så må hun på krisesenter. Dere kan ikke risikere besøk av en sint voldsutøver på døra med unger hjemme. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem betaler hva

Hvilke rom er disponible 

Hvor mye/ lite skal dere bli brukt som barnevakt

Stilletider

Vasking/ renhold

Besøk

…er noe av det jeg ville hatt skriftlig avtale om

Anonymkode: b606a...37a

AnonymBruker
Skrevet

Av erfaring ville jeg sagt nei. Ble bare mye kaos og irritasjon. Og vanskelig å få dem ut når de først var kommet inn…

Ville heller hjulpet på andre måter. Har hun ikke familie?

Anonymkode: f07ae...98c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle har krav på tak over hodet igjennom nav. En nødbolig er ikke en ønskesituasjon, men en nødløsning mens hun venter på noe bedre. Da må man gjøre det beste ut av det. Du gjør selvfølgelig som du vil. 

I utgangspunktet har alle rett på hjelp fra nav, men her er det en som ikke har permanent opphold, og den boligen nav kunne tilby er et hostpits lignene sak og jeg har kjenneskap til et par som bor der og 90% er rusmisbrukere så det er ikke noe egnet for henne med 2 barn

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du har lyst til å gjøre dette så hadde jeg først og fremst satt som krav at eksen ikke skulle være i huset under noen omstendigheter.

Det er slik at hennes eks ikke  et hvor vi bor, for siden han var her sist så har vi flyttet. All overlevering av barna foregår ved henting i barehagen.

Det høres kanskje opplagt ut men dessverre er det ganske mange som går tilbake til den voldelige partneren eventuelt får et av og på-forhold eller sliter med å sette grenser.

Når det gjelder det andre så kommer det helt an på livssituasjonen din. Er dere flere i husholdningen? 

Ja vi er 3 som bor her , hvor det er mannen min og meg og en sønn på 19. Alle er vi klar over hele situasjonen deres/hennes og vi er vel innstilt på å hjelpe henne ii en veldig kort periode.

Har du god plass?

Vi har 4 ekstra soverom

Er du i en svært god økonomisk situasjon selv og kan ta symbolsk husleie eller trenger du markedsleie?

VI trenger ikke ta husleie av henne men jeg har sagt at hun må selv skaffe dyner og puter da vi nettopp har kastet det vi hadde. 

Hvor nært står denne personen deg?

Vi ser på hverandre som søster

Det er ikke noe fasitsvar her.

Anonymkode: 1351d...41c

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bør de heller flytte tilbake til hjemlandet hvis de ikke kvalifiserer for opphold her i landet? 

Anonymkode: 5efe7...f4d

Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Hm….

Jeg kunne gjort dette, men det spørs hvor aktiv hun er på å finne ny OK nok bolig.

Er det hun selv som vil ha større/flere soverom osv? 

Det er rettsapparatet som krever at det er min 2 soverom. Og i kommunen det er snakk om er det knapt om ingen med det antallet innenfor normal pris, altså under 20 000

Det holder jo helt fint med en ordinær 2roms en god stund om barna er små. 
Selv etter skolealder, hun kan sove på stua og de dele soverommet.

Men avklaring - tja.

Rydde slik og sånn daglig, og vaske blabla 1-2 gg i uka.

Bidra til mat (angi sum). At du ikke stiller/at du eventuelt kan stille som barnevakt mens hun ordnet ditt og datt. 
Vi klarer oss uten tilskudd men jeg har sagt at jeg ikke lager spesialmat, så de må spise det vi har, hvis ikke måhun kjøpe inn selv.

Gå på visninger med henne, og hun må ta en 2roms som passer og er helt OK. 

Har hun ikke råd til det heller, og NAV ikke kan bidra med noe må jo barnevernet overta omsorgen. Hun må vel ha krav på bostøtte osv? Med lavinntekt?

Det er ikke et aktuelt tema å overlate barnevernet til å ha omsorgen for hennes barn,  og som nevnt i et annet svar så er det ikke noe hjelp fra nav siden hun ikke har permanent opphold, hun kom på ekteskapsvisum, / familiegjenforening men er nå i seperasjon

Hadde vært med på ett møte eller to med NAV, og vært med på noen visninger. 

Jeg har vært med på Nav møte, barneversmøte, visninger. 

Om hun er aktiv selv på let, er helt OK å bo med og viser evne til å samarbeide/ikke utnytter deg så hadde jeg latt henne bo der til ny leilighet var klar til overtakelse. 

Men om dere selv har mindre/yngre barn så må hun på krisesenter. Dere kan ikke risikere besøk av en sint voldsutøver på døra med unger hjemme. 

Han vet ikke hvor vi bor og minste hjemme hos oss er 19.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...